• MajBrud2010

OSA via sms?

Vi skickade ut våra inbjudningskort för ca en vecka sedan.. Har börjat få några svar redan. De flesta droppar in i form av sms och även på facebook!! Undrar bara om det bara är jag som är knäpp som tycker att man svarar på en bröllopsinbjudan iallafall med ett telefonsamtal??

Hur fick ni svar på era inbjudningar?

• Svar på tråden OSA via sms?
  • Nordiskbrud

Många svarade via mail, som vi hänvisat till, via vår bröllopssida eller direkt till oss när vi träffade dem. Endast ett fåtal ringde. Ingen svarade dock via sms eller facebook (eller en gjorde det men han svarade "normalt" också ).

• aikidoaasa

Hur står det i eran inbjudan? Om det tydligt står "svara via..." så skulle jag isåfall skicka ett sms tillbaka och säga att det ni gärna vill ha ett telefonsamtal och inte något så opersonligt som ett sms i förbifarten.
    Till de som svarar via facebook så kan du kanske skriva RING mig istället för att skriva här!

Jag fattar inte varför personer inte kan läsa skriftliga instruktioner... stöter på det för jämnan så det är kanske därför som jag reagerar starkt.
    Jag jobbar som lärare och de som har svårast att följa en instruktion är just lärarna!? Hur enkelt är det inte att följa: "Meddela följande muntligt till eleverna.... bla bla blas... säg sedan till dem att om det är någon som är intresserad kan denne då lämna ett förslag till expeditionen..." Läraren ger först ut denna information via kopierade papper så att eleverna skrattar då de förstår att det pappret egentligen endast är för läraren. Sedan tvingar läraren ALLA elever att skriva minst tre förslag på ämnet. Och går sedan och lämnar dem alla till expeditionen. De förslagen var dessutom 90% helt värdelösa för det syftet så det gav inte ens något mervärde att göra annorlunda.
    Eleverna blir frustrerade då de får göra helt annorlunda än alla andra... *Suck*
    Gissa vad kommentaren var efteråt: "Ooops! Jag missade visst en del av informationen..."
    Sorry, var bara tvungen att ventliera lite över att personer kan vara helt *piip*

• Dejli

Har man inte uttryckligen skrivit att det är så ni vill ha era svar så får man nog förvänta sig lite av allt, beroende på åldern på dem man bjudit in.
    Vet inte hur gammal du är, men iaf de flesta jag känner mellan 15 och 35 sms:ar hellre, eller mailar, istället för att ringa ett telefonsamtal och höra om man ska hitta på något. Det är helt enkelt det sättet man är van att kommunicera på, och då tror jag inte man ändrar det bara för att det råkar vara någons bröllop. Särskilt inte om man inte är van vid den typen av lite finare tillställningar.

• FramtidaFruSandberg

Vi kommer att skriva våra mobilnummer som osa och jag hade inte tänkt på det innan men nu räknar jag nästan med att några svarar via sms. Eftersom vi har lite extra frågor vi ska fråga så tänkte vi ringa upp om det osa:r via sms

• KatjaB

Huvudsaken är väl att de svarar i tid och att informationen når fram. Om ni brukar vara aktiva på facebook och mail osv, så känns det kanske inte så konstigt alls för folk att svara på inbjudan på det sättet. Själva har vi nästan planerat hela vårt bröllop via mailkontakt med olika företag mm.

• Lyckliga013bruden

Det här med OSA är svårt, vi satte vårt telefonnummer, men ingen har ringt. De har nämnt det när vi träffats, någon skrev en hälsning på julkortet, några har ringt till våra mobiler. Men de flesta har inte brytt sig om att OSA eller kommentera bröllopet alls. De kommer säkert förhopnningsvis OSA det datumet som är sagt.

Men ett par saker kan jag inte förstå. Har hört rykten om ett par gäster som skaffat kläder, bokat resa mm och säge till allt och alla (utom oss) att det ska bli så kul på bröllopet. De har inte OSAt än, så skulle jag inte gjort.
    En annan gäst som jag träffade för ett par dagar sen sa, åh va kul att ni ska gifta er! vi har kollat almanackan och frugan har skaffat kläder å det ska bli så kul! Men vi ska väl svara snart på injudan.
    - Det går bra att svara nu, direkt till mig. Ska jag räkna med att ni kommer?
    - det får frun sköta.

kändes lite märkligt också, men folk är olika och kommer göra olika saker.

• Martinaa
    Lyckliga013bruden skrev 2010-01-24 18:42:21 följande:
    En annan gäst som jag träffade för ett par dagar sen sa, åh va kul att ni ska gifta er! vi har kollat almanackan och frugan har skaffat kläder å det ska bli så kul! Men vi ska väl svara snart på injudan.- Det går bra att svara nu, direkt till mig. Ska jag räkna med att ni kommer?- det får frun sköta.kändes lite märkligt också, men folk är olika och kommer göra olika saker.
    Haha!!

Vi har skrivit vårt hemnummer i inbjudan, och på vår hemsida står även mobilnumrena med. Jag räknar med att jag kommer få en del osa via sms, och det ser jag inte som ett problem alls.
  • FelizLane

HAHA! Den var ju superrolig :P

Lyckliga013bruden skrev 2010-01-24 18:42:21 följande:
    Det här med OSA är svårt, vi satte vårt telefonnummer, men ingen har ringt. De har nämnt det när vi träffats, någon skrev en hälsning på julkortet, några har ringt till våra mobiler. Men de flesta har inte brytt sig om att OSA eller kommentera bröllopet alls. De kommer säkert förhopnningsvis OSA det datumet som är sagt.Men ett par saker kan jag inte förstå. Har hört rykten om ett par gäster som skaffat kläder, bokat resa mm och säge till allt och alla (utom oss) att det ska bli så kul på bröllopet. De har inte OSAt än, så skulle jag inte gjort.En annan gäst som jag träffade för ett par dagar sen sa, åh va kul att ni ska gifta er! vi har kollat almanackan och frugan har skaffat kläder å det ska bli så kul! Men vi ska väl svara snart på injudan.- Det går bra att svara nu, direkt till mig. Ska jag räkna med att ni kommer?- det får frun sköta.kändes lite märkligt också, men folk är olika och kommer göra olika saker.
  • Moirie

Vi lämnade telefonnummer och adress i inbjudan med uppmaningen att svara per telefon eller post men svar har kommit på alla möjliga sätt. Msn, mail, eller när vi träffat på de inbjudna. Vi bryr oss inte så mycket för det mest störande har varit att jaga rätt på dem som varken svarat ja eller nej men inte fattat att vi behöver få ett svar. Vi använde oss av formuleringen "låt oss veta om du kommer eller inte" vilket vi trodde var glasklart och tydligt. Trots det var det många som sa att "om man inte tänkt komma brukar man väl inte behöva svara" eller "vi kommer så vi hörde inte av oss". Alla svar var välkomna: hur man svarade spelade mindre roll. Gärna brevduvor eller telepati så länge som budskapet kom fram:)

• Trasan99

För min del är det inte så viktigt hur de svarar, även om vi har skaffat en speciell mailadress endast för det ändamålet (brudparet@....). Det jag bekymrar mig över är snarare alla som tycker att de inte behöver OSA, för "det är ju klart att vi kommer". Lite väl många verkar tänka så, men jag har bett alla att maila också när det har kommit upp.

Svar på tråden OSA via sms?