• Kärleken9

Tärnan gravid

Fick veta i förrgår att min tilltänkta tärna är gravid och ska föda runt midsommar, vi gifter oss den 10 juli. Hur gör vi nu? Hon är tveksam, och jag förstår henne, vet inte vilken form man är i efter en graviditet, hur barnet är och vem ska hålla det i kyrkan och hur blir stunden innan hos frisör osv... Kanske bäst att byta tärna eller. Någon med erfarenhet?

• Svar på tråden Tärnan gravid
  • KatjaB

Är det deras första barn så är det ju lite smått kaotiskt första tiden. Man ammar ju mest hela tiden känns det som, men å andra sidan så sover de en hel del också.

Vi var på bröllop när äldsta tjejen var 2 veckor, jag gjorde alla deras blomsterarrangemang och brudbukett mm, vilket gick bra även fast det så klart tog längre tid än när man inte har en bebis att ta hänsyn till. Min sambo gjorde sitt bästa och vaggade och gungade henne så att hon var nöjd.

Om du vil ha henne som tärna så kanske du kan ha en till, så hon, om hon inte är på bb eller så, kan vara tärna men du inte står utan om hon inte skulle kunna komma?

• patrikoannika

Dilemma!!!

Vet faktiskt inte hur jag hade gjort. Man vet ju inte hur det blir. Klänningen måste ju köpas bara dagarna innan, vet ju aldrig hur kroppen är efter förlossningen. Hur stora bröst man har? Om amningen fungerar? Om bebisen är nöjd eller skriker.

Din tilltänkta tärna kanske får ett barn med kolik, som bara skriker. Tärnan kanske inte sovit på flera, flera dygn.... uppsvullen och trött... och så ska hon "tvingas" (missförstå inte..) att vara pigg, glad och söt och fixa med bröllopsplanering, hålla tal... etc.. etc...

Njae... jag är nog tveksam. Inte till att hon vill vara tärna, det vill hon säkert, med jag vet inte om jag hade kunnat kräva vad som faktiskt krävs av en tärna, av en kvinna som nyss gått igenom graviditet och förlossning. Det är ju jättenära ert bröllop.

Men visst, det beror ju på hur "strikta" ni är mot henne. Jag menar, hon kanske inte "behöver" göra allt det där som tärnaor brukar göra. Hon kanske inte behöver hålla tal, följa med till frisören (kan kanske fixa sitt hår själv..), kanske kan ha en vanlig klänning, med lågskor, som inte sitter åt.... hon kanske kan dela ansvaret för möhippa etc. med någon.

Det går säkert om man absolut vill, men jag tror jag är för strukturerad och organiserad för att ha så många "trådar i luften". Man vet, som sagt inte, hur en kvinna reagerar efter förlossningen, och man vet inte vilken "sorts" bebis man får. Det går ju liksom inte att veta i förväg utan det kan man ju bara få reda på efter bebisen är ute.

Meeeen... lycka till!!!

• Kärleken9

katjab: Jo men de sysslor som du utförde, strongt gjort ändå, de kan man ju styra när man ska göra och så kyrkan är ju precis där och då. Och ja det är deras första barn så man vet ju inte alls hur de eller barnet reagerar. Är ju mer än 2 veckor efter bf som vi gifter oss så född är h*n förhoppningsvis. Men känns lite osäkert.

patrikoannika: Vi "kräver" nog inte så mycket men är ju mycket som ska göras och klaffas ändå. Var av den anledningen jag valde henne. Dels för att hon är sambo med maschalken, dels en nära vän, dels bor de på orten vi gifter oss (bor 95 mil därifrån) dels för att jag ville dela stunden innan hos frisören etc med henne att jag tror jag hade haft mer stöd av henne än nu min systerdotter på 15 år som troligen kommer få vara stand in, men jag förstår min tärna. Att hon är tveksam. Och som du säger det blir lite väl mycket lösa trådar, har barnet kommit (troligen om inte annat genom igångsättning eftersom det är 2 veckor efter bf) hur är barnet, funkar ammning, sovtider,hur mår mamman, osv osv Har själv fött 2 barn och vet hur upp och ner allt kan vara. Känns som att det är bäst för henne att inte vara det känna krav osv och för mig för att jag då kan rikta in mig på en annan och inte riskera att tex vara själv hos frisören det vill jag inte. Minns den stunden med min syster då jag var tärna som väldigt mysig och rolig. Åh va svårt... Känns nästan som att det är bäst att ta beslutet nu ändå, så vet alla. Hon kan ju hjälpa till med mycket ändå på våren här då allt ska fixas och bestämmas.

• aikidoaasa

Fråga henne!
    Tänk på att det är inte ovanligt att den första låter sig väntas på så att det går över tiden.
    Man vet aldrig. Hon kanske är en "sådan där perfekt mamma" som mår prima efteråt och som inte alls blir helt slut de första veckorna efter födseln. Eller så blir det väldigt mycket för henne. Det beror helt och hållet på hur allt går.
    Säg till henne att du är jätte glad för hennes skull men att du är orolig för hur det kommer att vara för henne under den tiden. Säg åt henne att hon får bestämma helt själv hur hon vill göra.
    Ge henne en stund på sig att bestämma sig så att hon inte känner sig stressad. Snabba beslut brukar man ofta ångra senare.

• KatjaB

kärleken9: ja, om det inte hade varit för att det var just blommor och att jag älskar att göra brudbuketter mm, så hade jag nog tackat nej. Sen hör ju även till saken att jag jobbat som florist så vanan att göra sånt finns ju. Men om hon är tärna vilket inte innebär mer att hon ska vara med och gå med i brudföljet så kan det ju funka.
    Sen gick jag över tiden 10 dagar, så jag trodde att hon skulle vara närmare en månad när det var dags för bröllopet.
    Vi var inte så långvariga, gjorde det vi skulle, var med på vigseln och på middagen. När middagen var över så var vi helt slut och tackade för oss, lämnade present och åkte hem och sov

• fruMe

Men även om /du väljer att hon inte ska vara din tärna, så kan hon väl vara med dig hos frisören, smink osv osv ALLT det mysiga, roliga som ni ändå skulle delat. Eftersom du själv har barn, så vet du ju hur man dras med samvetskänslor åt alla håll och jag tror nog att duin väninna hade uppskattat jättemycket att inte bli "ratad" bara för att hon ska ha bebis. Hon har kanske mamma/svärmor el dyl som gärna hjälper henne med bebisen på din stora dag och jag tror att om ni lyckas få till det så det känns bra för er båda, så kommer det att bli dubbel glädje den dagen. Dessutom är hon ju ditt "förstaval"!
    Jag var toastmadame på ett bröllop när vår minsta inte var så gammal och det var stressigt, jobbig och lite "ångestladdat" INNAN, men gud så glad jag var att jag FICK vara det även om vi nyss fått bebis! Det funkade super med bebisen, alla hjälptes åt :)

Lycka till!

• Kärleken9

aikidoaasa: Självklart är hon tillfrågad och det var hon själv som tog upp det och de valde att berätta redan nu för oss så att vi vet och kan bestämma hur vi vill göra och så att hon har tid att fundera. Hon är själv tveksam och som sagt jag förstår henne. Man vet ju inget om hur hon mår och hur allt gå förrän det redan är klart så att säga och det är 2-3 veckor till vårt bröllop, vid det laget vill man ju ha det mesta klart. Vi behöver inte bestämma än men jag tror att det kommer bli så att jag får se mig om efter en annan, blir kanske bäst så för alla. Pappan ska vara marschalk ändå och de kommer så klart vara med på vigsel och fest.

katjab: Ja då förstår jag att du ändå valde att göra det. Och ja brudföljet samt före hos frisören vill jag ju hon ska vara med. Samt att jag så klart hoppas på en möhippa, men det kan ju iof någon annan ta tag i. Problemet är ju också vart och vem har bäbisen under själva vigseln? Är nog ingen som säger något om man som småbarns förälder åker hem tidigt. Bara de är med på stora dagen i kyrkan och sedan äter middag med oss så är vi glada. Även om vi hade så klart hoppas på att ha dem vid vår sidan hela dagen och kvällen men är ju en helt klart godkänd anledning att inte vara det.

Ja vi får se hur vi väljer att göra. Känns ändå bra att vi har en öppen dialog om detta. Och som sagt vet ju hur det är att föda. Man kan va pigg och odödlig , men också som en trasa och helt slut. Beror ju på så mycket. Och båda är ju fullt normalt.

• Kärleken9

fruMe: Bra inlägg där, det har slagit mig också att hon, mom2be, ändå kan vara med hos frisören osv OM hon själv vill och känner att hon orkar och sedan ses vi igen i kyrkan men då sitter hon med de andra i församlingen med bäbisen. Är ju också ett alternativ. + att jag då har med min systerdotter hos frisör, kyrka osv. Då har hon valet att vara med så mycket hon vill orkar osv och inget som måste bestämmas långt i förväg osv. Tack för din vinkel!

• Casmel

Har inte läst dom andra svaren men mitt tips är att skaffa en till bara. Känns ju taskigt att utesluta henne för hon är gravid...Hon kan ju vara med mycket fast att hon har fått en bebis men där hon inte kan vara hjälper den andra tärnan till
    Jag har 2 st. Min syster som bor 60 mil här ifrån så hon är inte med så mycket på förberedelser utan det gör min andra tärna som är en av mina bästa vänner, som oxå är gravid och ska ha nästa år.

• Kärleken9

casmel: Nej absolut inte att hon blir utesluten pga sin graviditet, jag är överlycklig för deras skull, är mer en omtanke om henne och till viss del till mig med. Är ju tänkt som vår stora dag. Så som jag skrev kanske en lösning kan vara att hon är med före men på själva vigseln så sitter hon med bäbisen istället.

• KatjaB

men har hon ingen partner som kan ta bebisen i kyrkan? han kan ju sitta längst bak, så skulle hon/han bli ledsen är det bara att gå ut och vagga lite.

• Kärleken9

katjaB: Han är min m2b:s barnsdoms vän och marsalk.

• KatjaB

vad typiskt.. kanske kan ni bjuda en släkting till dem också, tex någon förälder som hjälper till lite

Kärleken9 skrev 2009-12-28 17:38:59 följande:
    katjaB: Han är min m2b:s barnsdoms vän och marsalk.
  • Greeneyes

Tänk på att man dessutom kan gå över tiden med upp till två-tre veckor (beroende på vart man bor), så i värsta fall kommer bebisen precis till bröllopet!

• Kärleken9

geeneyes: där de bor är det 2 veckor man får gå över men sen vet man ju inte hur lång tid det tar ändå.

jag tror det är bäst vi gör så att hon är med om hon vill och kan hos frissan tillsammans med mig och systerdottern, sitter med bäbisen i kyrkan min systerdotter få ta den "sysslan" att stå med mig och sen är de alla tre, bäbis mamma pappa, med på festen. tror detta blir bäst för alla.

Svar på tråden Tärnan gravid