• HappyE

Jag tänker chansa!!

Efter en massa letande där alla buketter ser jättefina ut, har jag nu bestämt mig för att chansa! På morgonen innan bröllopet kommer jag åka till blomaffären och plocka ihop sånt som de har hemma och som är fint.

Vad tror ni? Bör kunna spara flera hundra på det. Visserligen midommardagen men jag vet att de har öppet.

• Svar på tråden Jag tänker chansa!!
  • lillalyckan

Det tycker jag absolut att man kan göra. Bara man är beredd på att det kan bli hur som helst och att det kanske inte håller lika bra som en "planerad" bukett. För mig till exempel är blommorna ganska oviktiga och jag kommer att lämna ifrån mig dom direkt efter vigseln så jag tycker att det är en bra id'e

• lillalyckan

Det tycker jag absolut att man kan göra. Bara man är beredd på att det kan bli hur som helst och att det kanske inte håller lika bra som en "planerad" bukett. För mig till exempel är blommorna ganska oviktiga och jag kommer att lämna ifrån mig dom direkt efter vigseln så jag tycker att det är en bra id'e

• Aleta

Varför inte passa på att följa den gamla traditionen att brudgummen fixar blommorna och du får dem först på kyrktrappan?

Jag försökte få min man att fixa blommorna, men han vågade inte. (Eller också var han för lat. )

• Majbrud2011

Jag skulle köpa tulpaner i gåbortpresent i helgen och såg flera färdiga buketter jag skulle kunna ha på bröllop när som helst. tex 179:- för en superfin med bara vita tulpaner och rosor, lite grönt några videkvistar och med stålställning för sånt där vitt trassel som bildade en krans runt alltihop! hade absolut inte tänkt mig något mer spektakulärt än det och kan tänka mig andra varianter så jag kör nog också på chansning

• 20th century fox

det är bättre att du går in dagen innan och väljer vilka blommor du vill ha...så kan de binda i lugn och ro och du slipper stå och vänta samma dag. Det är ändå oftast samma blommor du har som utbud om du gifter dig t.ex en lördag.
    Sen kan du hämta den samma dag som du gifter dig.

• FiaLottaoälsklingen

tänkt på att det kan vara ganska utplockat om du går in på midsommardagen då de flesta satsar på att sölja så mkt som möjligt till midsommarafton.
    det går säkert bra men bara du inte har för högra krav på exakta sorters blommor, dagarna innan är definitivt bättre

• passionsblomman

Chansa du, eller gör som Aleta säger och skicka maken!
    Men följ också råden ovan. Gå inte samma dag. Det är mycket lättare att sätta ihop något utifrån det spontana valet om man som florist får koll på vad du väljer men sedan får en stund på sig att binda i lugn och ro. Ni har antagligen ett pressat schema samma dag som vigseln, så det blir mer avslappnat för alla. Buketten sätter du bara i en vas över natten eller om du tillochmed köper den två dagar innan.

• MochA

Jag tycker att blommorna är en jätteviktig detalj. Vet inte alls hur din klänning ser ut och hur stort/litet bröllop ni har, men blommorna en del av känslan man vill skapa och förmedla. Det är detaljerna som gör helheten enligt mig. På maxiander.blogspot.com/ kan du hitta lite olika buketter som kanske kan inspirera, det behöver ju inte vara en superavancerad bukett bara för att man planerar den?!

/maxiander.blogspot.com

• ängeln24

Det lät som en bra idé tycker jag. För mig är inte blommorna det vikigaste den dagen. Då ska inte din man ha någon blomma på kavajen heller?

• ängeln24

Det lät som en bra idé tycker jag. För mig är inte blommorna det vikigaste den dagen. Då ska inte din man ha någon blomma på kavajen heller?

• HappyE

Blivande maken kommer nog ha en blomma, det fixas väl lätt hos floristen.? Att gå dagen innan känns klokt, då blir det en sak mindre att nojja för Tack för råden!

• Sebastiána

Jag tänker också chansa. Jag respekterar floristernas kunnande och anlitar sådana om jag vill ha något speciellt konstnärligt gjort och på vintern köper jag blommor i blomsteraffär, men om man gifter sig på sommaren, och som jag gillar fribundna och lite vilda buketter, då vore det ju skam om man inte kan få ihop en någorlunda bukett själv

• Sebastiána
    Sebastiána skrev 2010-01-28 11:42:58 följande:
    Jag tänker också chansa. Jag respekterar floristernas kunnande och anlitar sådana om jag vill ha något speciellt konstnärligt gjort och på vintern köper jag blommor i blomsteraffär, men om man gifter sig på sommaren, och som jag gillar fribundna och lite vilda buketter, då vore det ju skam om man inte kan få ihop en någorlunda bukett själv
    Ska tillägga att om jag märker att det är mycket som blommat ut eller tvärtom tänker jag gå till en florist en eller två dagar innan och få ihop en bukett av vad som finns. Det blir ju nästan en lika stor överaskning som om maken hade fixat en bukett.
  • MochA

Måste tillägga att det är klokt att meddela floristen om vad ni ska ha buketten till, risken är att en "vanlig" bukett vissnar helt under dagen, kanske inte så kul på bröllopsdagen?! Det bör vara bra kvalité på blommorna om ni väljer att köpa en färdig bukett samma dag.

/ maxiander.blogspot.com/

• passionsblomman

Det här begriper jag inte alls.

Om jag som florist står och säljer buketter som vissnar samma dag så lär jag få veta det.

Kvalitet är viktig naturligtvis men det är nog något man väljer generellt för hela sin verksamhet. Vissa köper det bästa och (och prissätter därefter ) medan andra kör billighetslinjen.

MochA skrev 2010-01-28 13:17:47 följande:
    Måste tillägga att det är klokt att meddela floristen om vad ni ska ha buketten till, risken är att en "vanlig" bukett vissnar helt under dagen, kanske inte så kul på bröllopsdagen?! Det bör vara bra kvalité på blommorna om ni väljer att köpa en färdig bukett samma dag./ maxiander.blogspot.com/
Svar på tråden Jag tänker chansa!!