• Rufsas

Ni som önskar er bröllopsresepengar...

Vi kommer att önska oss bidrag till vår bröllopsresa istället för "vanliga presenter". Ni som har samma tanke: Hur har ni ordnat kring det? Kontonummer eller kuvert med pengar på bröllopsdagen? Och varför har ni valt det ni har valt?

Jag står och väger nämligen...

• Svar på tråden Ni som önskar er bröllopsresepengar...
  • Cylt

Av smidighetsskäl kommer min blivande svåger att öppna ett konto, för dem som önskar föra över pengar - sen uppmärksammas de på något sätt av vårt toastpar, lite oklart hur än så länge. Vi kommer även att skriva på vår hemsida var vi tänkt åka på bröllopsresa, med vilken researrarrangör, för dem som vill köpa resecheckar. Det kommer även att finnas någon form av låda att dumpa kuvert i för dem som föredrar att lämna kontanter.

• Sebastiána

Vi kommer förmodligen att önska både saker och pengar, men mest pengar. Vi önskar oss egentligen både pengar till bröllopsresa och till lite nya möbler (presentkort på IKEA är aldrig fel) plus gärna en platt-TV om vi inte köpt det själva innan bröllopet. Jag tycker själv att det är urtråkigt att ge bort presentkort, men för oss blir det extra smidigt eftersom vi gifter oss i Skåne men borr i Norrland. Man kan ju inte ta med sig hur mycket som helst på planet!

• Kärleken9
    Sebastiána skrev 2010-01-11 13:16:44 följande:
    Vi kommer förmodligen att önska både saker och pengar, men mest pengar. Vi önskar oss egentligen både pengar till bröllopsresa och till lite nya möbler (presentkort på IKEA är aldrig fel) plus gärna en platt-TV om vi inte köpt det själva innan bröllopet. Jag tycker själv att det är urtråkigt att ge bort presentkort, men för oss blir det extra smidigt eftersom vi gifter oss i Skåne men borr i Norrland. Man kan ju inte ta med sig hur mycket som helst på planet!
    Skoj, vi bor också i norrland, är norrländska själv, men vi gifter oss i sabons "hemkyrka" i södra halland. Ska man önska pengar tycker ajg en resa är mer "ok" eftersom det är ett minne som lever kvar. En platt-tv håller några år sen är den ett minne blott. Men alla är vi olika. Och tur är väl det.

cylt: Vi ska också uppmärksamma det på nåt vis under kvällen.
  • 1 Grevinnan

Vi ska önska oss resecheckar från den resebyrå vi beställer bröllopsresan från, sen skriva den här dikten om att vi har allt... och det är ju bara att man tänker hur mkt pengar vill jag lägga till dem som gifter sig, spelar ingen roll om det är en vas eller ett presenkort man köper... Annars hade vi önskat oss glas och vi vet att de kostar 349 kr tyck, så det hade ju inte varit så svårt att lista ut hur mkt folk hade gett.

Vi tänkte även önska oss foton på oss från gästerna, det finns säkert foton vi aldrig sett på oss, från när vi vr små, tonåringar tills nu de senaste åren, det kan vara kul och det krävs ju lite mer arbeta bakom att framkalla etc, men kostar inte så mkt. Det tycker vi är en fin present.

• Rufsas

Ni som har valt att önska er bröllopsresepengar:

Hur har ni formulerat detta i inbjudan? Alltså INTE alla som önskar sig bröllopsresepengar, utan bara dem som planerar att ha låda, resväska, fågelbur eller liknande på plats.

• Kärleken9

Grevinnan: Kul grej med foton!

• Mirey

Vi behöver inte skriva nått, det är en självklarhet i vår kultur. Så det är skönt att slippa det =)

Rufsas skrev 2010-01-11 16:09:56 följande:
    Ni som har valt att önska er bröllopsresepengar:Hur har ni formulerat detta i inbjudan? Alltså INTE alla som önskar sig bröllopsresepengar, utan bara dem som planerar att ha låda, resväska, fågelbur eller liknande på plats.
  • Snufflan

Vi hade 30 gäster, varav 20 vuxna och vi fick totalt 35000.

Kärleken9 skrev 2010-01-10 21:27:13 följande:
    snufflan: Bara en nyfiken fråga. Hur många gäster/par hade ni och hur mycket fick ni? Har själv inga stora förväntningar utan ser det endast som en bonus.
  • Kärleken9

snufflan: WOW de va inte dåligt!!! Den summan tror jag inte vi kommer upp i trotts dubbla antalet gäster. Är ju nästan 2000:- per skalle.

• iregnet2010

min svägerska hade låda när de gifte sig, ca 80 gäster och fick ihop 90 000. Ingen dålig resa det inte...

• Snufflan

Jo vi blev väldigt positivt överraskade, vi trodde aldrig att vi skulle få så mycket, men glada är vi

Kärleken9 skrev 2010-01-12 08:04:02 följande:
    snufflan: WOW de va inte dåligt!!! Den summan tror jag inte vi kommer upp i trotts dubbla antalet gäster. Är ju nästan 2000:- per skalle.
  • KatjaB

Rent spontant så skulle jag nog låta folk besluta själva om de ville sätta in en slant eller ge ett kuvert, vet att det finns de som skaffar ett speciellt konto för det, men jag skulle känna det som att vi "måste" få pengar och det blir mindre av ett fritt val för gästen att ge det eller inte.

Om någon vill sätta in på kontot så tror jag att båda mina o min blivandes föräldrar o mor o far föräldrar har våra kontot så de kan säkert tipsa de gäster som nu skulle kunna tänkas fråga om kontonummer.

• tessomac

Vi tänkte göra en önskelista med specifika saker på resan att önska oss och skriva vad det kostar, t.ex.
    1 natt i dubbelrum på hotell XX - 1 250 kr
    1 dyk för två på hajrevet - 750 kr
    1 romantisk middag för två på restaurang XX - 1 000 kr osv.

Vi tänkte även lägga till lite billigare och roliga saker typ
    2 röda pölser med bröd på Kastrup - 50 kr

Sen tänkte vi också ha en resväska eller fågelbur eller något där gästerna kan lägga sina kuvert.

Jag tror att det kanske känns "mindre jobbigt" för gästerna att ge pengar om man gör så här (vet inte varför det är så problematiskt med pengagåvor i Sverige...)

• CeKe

Vi har skrivit hela inbjudan i ett rim och där fått till det att vi inte önskar oss nåt till hemmet, men om de vill ge en gåva, önskar vi oss pengar till vår nya båt för att kunna fara runt i skärgården i framtiden. På nästa sida har vi ett slags infoblad och där finns en rubrik som kort och gott säger "Gåvor till båtfonden" och under clearing och kontonr...

• Rufsas

Jag provar med att ställa min fråga igen för att se om någon svarar.

Ni som har valt att önska er bröllopsresepengar och vill ha detta på festen (inte på ett konto):

Hur har ni formulerat detta i inbjudan? Alltså INTE alla som önskar sig bröllopsresepengar, utan bara dem som planerar att ha låda, resväska, fågelbur eller liknande på plats.

• tessomac

Vi har inte formulerat det i inbjudan utan hänvisar till vår hemsida. Har inte formulerat det på hemsidan än...

Rufsas skrev 2010-01-15 11:11:00 följande:
    Jag provar med att ställa min fråga igen för att se om någon svarar. Ni som har valt att önska er bröllopsresepengar och vill ha detta på festen (inte på ett konto):Hur har ni formulerat detta i inbjudan? Alltså INTE alla som önskar sig bröllopsresepengar, utan bara dem som planerar att ha låda, resväska, fågelbur eller liknande på plats.
  • Rufsas
    tessomac skrev 2010-01-15 11:22:09 följande:
    Vi har inte formulerat det i inbjudan utan hänvisar till vår hemsida. Har inte formulerat det på hemsidan än...
    Tack för svar!

Vet liksom inte hur man ska formulera det utan att få massa samtal med frågor kring hur det ska ske. Antar att man kan skriva något rim där det framgår att man tar med "presenten" till festen men jag är rädd att det blir lite fånigt.
  • Diz

Vi ska också önska oss bidrag till resan. Jag kommer nog inte specifiera mer än "vi önskar bidrag" med någon fin vers, sen kommer jag att skriva att de kan ringa toastmastern för mer info om bröllopet i helhet. frågor om klädkod, presenter, rapportera allergier osv.

• överraskningsbröllop

Har skrivit i inbjudan att vi efter år av samboende har vi ett komlett hem och vid en eventuell bröllopsgåva att vi önskar oss resecheckar från ticnet.

Svar på tråden Ni som önskar er bröllopsresepengar...