• Aeternum

    MALDIVERNA

    Vi funderar på att åka till Maldiverna. Någon som varit där & kan berätta? Något ni rekommenderar?
    Har kikat på Kuredo - men det kanske finns bättre alternativ?

    Tänkte bara vara borta en vecka, då jag får för mig att jag inte klarar av att vara borta längre på ett sådanst resmål. (Eller nja, läs sambon skulle inte klara av att göra INGENTING) och isf kommer vi väl gå varandra på nerverna. Vad gör man mer än snorklar, dyker & solar?

    Kom med allt ni har att berätta!!!!

  • Svar på tråden MALDIVERNA
  • Gladiolus

    Hawaii:
    Vad ingick i er helpension ?
    All dryck etc .
    Vi planerar för fullt vår resa till Maldiverna men ännu inte bestämt vilken ö ...... Finns så många att välja på =)

  • Hawaiiii

    I vår helpension ingick frukost (juice, te, kaffe att dricka), lunch och middag. Det som inte ingick var vatten, drinkar, öl, vin etc...
    Kommer inte riktigt ihåg priserna på drycken, men jag har för mig att det var 11$/cocktail, halva priset mellan kl15-17, vatten 2-3$...på 2 veckor gjorde vi av med drygt 10000kr i fickpengar :) och vi blev glatt överraskade! Trodde det skulle dra iväg över 15-20000...haha.

    I fickpengarna har jag även räknat in några timmars spa-behandlingar, dyk med tuber, hyra fenor, en tur till Hamza island, snorkelsafari, lite souvenirer...och vi drack faktiskt alkohol varje dag...några drinkar i sunset bar blev det, varje dag. Sista dagarna lyckades vi dessutom tömma minibaren några gånger.

    vi flög med Qatar aiways från London-Doha-Male och Sas mellan Arlanda-London. Lång men väldigt trevlig resa :)

  • Gladiolus

    Tack Hawaii ! =)
    Skall nu bara försöka få in min blivande man på samma ö ..... ;)
    Vi hat tänkt flyga via dubai för några nätter där så Qatar är någ de som vititat på med flyg.

  • Aeternum

    LINDA HÄ!!!:

    Kom på en sak; har sett att många öar har yoga på morgonen - gäller det även filitheyo?? Vore helt underbart =)

    Annars får jag väl yoga själv =)

  • Miss Moneypenny

    Här är en till som varit på Filitheyo på bröllopsresa och instämmer till fullo med tidigare kommentarer. Fru Hä var den som rekommenderade Filitheyo och hon hade verkligen helt rätt! Fantastiskt! Har några bilder i mitt galleri därifrån!

    Vi var där i juni i sk. lågsäsong men hade 30 grader och strålande sol alla dagar utom en då det kom ett riktigt tropiskt regnväder.

    Vi provade både strandvilla och vattenvilla. Vattenvilla är ju förstås jättehäftigt men det räcker liksom att bara prova det. På stranden var det mycket mysigare och det blev som att man hade en egen strand eftersom solstolarna stod precis utanför bungalowen.

    Jag skulle verkligen inte rekommendera all inclusive. Det blir mycket billigare (och godare) att köpa lunch och dricka själv. Det är mycket begränsat vad som ingår i AI och missa för guds skull inte poolbaren som är helt i världsklass (ingår ej i AI). Vi är mycket kräsna med mat och vin och med AI hade vi aldrig fått samma klass, och vi lyxade på rejält med fina viner, drinkar, lyxiga luncher och kom aldrig upp i samma pris som AI hade kostat.

    Kommer definitivt åka dit igen! Lyllos Fru Hä som åker snart :)

  • fru Hä
    Aeternum skrev 2010-02-09 23:03:02 följande:
    LINDA HÄ!!!:Kom på en sak; har sett att många öar har yoga på morgonen - gäller det även filitheyo?? Vore helt underbart =)Annars får jag väl yoga själv =)
    Hej!

    Vill bara höra hur det gått med reseplaneringen??

    Mvh Fru Hä
  • Aeternum

    Hej!

    Är ganska säker på att det kommer bli Filitheyo, men vi har inte bokat än. Ska ta tag i det så fort allt annat ordnat sig inför bröllopet. Sen beror det på när vi kan få barnvakt, då min paapa reser mkt i jobbet vet han inte än riktigt hur hösten ser ut för hans del...

    Hur har ni det? Har du varit på någon ny ö som kan slå Fili, om man tar med alla aspekter såsom lyx/ snorkling/dykning & prismässigt?

    /Sandra

  • fru Hä

    Spännande! Fili är en superfin ö! Åker igen den 1 april, första nätterna vet vi inte var vi ska bo ännu, men fr 5 april - 13 april ska vi bo på Alila Villas Hadahaa - en fantastisk ny resort! STOR fördel m hemsidanjobbet, vi skulle inte ha råd att bo där annars. Kolla gärna hemsidan på min blogg som jag skriver även under resan. www.maldivernakoll.se

    //Linda


    Aeternum skrev 2010-03-19 11:31:42 följande:
    Hej!Är ganska säker på att det kommer bli Filitheyo, men vi har inte bokat än. Ska ta tag i det så fort allt annat ordnat sig inför bröllopet. Sen beror det på när vi kan få barnvakt, då min paapa reser mkt i jobbet vet han inte än riktigt hur hösten ser ut för hans del...Hur har ni det? Har du varit på någon ny ö som kan slå Fili, om man tar med alla aspekter såsom lyx/ snorkling/dykning & prismässigt?/Sandra
  • molnis

    för oss är det en månad tills vi åker till Kuredu på bröllopsresa! Hoppas den är ok med, kommer nog göra lite utflykter också.

    Ska maila och önska rumsnr nu=)

  • fru Hä

    LYCKA TILL! Det kommer att bli alldels underbart! Hälsa Mayden från mig.

    //LInda Hä
    ps själv åker jag om en vecka...


    molnis skrev 2010-03-21 17:54:06 följande:
    för oss är det en månad tills vi åker till Kuredu på bröllopsresa! Hoppas den är ok med, kommer nog göra lite utflykter också.Ska maila och önska rumsnr nu=)
  • fru Hä

    Förresten har vi öppnat den engelska versionen nu www.themaldivesbug.com den är inte riktigt klar, HYFSAT m jobb att översätta allthop...



    fru Hä skrev 2010-03-20 19:45:11 följande:


    Spännande! Fili är en superfin ö! Åker igen den 1 april, första nätterna vet vi inte var vi ska bo ännu, men fr 5 april - 13 april ska vi bo på Alila Villas Hadahaa - en fantastisk ny resort! STOR fördel m hemsidanjobbet, vi skulle inte ha råd att bo där annars. Kolla gärna hemsidan på min blogg som jag skriver även under resan. www.maldivernakoll.se //Linda
  • molnis

    :) sa att du tipsat om rums nr å de kände till dig väl.

    Föresten hur e det på resturangerna på kvällen, klär folk upp sig lite eller hur är det klädmässigt? Kan ju va så olika på resorts...

    Brukar alltid köra med lite klänningar osv ändå för tycker de e kul men bra å veta lite:)

    hoppas du får en riktigt bra resa du med. Riktiga lyxställen du ska till läste jag!
    Föresten vårt flyg hem ändrades så får en natt i doah så lite segt men får gå.

    fru Hä skrev 2010-03-22 14:36:30 följande:


    LYCKA TILL! Det kommer att bli alldels underbart! Hälsa Mayden från mig. //LInda Hä ps själv åker jag om en vecka...
  • fru Hä

    Hej!

    Jag kan tänka mig det! Har varit där 6 ggr!!! Mayden som är reservations manager, är världens raraste lilla filippinska, jätteduktig.

    Klädkod, avslappnat fräscht. Linnebrallor och top, klänning, kjol o top. INget "uppklätt" men inget sunkigt. Vanliga H&M - prylar brukar jag nöja mig med.

    Kolla med Qatar! De har hotellpaket och annat man kan ta när man har lååån stop-over. Hör med Qatars kontor i Stockhom. Det finns hotellpaket, ökensafari, allt möjligt.

    Du MÅSTE berätta vad du tyckte sedan!!! Kankse skriva en reseberättelse på maldivernakoll?

    //Linda


    molnis skrev 2010-03-22 22:56:43 följande:
    :) sa att du tipsat om rums nr å de kände till dig väl.Föresten hur e det på resturangerna på kvällen, klär folk upp sig lite eller hur är det klädmässigt? Kan ju va så olika på resorts...Brukar alltid köra med lite klänningar osv ändå för tycker de e kul men bra å veta lite:)hoppas du får en riktigt bra resa du med. Riktiga lyxställen du ska till läste jag!Föresten vårt flyg hem ändrades så får en natt i doah så lite segt men får gå.fru Hä skrev 2010-03-22 14:36:30 följande:
  • molnis

    Vi kom aldrig iväg på bröllopsresan pga askmolnet...MEN nu har vi fått bokat ny resa så åker den 8 maj om allt går som det ska!!! 14 dagar så blir 2  nätter mer nu eftersom vi kan åka på lördan=) nu känns allt bättre igen!!

Svar på tråden MALDIVERNA