• utomlands

Fina kyrkor i Göteborgsområdet

Finns det nån som vet någon vacker kyrka i gbg-området? Tänkte åka och reka några men behöver tips om vart jag ska åka... help!

• Svar på tråden Fina kyrkor i Göteborgsområdet
  • BlackWIngedAngel

BlomAnna och SofieochJamie:
    Är ni från Tuve eller har ni bara valt kyrkan ändå?
    Jag är uppväxen och bosatt i Tuve församling nämligen. :)

• Trasan99

Sta Birgittas kapell är supermysigt, väldigt uppbokat för just vigslar.
    När det gäller Vasakyrkan, Oskar Fredrik osv är det bra att fundera på hur stor kyrka man vill ha. Jag var på ett bröllop i en stor kyrka med få gäster. Vi fyllde upp kanske tre eller fyra rader på varje sida, sedan var det minst femton tomma rader bakom, kändes väldigt ödsligt. Så skulle inte jag vilja ha det, jag vill att det ska fyllas upp ordentligt. Bara en sak att tänka på.

• BlomAnna
    BlackWIngedAngel skrev 2010-01-17 22:51:12 följande:
    BlomAnna och SofieochJamie:Är ni från Tuve eller har ni bara valt kyrkan ändå?Jag är uppväxen och bosatt i Tuve församling nämligen. :)
    Jag ska inte gifta mig i Tuve kyrka men har varit där på bröllop.
  • Mama Eggy

S:ta Birgittas kapell. Synd att jag inte är en gnutta religiös. Annars hade jag gift mig där alla gånger!

• SofieochJamie
    BlackWIngedAngel skrev 2010-01-17 22:51:12 följande:
    BlomAnna och SofieochJamie:Är ni från Tuve eller har ni bara valt kyrkan ändå?Jag är uppväxen och bosatt i Tuve församling nämligen. :)
    Jag bor i Lundby församluing igentligen men vi är båda inflyttade så vi valde en kyrka som var nära lokalen och som vi båda tyckte om och Tuve kyrka är ju så hemskt fin.
  • BlackWIngedAngel

Jag tycker om den för att den känns "hemma". Jag är döpt där (min mamma är både döpt, konfirmerad och gift där) och jag har spenderat mkt tid där under min uppväxt. Hade det inte varit för att jag ska gifta mig på Orust så hade jag nog också valt Tuve. :)

SofieochJamie skrev 2010-01-18 18:25:13 följande:
    Jag bor i Lundby församluing igentligen men vi är båda inflyttade så vi valde en kyrka som var nära lokalen och som vi båda tyckte om och Tuve kyrka är ju så hemskt fin.
  • utomlands

Ok! Det ska faktiskt bli riktigt kul att kolla upp!
    Hur många rekade ni innan ni valde?

• BlackWIngedAngel

5-6 stycken ungefär. Inte inräknat de som jag sett innan och inte gillat.

utomlands skrev 2010-01-19 09:23:19 följande:
    Ok! Det ska faktiskt bli riktigt kul att kolla upp! Hur många rekade ni innan ni valde?
  • utomlands

Kyrkan ska nog inte vara jättestor, vi kommer troligtvis ha ca 30 gäster till middagen/festen men det kommer nog fler till vigseln.
    Jag gillar Vasakyrkan, och örgryte gamla kyrka är ju underbar på utsidan, han inte varit där inne än.

Hellre ganska liten än stor och halvtom =)

Trä eller sten spelar inte jättestor roll. Kyrkan jag konfirmerade mig i hade gråmålad trä, inte särskilt fint..

• Happypuppy

Är bara i planeringsstadiet än så länge, men för mig har det aldrig varit aktuellt med någon annan kyrka än Örgryte Gamla. Den är otroligt fin och mysig inuti och man får en "familjär" känsla. Min föräldrar gifte sig i St Birgittas kapell, men som det ser ut i dagsläget är det den som toppar listan på populäraste kyrkan att gifta sig i. Örgryte kommer visserligen på andra plats, men jag har varit och kollat och De har i pricip inget bokat på hela sommaren (om man nu vill gifta sig då) utan främst är det april-maj och augusti-september som är fullbokade. Det är visserligen för i år och de släpper inte nästa års planering förrän i augusti, tror jag.

• say yes

hade jag bott kvar i gbg så hade det blivit haga kyrkan om vi var många eller masthuggskyrkan. helt underbar utsikt från masthuggskyrkan.

Svar på tråden Fina kyrkor i Göteborgsområdet