• Sommar-04

Ar "favors" vanligt i Sverige?

Jag trodde att favors till gasterna bara var ett amerikanskt pahitt. Men marker nu har pa BT att det verkar som flera har det aven i Sverige. Har det blivit vanligt i Sverige att ha det? Hur ser gasterna pa det om man inte har favors?

• Svar på tråden Ar "favors" vanligt i Sverige?
  • dea

Ingen ska behöva så att säga bli tittad konstigt på. Det är fortfarande mer ovanligt än vanligt tror jag.

Jag tycker det är roligt, och lite flott, och en fin tradition och bra sätt för oss att skämma bort våra gäster lite grann.

Bara för det är det inget krav.

• Sommar-04

Tack for alla svar!

Jag tycker det ar en fin gest, men for oss blir det nog utan eftersom det inte verkar vara sa vanligt hemma.

Vi gar redan over var budget, som i och for sig alltid har varit ganska odefinierad. Dessutom eftersom vi planerar brollopet i Sverige fran usa sa kanns det som om vi har nog med planerande och fixande. Vi kommer dessutom att ha korgar pa rummen till de som bor pa hotellet, vilket ar de flesta. Sa det kanns lite som om det blivit kaka pa kaka.

Tack igen!

• Fröken Ur

Kira,

Hur "jobbigt" eller pyssligt är det att göra de där boxarna? Har också funderat på det men inte fått "ändan ur" eftersom jag är rädd för at tta mig vatten över huvudet. Vi är 84 st på vårt bröllop så det blir ju några askar...

•  Nadine

Man behöver ju inte ha boxar... Man kan lägga godiset/chokladen i små tyllpåsar ihopknytna med ett fint sidenband där man också knytit in en lapp med brudparets namn och datum på. Det tänkte jag göra tror jag (är fortfarande i ett tidigt planeringsstadium )

Annars finns det väl små tyll/organzapåsar med dragsko färdiga att köpa någonstans. Kommer själv behöva ca 200 stycken, är det någon som har köpt sådana i storförpackning och vill tipsa? (helst Stockholm)

Fram För Favors!

•  Nadine

Ska gå förbi Panduro hobby i Stockholm imorgon för att se om de har färdiga små tygpåsar av något slag.
    Har alltid haft för mig att Panduro är dyrast i stan när det gäller pyssel och sånt, men stämmer det egentligen? Vart kan man annars gå? har inga idéer alls för tillfället...

vill så gärna ha de där små sabla påsarna...

• lillaEgo

Tyll kan Du köpa i vilken tygaffär som helst. Det kostar kanske 19:- /m... ?

Lägg en assiett på tyget, rita runt assietten, klipp ut tyget efter mallen. Hoppla! Med ett sidenband har Du gjort dig en tyllpåse på nolltid.

PS: Heter Du Nadine? Ovanligt.... och vackert. Du har möjligen inte en lillasyster som har ett förnamn som börjar på D?
    *bara nyfiken*

•  Nadine

lillaEgo: Tack för tipset! Tyll på metervara har jag också tänkt på. Det blir ju lite och pyssla med i och med att jag kommer behöva kanske 200 stycken, men det är ju bara kul!
    Jag ville ändå bara höra mig för och se om någon annan hade köpt färdiga påsar. alla tips är fortfarande välkomna!!

Är organzatyg på meter dyrt förresten?

Jag har ingen syster Tack för komplimangen i vilket fall.

• lillaEgo

Jag är ingen tygexpert så jag hoppas nån kliver in o ger ett mer korrekt svar.

Organza är dyrare än tyll. Så mycket kan jag säga iallafall.

Det skiljer säkert över hundralappen per meter.

Det bästa med tyll är att man inte behöver fålla det. Klipp o knyt o sedan är det färdigt i princip.

Du får köra lite löpandebandprincip. Vik tyget dubbelt några gånger o klipp fler åt gången.
    OBS! Detta är ett oprövat tips o inte alls säkert att det blir ett vettigt resultat.

Lycka till!

Förresten. Bjuder ni 200 kan ni väl bjuda 201?
    *blinkar o hintar om att det var läääänge sen jag var på bröllop*

• lillaEgo

Nadine

Jag börjar känna mig lite tjatig nu, men eftersom jag precis sitter o surfar på en site med "bröllops-crap" så......

Detta hittade jag där:
    www.theknot.com/ks_productresults.html&type=category&category=blsc-favorholders

Dollarn är "billig" nu. Bara 8 nånting. Jag har iofs inte tittat om det går att beställa till Sverige från just den "siten", men ett tips är att Du söker dig "over sea" för att hitta det Du söker. I Sverige är "favors" inte särskilt vanligt, så att hitta nån som tillverkar färdiga påsar blir säkert svårt.

•  Nadine

Vi bjuder runt 400 totalt skulle jag tro (är inte helt färdig med gästlistan än...)
    Så en mer eller mindre till har väl inte så stor betydelse...

•  Nadine

Jag älskar "bröllops-crap"! Ge mig allt du kan hitta!

• Sommar-04

Nagot som ar ganska vanligt har i usa nu ar sma fropasar som gasterna far ta hem. Garna med blommorna som ni har pa brollopet.

Svar på tråden Ar "favors" vanligt i Sverige?