• Mymlan­16
    Äldre 8 Jan 17:02
    1810 visningar
    6 svar
    6
    1810

    Vad tänker ni om begreppet "den enda rätta"?

    Funderade över hur ni tänker över begreppet "den enda rätta", att finna "den rätte" o.s.v..

    Tror ni att det bara finns en enda människa som kan bli denna person för en, eller finns det flera möjligheter, flera människor som passar? Öde eller slump?

  • Svar på tråden Vad tänker ni om begreppet "den enda rätta"?
  • Hammer­man
    Äldre 8 Jan 17:55
    #1

    Det finns nog flera.

    Vore lite jobbigt annars. Sex miljarder människor och så bara en enda som man kan leva ihop med.

  • KatjaB
    Äldre 8 Jan 18:30
    #2

    nej, jag tror att det finns flera, jobbigt vore ju annars. Men just nu är min sambo den rätte för mig, och även fast jag såklart inte har några garantier om att vi håller ihop hela livet så har jag förhoppningen att vi kommer att vara det.

  • Svanbo­et
    Äldre 9 Jan 12:30
    #3

    Jag tror inte att det finns EN enda rätta för varje personer, det vore dumt.

    Jag tror att det finns ett flertal personer som man trivs bättre och sämre med ihop i olika faser i livet. Om man delar livet med någon som man tycker väldigt mycket om är sannloikheten att man utvecklas tillsammans och då kan finna glädje och utbyte i att fortsätta livet tillsammans. Jag har delat mitt liv i snart 11 år med min sambo och fästman och jag hade inte varit den jag är idag om jag inte hade delat de åren med honom. Jag har heller inga avsikter att "byta ut" honom för vi trivs bra ihop och lever i stort det liv vi vill, det liv vi valt för oss. Visst har vi dåliga stunder som vi måste ta oss igenom men vi har också väldigt bra stunder tillsammans och än så länge är de flest .

  • Sebast­iána
    Äldre 9 Jan 12:51
    #4
    Hammerman skrev 2010-01-08 17:55:07 följande:
    Det finns nog flera. Vore lite jobbigt annars. Sex miljarder människor och så bara en enda som man kan leva ihop med.
    Precis. Ännu tristare blir det om denna enda rätta befinner sig i Brasilien eller Etiopien. Hur ska man då kunna träffas.

    Jag tror att många personer kan vara "den rätta". Det är viktigt att vara öppen och inte låsa sig fast vid vissa egenskaper eller att han eller hon SKA ha vissa intressen. Gör man det blir det dels svårt att hitta den rätte och när denne sedan efter några år kanske får andra intressen är han inte längre den rätte då?
  • Framti­daFruS­andber­g
    Äldre 9 Jan 14:15
    #5

    Jag har funderat mycket på den här frågan. Jag har alltid trott att det bara finns EN enda rätta, men har samtidigt svårt att tro på det. För om det bara finns en och sedan dör den personen (eller slutar älska en) ska man då säga att "nej, han var inte rätt" eller? Jag har fått kompromissa med mig själv och tror numera att det finns personer som du passar mer eller mindre bra med. Oavsett så måste man jobba på förhållandet för att få det att hålla. Sen vill jag fortfarande tro att min sambo är den rätta, men har inte nödvändigtvis den enda rätta.

  • didis
    Äldre 9 Jan 14:26
    #6

    Jag är övertygad om att den som man väljer ska vara den enda rätta - är det.

    När jag träffade maken var han övertygad om att vi skulle leva resten av livet tillsammans. Själv var jag mest "ja, tills det tar slut". Men efter alla år tillsammans är livet utan honom svårt att föreställa sig.

    Han känner mig bättre än de flesta, kan mina dåliga sidor och har accepterat dem (om än inte med glädje!) och vi har klarat av så mycket tillsammans vid det här laget.

    Så maken är den enda rätta för mig. Om han inte finns där längre är det möjligt att jag hittar en ny "rätt man". Fast i ärlighetens namn vete sjutton om jag orkar "börja om" med en ny karl. Tänk att flytta ihop med någon annan som ska ha synpunkter på var osthyveln ska ligga. Nä, jag dras nog med maken ett tag till!

Svar på tråden Vad tänker ni om begreppet "den enda rätta"?