• tallkrogen

Möhippa med folk som inte är bjudna...

Både jag och min blivande umgås med folk på jobbet. Man är nära men inte så nära att jag skulle bjuda dom på bröllop. Jag vet att alla på jobbet är glada över giftemålet.

Skulle man kunna bjuda in dessa till möhippan? Att fira att jag ska gifta mig trots att dom inte är bjudna? Tror ni att folk skulle ta illa vid sig? Det är personer som inte förväntar sig att bli bjudna på bröllopet men jag tror att dom skulle tycka det var roligt att komma på hippa.

• Svar på tråden Möhippa med folk som inte är bjudna...
  • MaddeåMats

Jag förstår precis hur du menar, jag har också väldigt bra kontakt med mina arbetskamrater och vi umgås privat, men tänkte inte bjuda dem till bröllopet då det ska vara litet och för den närmsta släkten, tycker det var en jätte bra idé! TACK!

• mrsJR

Det beror väl lite på hur stort bröllopet är, är det verkligen bara närmaste familjen kanske de skulle förstå men jag skulle iaf tycka att det känns jätte konstigt att bli bjuden på möhippan utan att vara bjuden på bröllopet. Möhippan är så starkt knuten till själva bröllopet att man skulle känna sig lite snuvad på själva finalen. Varför får jag vara med på det ena men inte det andra?

Jag ser möhippan som något man har med de allra närmsta vännerna och är man så pass nära borde man också få komma på bröllopet. I mitt fall är det snarare tvärtom, flera som jag känner tillräckligt bra för att ha med på bröllopet men inte tillräckligt för att ha med på möhippan. Sen beror det ju självklart på vilken syn du har på möhippan.

Du kanske kan hitta på något annat att göra med arbetskamraterna för att fira att du ska gifta dig. Till exempel bara gå ut och äta och ha en trevlig kväll ändå

• Gnistra mera

Jag tror att mina tärnor och närmsta vänner kommer fixa möhippa åt mig. Inget jag kommer själv bestämma iaf. Jag skulle vilja fira med mina närmsta. Kan tänka mig att väldigt privata samtal kan dyka upp - vilket skulle vara helt ok för mig att dela med nära vänner men aldrig med arbetskamrater.

• nennesjuttioåtta

men vadå, vet du när din egen möhippa är?? klart de kan vara med om du vill det.

• Ananias

du ska väl inte bjuda in till din möhippa? den ordnar andra åt dig väl? får vi hoppas=)

För övrigt tycker jag det är helt ok! Jag har varit på flera möhippor där jag inte skulle på bröllopet..och tycker inte alls det är konstigt!
    Jag tycker möhippan är för att fira att någon ska gifta sig...o det kan man fira vare sig man ska på bröllopet eller inte!
    Jag blir superglad varje gång jag blir tillfrågad att vara med.
    Ju fler desto roligare för bruden..anser ja..

men visst det finns ju de som tycker det är orättvist att de ej får gå på bröllopet då..men ja tycker inte att det handlar om det..det handlar om att man ska vara glad för brudens skull och nu ska man spexa för att hon ska gifta sig!

• a n n a

det kom folk till min möhippa som jag inte hade bjudit till bröllopet - däremot kom de till vigseln och den är ju öppen för alla, så bjud dem dit! :)

• Aleta

Möhippan är normalt sett inget som man bjuder folk till utan det är något som de ordnar för att fira bruden. Om de vill ordna en möhippa så är väl det kul?

Bruden har inget med möhippan att göra i min värld. Får hon ingen så har hon antingen urtrista kompisar eller är själv så otrevlig att ingen orkar göra något för henne.

• tallkrogen

Nej jag förutsätter inte att någon fixar mig en möhippa, jag kommer inte själv att bjuda in till den OM det blir någon. Men eftersom jag känner mina bästa vänner så väldigt väl och dom tycker om fester så kan man ju hinta om att det gärna får vara kollegor med.

Men då tror jag jag gör så ( om ett år) Alla som dom som eventuellt kan tänka sig att göra en hippa för mig kan gärna bjuda in bekanta till den. Ju större desto bättre.

Mina förtroliga samtal har jag med mina tre bästa kompisar och det sker inte under den eventuella möhippan. Utan nästan dagligen=)

Bra idé att ha vigseln öppen för alla, har inte ens tänkt på det. Jag hade en liten tanke, beroende på var vi kommer vara, att när middagen är över och baren öppnar. Att då kan "övriga" som vill komma också. Just nu hoppas jag på utomhus och att vi kan åka till något billigt alkholinköpar land så baren blir gratis =)

• aikidoaasa

det brukliga är att de som inte är bjudna inte kommer på bröllopet, om det inte är ett tillfälle endast för den närmaste familjen eller liknande. Men om de inte kommer p.g.a plats eller liknande så kan det kännas tråkigt för dem. För under möhippa/svensexa så brukar det pratas en hel del om vigseln...

Men varje fall är unikt och det är inte en regel som är skiven i sten.

• Liten katt

Jag skulle köra på och bjuda dem till möhippa, de flesta förstår säkert att man inte kan bjuda alla som man önskar pga plats och ekonomi, om man bara säger som det är!jag skulle iallafall bli glad att få fira en vän även om jag inte får komma till bröllopet!!!
    Snarare skulle det vara trist att inte bli tillfrågad till möhippan...

Svar på tråden Möhippa med folk som inte är bjudna...