• annaochmias

Valkar ovanför korsetten/klänningen?

På onsdag ska jag köpa en korsett som jag tänker ha under min brudklänning när jag gifter mig nästa år. Skälet till att jag köper korsetten redan nu är för att jag vill börja prova klänningar snart och jag läste någonstans att man då bör ha på sig de underkläder man tänker ha på bröllopsdagen för att se hur de passar ihop med klänningarnas olika snitt.

Men jag är lite orolig för att lägga ut 1500 kr på en korsett som ger mig en fantastisk midja bara för att istället ha överhängande valkar i ryggen! Kolla på knytinstruktionsvideon nedanför, korsetten som den väldigt smala tjejen sätter på sig är den jag är intresserad av... T o m hon verkar få valkar ovanför korsetten?! Trots att hon är så smal... hur kommer det då se ut på mig, som säkert väger minst 35 kg mer än henne?

Ni som är korsett-vana och dessutom bär på några (eller många) extra kilon: hur har det blivit med ryggvalkar för er? Ser gärna bilder, ni kan maila dem till mig om ni inte vill länka till dem...

Anna

• Svar på tråden Valkar ovanför korsetten/klänningen?
  • Eftertioår

Du har inte länkat till videon

• Arosa

Jag är väl kanske inte mest rutinerad i ämnet men jag fick inte alls intrycket när jag provade klänningar att jag borde haft med mig de underkläder jag ska ha. En del klänningar var tom konstruerade så att de hade inbyggd korsett så man hade inte ens behövt ha bh under om man inte hade velat. Så jag råder dig att vänta med att köpa underkläderna. Tänk om din kropp förändras på ett år (konstigare saker har ju hänt) och du har slängt ut en korsett för 1500 kr "i onödan".

Valkarna vet jag inte så mycket om däremot, förutom att jag själv har samma problem, även utan korsett... men det är väl bara att gilla läget antar jag eller göra fler armhävningar för att få bort lite

• CeKe

Jag tänker så här: Ska du sy upp en klänning, är det bra att ha underkläderna redan innan. Så ville i alla fall min sömmerska ha det. Om du köper en färdig klänning, kan du nog gott prova/köpa den innan underkläderna. Som sagt har många klänningar insydda korsetter och håller in o upp saker på egen hand

• KatjaB

jag tänkte också på det med videon där hon provar korsetten. Och riktiga korsetter har ju lite den effekten faktiskt.
    Det du kan ha istället är ju en torselett som är mer följsam och inte så hårt åtsnörad, eller en gördel om det bara är midjan du vill platta till.
    På butiken min klänning är ifrån sålde de torseletter som var axebandslösa och riktigt lågt skurna i ryggen så de passar under alla klänningar. Fördelen med dem är ju att de är så tunna så att det inte blir för tjockt som med en rejäl korsett under också.

• annaochmias

Ooops sorry, här är video-länken:

Jag tänkte låta sy upp en klänning så jag behöver veta mina mått innan jag beställer klänningen... Nä, jag får nog helt enkelt åka dit imorgon och se hur det ser ut. Det skulle bara vara lite pinsamt om jag inte köper något eftersom de inte har en "riktig" butik egentligen, som jag förstått det. Utan jag har mailat och bett att få komma och prova ändå...

• kapellösa

Jag är kanske inte van korsettanvändare men dock användare. Är dessutom ett rejält fruntimmer med iallafall 10kg övervikt.

Ja, om man ska snöra en korsett ordentligt får man en valk och ryggrumpa där bak. Alternativet är att inte snöra åt så hårt högre upp men då tycker jag att det är svårt att få den riktigt riktigt smala snörade midjan. Sen beror det ju på om du tänkt dig en över- eller underbystkorsett? Personligen skulle jag tycka att det vore lättare att "trolla bort" korsettvalk med underbystkorsett för då kommer valken längre ner och man har mer tyg på klänningsryggen att kunna dölja det med.

• annaochmias

kapellösa, tack för svaret! Då var det som jag misstänkte.

Jag åker nog dit imorgon ändå och gör klart redan från början att endast är intresserad av en över- eller underbystkorsett som klarar av att dölja alla ryggvalkar. Valkrumpa gör inget för den kommer inte synas under den stora kjolen på brudklänningen.

• Sundance

Kan du inte ha en sån där midjekorsett istället då? Vet inte hur det blir, vet bara att det finns.

• kapellösa

Klart du ska åka dit! Att för första gången se sig själv åtsnörd är jättehäftigt! Tänk bara på att skaffa en korsett som du kan andas i eller en klänning som man lätt kan lätta på korsetten i. Efter några timmar brukar jag börja hyperventilera lite iallafall om jag är rejält snörd från början.

Sen får du gärna berätta vad du köpte, priset och hur det var. Jag är lite nyfikna på dem, men vågar inte riktigt köpa utan att prova först
    För det var väl ofcoursetis du skulle köpa ifrån, eller har jag fattat helt fel?

• CeKe

Ett tips på en korsolett som går lång ner och som formar figuren snyggt, är masquerads hestra! Den har både knäppning och snörning i ryggen men är ändå smidigare än en korsett. Sitter skitsnyggt! Har bilder i mitt "starka bilder" galleri...

• kapellösa
    CeKe skrev 2010-01-26 14:12:15 följande:
    Ett tips på en korsolett som går lång ner och som formar figuren snyggt, är masquerads hestra! Den har både knäppning och snörning i ryggen men är ändå smidigare än en korsett. Sitter skitsnyggt! Har bilder i mitt "starka bilder" galleri...
    Snygg!!!!
    Är avundsjuk på er som kan ha torsoletter, för mig viker sig skenorna och gräver sig in i midjan på mig efter någon timme. Men jag är å andra sidan ganska mjukt stoppad, ni som är lite fastare i hullet klarar er ju. Är som sagt väldigt avundsjuk, de är ju billigare än korsetter...
  • Lyckliga013bruden

Enligt Camilla Thulin är det bara anorektiker som inte får valkar av bhar och korsetter. Läste jag npåonstans tror det var på hennes underklädesbutiks hemsida.

• CeKe

Men har du provat någon riktigt bra då? Jag kan absolut inte böja mig hur som helst i min.. den är liksom lite för åtsnörad för det och hjälper upp hållningen super Sen går den så långt ner, så den viker sig inte in i buken heller, om du förstår vad jag menar... Men kan hålla med om att jag också känner igen problemet ifrån de mjukare torsoletter jag provat tidigare, även om jag inte har så jättemycket stoppning... Ett tips är att gå och prova en typ som jag har.

kapellösa skrev 2010-01-26 14:20:30 följande:
    Snygg!!!! Är avundsjuk på er som kan ha torsoletter, för mig viker sig skenorna och gräver sig in i midjan på mig efter någon timme. Men jag är å andra sidan ganska mjukt stoppad, ni som är lite fastare i hullet klarar er ju. Är som sagt väldigt avundsjuk, de är ju billigare än korsetter...
  • kapellösa
    CeKe skrev 2010-01-26 14:58:43 följande:
    Men har du provat någon riktigt bra då? Jag kan absolut inte böja mig hur som helst i min.. den är liksom lite för åtsnörad för det och hjälper upp hållningen super Sen går den så långt ner, så den viker sig inte in i buken heller, om du förstår vad jag menar... Men kan hålla med om att jag också känner igen problemet ifrån de mjukare torsoletter jag provat tidigare, även om jag inte har så jättemycket stoppning... Ett tips är att gå och prova en typ som jag har.
    *kikar lite närmre*
    Jo, jag tror att jag har en exakt likadan. Är den måhända inköpt på gustaf melbins?
    Nej jag är uppenbarligen felskapt för att kunna ha torsletter eller gördlar eller något annat med skenor. Riktiga korsetter är tyvärr det enda som funkar på mig...
  • Nicossambo

Jag köpte en korsett på tradera billigt och den sitter bra. Håller med att man får lite valkar vid armhålan ska prova med att inte spänna så hårt där uppe. Jag provade korsetten med klänningen men klänningen köpte jag långt innan. Korsetten sitter riktigt bra och det går bra att sitta ner också.

• CeKe

Jupp, där är den köpt

Trist att ha svårt att hitta underkläder. Nu funkade ju den här super på mig, men i övrigt vet jag hur jobbigt det kan va att hitta nåt... Det där med att köpa underkläder är helt klart ett hatobjekt! Dyrt och krångligt och endast specialbutiker.. Suck

kapellösa skrev 2010-01-27 08:20:50 följande:
    *kikar lite närmre* Jo, jag tror att jag har en exakt likadan. Är den måhända inköpt på gustaf melbins?Nej jag är uppenbarligen felskapt för att kunna ha torsletter eller gördlar eller något annat med skenor. Riktiga korsetter är tyvärr det enda som funkar på mig...
  • KatjaB

snygg! vad fick du ge för den?

CeKe skrev 2010-01-27 08:49:35 följande:
    Jupp, där är den köpt Trist att ha svårt att hitta underkläder. Nu funkade ju den här super på mig, men i övrigt vet jag hur jobbigt det kan va att hitta nåt... Det där med att köpa underkläder är helt klart ett hatobjekt! Dyrt och krångligt och endast specialbutiker.. Suck
  • annaochmias

Jag köpte min korsett idag!

Det blev, förvånande nog, en underbystkorsett (i sidensatin med sammetsrosor på, se bild i mitt galleri - dock ej på mig). Jag var helt säker på att jag ville ha en hel korsett men jag måste säga att både midjan och ryggen såg bäst ut i den som jag köpte. Den enda korsetten som jag fick ännu smalare midja i var den som jag egentligen ville ha från början (svart med guldbrokad), men tjejen som äger Of Corset Is avrådde mig från den eftersom den är gjord i polyester. Det funkar om man bara har något tunnt på sig över men eftersom jag ska ha en tung brudklänning i flera lager tyg skulle det bli alldeles för varmt att bära den.

Hon var väldigt trevlig och ärlig, faktiskt. Hon kunde ju ha prackat på mig den dyrare brudkorsetten som jag också provade men hon sa att jag passade bäst i underbystkorsetten och till slut blev det ju den också.

Är fortfarande kär i den svarta med guldbrokad, kanske köper den nån gång i framtiden för att ha den som den är till ett par snygga byxor...

• Nicossambo

Vad kul att du hittade bra underkläder.

Svar på tråden Valkar ovanför korsetten/klänningen?