• Iafia

Röda rosor med blå blommor

Jag har tänkt att ha röda rosor i brudbuketten och eftersom vi har temat havet/blått så vill jag ha blå blommor. Jag vill absolut inte att blommorna är färgade blå utan det ska vara äkta. Bröllopet ska vara i slutet av juni. Jag kommer bara inte på hur buketten ska se ut eller vad det blå blommorna ska vara för sort. Någon som kan hjälpa mig med förslag? Gärna med bild.

• Svar på tråden Röda rosor med blå blommor
  • FiaLottaoälsklingen

blåklint är jättefint ihop med röda rosor, annars finns blå freesia, mörkblå/lila prärieklocka.

lycka till

• Kirsto

Jag tänkte också genast blåklint, jättevackert ihop.

• passionsblomman

Jag tycker definitivt att du ska besöka ett par olika blomsteraffärer och välja en florist som du känner att du "lirar" med. Alltså att du känner dig sedd och lyssnad på. Det är bland det roligaste som finns med yrket att få vara med och ta fram idéer och forma det allra vackraste som bruden inte ens riktigt visste att hon ville ha. Det är däri det konstnärliga och hela skaparkraften ligger. Det är det vi är utbildade för.

Leta efter en som verkar känna glädje i jobbet.

Du ska absolut inte behöva veta mer än du gör nu, utan de tankar du uttrycker här tar du med dig.

Vill du se olika bilder på brudbuketter så är BT´s eget galleri ett bra tips och jag vet att även Bernzons Blommor har ett stort bildgalleri. Leta efter stil/känsla/uttryck du gillar när du kollar bilder. Bry dig inte så mycket om färgerna. Dem pratar ni ihop er om.

Hos floristen brukar också finnas bilder att titta på.

Beroende på vad du känner att du villha för stuk på din bukett kan så floristen föreslå blommor som passar att ta fram den känslan med. Det är skillnad att bygga en bukett med ängskänsla och där är exempelvis Blåklint klockrent. Medan en stramare stil kanske gör den till ett mindre lämpligt val.

• CeKe

Hm, jag kollar lite efter nåt liknande.. kanske.. funderar även på att gå ifrån vårt havstema och färgerna rött, blått o vitt just i buketten.. men har lagt upp några bilder i mitt galleri om du vill kika!

• Iafia

Tänk vad mycket inspiration man kan få av så få svar. Jag har nog kommit lite längre i mina tankar nu. Jag fastnade för blåklint tror jag. Vi gillar att vara ute i naturen så därför tror jag att blåklint skulle kunna passa. Jag vill inte ha en alltför stram brudbukett gärna med något lite busigt men inte så den ser stökig eller oproffsig ut, svårt att förklara skillnaden.

När kan man börja leta florist då? Vi ska ju inte gifta oss förrän i juni.

• passionsblomman

Börja reka lite redan nu tycker jag. Kika förbi butikerna när du ändå är ute och flänger med annat. Ta intryck av hur du känner när du kommer in i butiken och sådär. FRÅGA dem vad de har för önskemål om framförhållning vid beställning/konsultation.
    det varierar högst påtagligt mellan butiker och det beror till stor del på att det också är väldigt olika hur mycket man jobbar med just brökllop och därmed hur uppbokade man är.

Juni är en stor bröllopsmånad så för egen del skulle jag se till att ha bot min florist ca tre månader innan för att verkligen veta att de har tid för mig.

Det är btw inga som helst problem att förstå vad du menar med vad du är ute efter!

• Iafia

Ååå det var skönt att veta att mina tankar, som känns som lite flummiga, kankse snart har format den bukett jag så gärna önskar och faktiskt har jag nog börjat få en bild av hur den ska se ut. Jag har tittat en del på bilder man att läsa "Leta efter stil/känsla/uttryck du gillar när du kollar bilder. Bry dig inte så mycket om färgerna." gjorde att det släppte rätt mycket. Å så blåklinten, den är nog rätt. Jag har hittat någon annan med när jag kollade på Bernzons blommor som heter delfinum som jag faktiskt aldrig har hört talas om men den verkar vara lite lagom busig tror jag.

Förresten Ceke, jag läste din presentation när jag kollade in ditt galleri och den lät alldeles underbar.

• passionsblomman

Sedär!

Delphinium är Riddarsporre på Svenska. Den går att använda på flera olika sätt och finns i underbara blå toner. Jag tycker du börjar ha kommit långt. Skriv gärna av det du själv sagt så du har det formulerat för dig själv. Det är egentligen allt du behöver.

• Kirsto

passionsblomman: Du är alltid så duktig och inspirerande! Jag hade blivit glad om du hade tagit emot mig när jag sökte bukett.

• passionsblomman

Men oj! TACK! Vad GLAD jag blir!

Kirsto skrev 2010-01-24 11:25:04 följande:
    passionsblomman: Du är alltid så duktig och inspirerande! Jag hade blivit glad om du hade tagit emot mig när jag sökte bukett.
  • CeKe

Tack

Iafia skrev 2010-01-24 00:11:05 följande:
    Förresten Ceke, jag läste din presentation när jag kollade in ditt galleri och den lät alldeles underbar.
Svar på tråden Röda rosor med blå blommor