• gonzor83

Skall hon få vara brudtärna?

hej! Jag har ett litet problem. Jag och min smabo sitter nu fr fullt och planerear vilka vi skall ha som marshalker och tärnor. Han vill att vi skall ha tre var. Två av mina tärnor är självklara men jag velar så mycket över en tredje. Den tjej jag tänkte först på kommer vara bortrest de sista månaderna innan vårt bröllop. Vi är verkligen lugna med allt och inte så "bridzilla" aktiga, tar lite som det kommer. Men är det något jag vill ha så är det en möhippa och det vet mina vänner, fest är alltid kul! En av de största grejerna för tärnorna är ju att ordna möhippan, tycker ni jag skall fråga den här tjejen ändå (och hon kommer inte vara med på eller planera möhippan då) eller skall man fundera på någon annnan? Jag tänker att hon själv kanske tycker hon missar endel...

• Svar på tråden Skall hon få vara brudtärna?
  • Mimsa

Jag tycker du ska välja henne ändå om det känns som rätt person. Du har ju två tärnor till som kan ordna möhippa, det ordnar de säkert utmärkt. Jag har själv valt två tärnor, varav den ena bor utomlands och kommer komma hem någon månad innan bröllopet så jag vet inte om hon kommer kunna vara med på möhippan. Jag tycker inte heller det är så ovanligt att tärnan/tärnorna tar hjälp av andra inbjudna vänner till planeringen, måste ju inte vara uteslutande tärnornas ansvar. Så fråga du henne!

• Nordiskbrud

Men tärnorna gör ju så mycket mer än bara dessa saker du räknar upp Att hon kanske inte kan vara närvarande fullt ut tiden innan bröllopet ser jag inte som ett problem, särskilt inte som det finns två andra tärnor. Däremot tror jag att stödet och hjälpen från dem under själva bröllopsdagen är ovärderlig!
    Känn efter om det skulle kännas konstigt och trist att inte ha henne där just den dagen, i den rollen. Sen är det ju upp till henne att ta beslutet om att vara tärna eller ej - beroende på hur hon känner inför att inte vara närvarande lite tiden innan. Men jag hade frågat!

• gonzor83

Ja, absolut visst är det mer än bara möhippan kring tärnorna! Ni har nog säkert rätt i det ni säger, behövde nog bara lite feedback på vad jag tänker och känner...
    Hur gör ni med klänningar och hår och smink och så till era tärnor? Är det mer än en så känns det ju ganska dyrt att fixa allt det åt dem...

• Aleta

Möhippan brukar ju oftast ordnas av alla kvinnliga gäster tillsammans. Tärnans roll kan vara att dra igång det hela. Med andra ord så kan de andra två tärnorna få hjälp med möhippan av hur många som helst.

• pettan

En av mina tärnor pluggar på annan ort och jag vet att hon förmodligen inte kan vara med på möhippan! Den andra tärnan som är min syster, kommer vara mer delaktig i b la föerberedelser och ha mer huvudansvaret för att dra igång en möhippa! Men för mig känns det viktigt att även ha med den andra tjejen då vi varit väldigt bra kompisar sedan 9års ålder!

Kommer förmodligen bli ett gäng tjejer som drar ihop en möhippa där jag bor oxå (bor ca 50mil från där vi ska gifta oss - där vi båda växte upp) och av dom är det ingen som är tärna!

• gonzor83

Jag frågade henne och hon blev väldigt rörd och glad. Kändes som ett jättebra val. Tack för alla tips och åsikter! :)

Svar på tråden Skall hon få vara brudtärna?