• Cazz

    funderade på detta... hindersprövning m.m...

    det funderade jag nyss på...
    jag ska skickat in hindersprövning och blankett om namnbyte..
    undrar hur länge ett sådant gäller , hur långt innan giftermålet man kan skicka in det? hur blir det med pass m.m som det står mitt efternamn på när jag byter, kan man byta detta trots att pass m.m inte gått ut ?

    känner att det är mycket och tänka på...giftermål är en djungel :s

  • Svar på tråden funderade på detta... hindersprövning m.m...
  • nikkan68

    Det gäller 4 månader har jag sett du måste sända in det 2 månader innan minst ja du ska kunna byta det innan det går ut men måste vänta på att giftemålet är registrerat kan hända att du ska ha med dig ett personbevis och vigsel beviset om ni ska åka innan det är reg lycka till

  • Malla och Mojje

    Liten fråga i anlsutning till detta. Jag ska ta min M2B s efternamn som mellannamn, dvs ha kvar mitt namn som efternamn. Vi ska åka på en resa direkt efter bröllopet. Det räcker väl att jag ändrar namnet när jag kommer hem - för innan bröllopet kan jag ju inte ändra. (har inget behov av att ha ändrat när vi åker) Fundera bara på hur det funkar egentligen?

  • FelizLane

    Du kan göra som du har tänkt :)

    Malla och Mojje skrev 2010-01-21 14:17:47 följande:


    Liten fråga i anlsutning till detta. Jag ska ta min M2B s efternamn som mellannamn, dvs ha kvar mitt namn som efternamn. Vi ska åka på en resa direkt efter bröllopet. Det räcker väl att jag ändrar namnet när jag kommer hem - för innan bröllopet kan jag ju inte ändra. (har inget behov av att ha ändrat när vi åker) Fundera bara på hur det funkar egentligen?
  • nikkan68

    Ok men eftersom du har kvar ditt så e det inga problem och du kan sända in det när ni kommer hem

  • Malla och Mojje

    Måste man göra nytt pass + körkort när man bara lägger till ett mellannamn egentligen?

  • timonb2

    jo tror nog man måste fixa nytt pass osv.... då alla dina namn står väl där?! och man KAN fixa nytt pass/ körtkort fast det inte har gått ut än....

  • Jeez

    Om ni ska resa är det viktigaste att det står samma sak på biljetten som på passet, så hinner man inte få ut ett nytt pass (dvs vigseln ska registreras och passet ska sedan hinnas handläggas) är det bäst att "låtsas som ingenting" och åka i gamla namnet -det som står på passet.

  • Kattpoet

    Sist jag gifte mig så byttes inte namnet förrän efter bröllopet och då var mitt ex gamla pass giligt tills allt hade gott i genom.

    Vilket på den tiden tog 2 månader.

  • anne på grönkulla

    Hindersprövningen gäller i 4 månader.

    När du bytt namn ska du också byta id-handlingar. Om du ska resa innan namnbytet hunnit registreras och du hunnit få ett nytt pass (dvs inom ca en månad efetr bröllopet) så reser du på ditt gamla pass och med ditt gamla namn på biljetten.

    Mellannamn står på efternamnsraden i passet.

Svar på tråden funderade på detta... hindersprövning m.m...