• skojmarran

    P-stav biverkningar?

    Hej!
    Jag har ett problem. Jag har haft p-stav i 3 år och i slutet på den började jag få småblödningar. Då åkte jag till barnmorskan och bytte p-stav. Men min mens har fortsatt. Så åkte till Gyn och fick några tabletter så blödningarna skulle sluta. vilkt de gjorde i ca 2 månader. Men nu är jag tillbaka igen och har massa blödningar. Har någon varit med om liknande eller har något annat prev.medel att rekomendera?

  • Svar på tråden P-stav biverkningar?
  • skojmarran

    Okej, var det någon av er som tappade sexlust eller kände er nere under den tiden med p-stav?

  • MrsSP

    Även jag slår ett slag för p-ringen!
    Kanon & det finns till &med sms tjänst så man blir påmind när det är dags att ta ut den.Kan behövas om man är virrig som jag

  • skojmarran

    Jasså. Ja jag måste nog byta men var så nöjd med min förra p-stav :( . Men det är p-ring som rekomenderas då. Har någon testat p-plåster?

  • MrsSP

    Jag hade oxå pstav innan & den fungerade kanon men efter jag fått barn hade jag mens konstant..Inte roligt! Med p ringen kommer mensen när den ska & betydligt mindre, lite i ett par dar bara.

  • Martinaa

    Tror inte jag hade minskad sexlust med p-stav, däremot nu med minipiller!! Till min sambos stora förtret, haha...

  • skojmarran

    Okej, Finns det inget annat preventivmedel som gör att man kan slippa mensen helt?

    Haha jag känner igen det. De är inte deras favoritsituvation :)

  • zanahoria

    Så olika det kan vara.
    Jag har haft p-stav i 6 år utan några problem.
    Det gäller nog att prova sig fram och hitta det som passar en bäst.

  • Kerbaros

    Jag har haft p-stav i snart 5 år nu och det har varit upp och ner. Under ett tag fick jag konstant mens men det gick över efter att ha ätit p-piller i en vecka (dock inga roliga bieffekter av dubbla preventivmedel) men nu när det är dags att ta ut den blir det någonting annat. Orkar inte med de oregelbundna blödningarna så vi får se vad det blir.

  • Superstarfia

    Med nuvaringen är de ju jättelätt att skjuta på mensen, det är bara att sätta dit en ny direkt efter 3 veckor.. perfekt om man ska iväg på bröllopsresa.. :)

  • saga 2010

    Jag håller med Ceke till fullo! P-staven var helt värdelös och orsakade småblödningar mer eller mindre hela tiden. Har oxå Nuvaring och jag rekommenderar den varmt till alla som inte har testat.

  • skojmarran

    Tack för alla svar. Jag har nu hittat ett p-piller som gör att jag inte har någon mens. så jag är nöjd :)

  • Moi mokulat

    p-stav funkade inte för mig heller. Hade massa konstiga blödningar och ont i magen. Sen gav jag kanske upp lite tidigt och tog ut den och nu har vi inget prev alls.

  • Uppsalabrud2010

    Jag hade min i 1 år och fem månader och blödde hela tiden (mer vissa dagar och mindre andra) i 1 år och 3 månader...då tog jag ut den. Gynekologen sa att det var ovanligt men inte jätteovanligt.

  • Äntligen2010

    Jag hade min i ca 6 månader, blödde konstant.
    Efter detta lät jag kroppen vila flera månader från allt vad hormoner hette.
    Provade Nuva Ring - fy vad hemskt. Kändes otrevligt och jag fick migrän efter 1 dygn.
    Nu har jag kopparspiral och är så nöjd. Lite småblödningar första veckorna, men nu fungerar den perfekt.
    Så jag rekomenderar kopparspiral till alla som inte klara p-medel med hormoner-

  • Lillie79

    Jag  har också haft P-stav och var förbannat trött på den på slutet pga blödningar. Vet flera som fått bekymmer efter ett par år och fått förklaringen att kroppen "vant sig" på något underligt sätt och blödningarna börjat.

    Idag har jag en liten P-dator istället, supersmidig och bra!

    miaik: Kanske något för dig som snart vill skaffa barn dessutom? Då kan man lätt använda den i "omvänt" syfte!

  • CeKe

    ooooäää, p-stav är det värsta som hänt mig. jag blödde konstant i fyra månader och tog ut den pga det. P-ring är min melodi

  • emspems

    Jag hade fruktansvärda problem med p-staven. Uthärdade det i tre långa år. Hade mens så gott som hela tiden (ca 20 dagar i månaden), att ha sex va inte på frågan och depressionerna avlöste varandra. Kroppen var helt enkelt i totalt kaos. :) Har nu haft koppar-spiral i snart två år och ÄLSKAR det! Har rikligare mens och mer mensvärk men mensen sträcker sig endast 4-5 dagar i månaden. Och den är så regelbunden att man kan ställa klockan efter den. :) Så håller med Äntligen2010 och rekomenderar koppar-spiral till de som inte är känsliga för hormonbaserade preventivmedel.

Svar på tråden P-stav biverkningar?