• Drömaren

    vem står för Tärnornas klänningar?

    jag och min kusin satt och pratade en massa idag om hennes kommande bröllop #weeee längtar så# då vi hade varit inne i en affär innan och provat klänningar för oss tärnor.och när vi satt efteråt och diskuterade om vilken som satt bäst så dök en fråga upp! vem står för kostnaden på tärnornas klänningar? gör bruden det eller tärnorna själva?!Vad säger traditionen?

  • Svar på tråden vem står för Tärnornas klänningar?
  • lillalyckan

    Oftast är det så att tärnorna betalar själva om inte brudparet har några krav på hur de ska se ut, om man däremot har en bestämd åsikt om klänningarna får man som brudpar glatt betala själv.

  • Sebastiána

    Vår tärna kommer själv att få välja klänning, och betalar själv också.

  • Nicossambo

    Vi har gjort så att eftersom vi har färg tema och jag vill att klänningarna ska se ut på visst sätt så betalar vi 500kr på var klänning tror klänningarna går på 1000kr st blir uppsydda av en kompis. Bestman har vi två så där står vi gör 500 kr på deras kläder, så troligen betalar vi delar av väst, slips och näsduk.

  • JBB

    Min tärna har valt sin klänning och fått den godkänd av mig och sedan har tärnan betalat klänningen själv.

  • CeKe

    Jag tänker så här: Om brudparet har nåt speciellt krav på en viss klänning i en viss färg och nåt som tärnan annars inte har användning av, är det nog på sin plats att de står för kostnaden. Annars så är det nog upp till tärnan att fixa fram kläder...

  • CeKe

    Jag tänker så här: Om brudparet har nåt speciellt krav på en viss klänning i en viss färg och nåt som tärnan annars inte har användning av, är det nog på sin plats att de står för kostnaden. Annars så är det nog upp till tärnan att fixa fram kläder... Men då kan inte heller brudparet ha några speciella krav.. I alla fall inte så som jag tänker

  • Trollmor 86

    Vi har två tärnor. Jag sa att jag helst ville att de skulle ha en grön klänning, men att de sen själva fick komma överrens om något tillsammans.

    Det hela har slutat med att vi betalar 800kr på varje klänning och sedan betalar de själva resten som blev 1700kr/st.

    De valde likadana klänningar i samma färg. Nu är det långklänningar men efter bröllopet ska de klippa av dem och sy upp dem så att de blir kortare och lättare att ha senare sen.

    Hoppas nu bara att färgen blir som de tänkt sig då de stod och valde mellan massa olika gröna :)

  • Drömaren

    om jag sumerarer rätt! så om tärnan väljer klänning själv så får hon stå för klänningnen.men vill bruden välja åt dom så står bruden för dom. och om man då inte är jätte flexibel i budjetten så kan bruden komma med ett litet bidrag för klänningen!!!!!:)

  • MochA

    Håller med alla ovan. Om tärnan får välja själv så får hon betala (om inte brudparet kan och vill betala). Om brudparet bestämmer klänning så får de också stå för denna. Priserna kan variera jättemycket och det är inte rätt att en tärna ska tvingas köpa en dyr klänning hon självmant aldrig skulle sätta på sig. Om hon däremot vill betala den valda klänningen kan hon givetvis göra detta.

    /maxiander.blogspot.com

  • MochA

    Håller med alla ovan. Om tärnan får välja själv så får hon betala (om inte brudparet kan och vill betala). Om brudparet bestämmer klänning så får de också stå för denna. Priserna kan variera jättemycket och det är inte rätt att en tärna ska tvingas köpa en dyr klänning hon självmant aldrig skulle sätta på sig. Om hon däremot vill betala den valda klänningen kan hon givetvis göra detta.

    /maxiander.blogspot.com/

  • MochA

    Håller med alla ovan. Om tärnan får välja själv så får hon betala (om inte brudparet kan och vill betala). Om brudparet bestämmer klänning så får de också stå för denna. Priserna kan variera jättemycket och det är inte rätt att en tärna ska tvingas köpa en dyr klänning hon självmant aldrig skulle sätta på sig. Om hon däremot vill betala den valda klänningen kan hon givetvis göra detta.

    / maxiander.blogspot.com/

  • tingeling11

    Vi har 4 tärnor och 5 marsalker. Vi har betalat tärnornas klänningar och marsalkernas slipsar. resten står dom för själva =)

  • KatjaB

    Enligt traditionen ska tärnan betala sin egen klänning då det anses vara en ära att få vara tärna, men har man som brudpar krav på hur klänningen ska se ut brukar brudparet betala hela eller skjuta till med en summa.
    Vi kommer betala tärnornas klänningar. Dock beställer vi från Kina så de blir inte så dyra, går totalt med frakt på max 1400 kr

  • Bellatrix1982

    Vi står för våra 3 tärnors klänningar då vi själva har bestämt hur de ska se ut och vi betalar även kostnaden för bestmans kläder.
    Bestmans kläder blev dyrast dock...ca 2500 kr.
    Tärnornas klänningar syr jag själv så där är det bara tyg och övrigt material som kostar, ca 800 kr/st.

  • UBW

    Jag har inga som helst krav på vad mina två tärnor ska ha på sig, är bara glad att de vill vara med på vår stora dag. De vet iofs färgtemat och de har sagt att de vill försöka matcha det.
    Men för mig spelar det ingen roll om en har en rutig klänning och den andra en blommig.
    Så nej, jag betalar inget för kläderna.
    Kan nog tänka mig att beta för håruppsättning om det är något de skulle vilja ha.

Svar på tråden vem står för Tärnornas klänningar?