• sigma

Är det här en bra deal?

Jag har hittat en underbar fotograf som kostar 12 900 för 14-15 timmars fotografering plus tre förstoringar och 250 redigerade, högupplösta bilder på skiva, samt en porträttsession innan bröllopet och de bilderna på skiva. Reseersättning tillkommer vilket i vårt fall innebär ca 13-1400 kr.

Är detta ett bar pris? Har inte så mycket erfarenhet av såna här saker =)

• Svar på tråden Är det här en bra deal?
  • FramtidaFruSandberg

Självfotografens pris låter rimligt (även om du kan hitta MYCKET billigare också), men reseersättningen låter väldigt dyr; 1300-1400kr. Men fotografen kanske måste åka väldigt långt också.

• tågjäntan

Jag tror att den skattefria reseersättningen ligger på runt 18:- milen.

• Lotta B
    tågjäntan skrev 2009-12-19 15:21:53 följande:
    Jag tror att den skattefria reseersättningen ligger på runt 18:- milen.
    Kan det inte vara så att dom tar ut tid i resekostnaden också
    inte bar allmänt för just bilen

Lotta
  • Leilani

Många fotografer tar betalt för resetiden också. Dvs deras timlön börjar ticka när de sätter sig i bilen, på tåg eller flyg eller liknande. Så resekostnaden ska vara baserad på resanskostnad samt fotografens timlön i de flesta fall.

• FramtidaFruSandberg
    Leilani skrev 2009-12-19 21:26:19 följande:
    Många fotografer tar betalt för resetiden också. Dvs deras timlön börjar ticka när de sätter sig i bilen, på tåg eller flyg eller liknande. Så resekostnaden ska vara baserad på resanskostnad samt fotografens timlön i de flesta fall.
    okej, då förstår jag men det tycker jag är lite ruttet faktiskt. jag får ju inte betalt när jag åker till och från jobbet (det är ju inte arbetstid)
  • Cantaton

Så där har jag hört många resonera. Men ditt jobb är alltid på samma ställe, här kan det ju skifta flera mil hit och dit. Man vet liksom aldrig vart man ska... Jag är inte fotograf, men jobbar också så att jag måste åka ut till kunderna. I de fall jag åker till mitt eget kontor för att göra pappersarbete går det utan att jag tänker och på rutin - och på SL-kortet. Så fort jag ska ut någonstans och jobba måste jag kolla upp resevägar, ibland åka en timma bort, ta bilen för att jag behöver ha med mig utrustning osv. Det tar mkt mer tid att ta sig någonannanstans i länet än till det fasta kontoret... Jag har svårt att förklara så att det låter försvarbart, men jag förstår verkligen dem som tar betalt för resan (även om jag bara gör det utanför länet). Det är trots allt en tjänst som levereras till rätt plats. När jag får en matkasse hemkörd av någon firma betalar jag ju frakten. På sätt och vis måste jag säga att det är lite samma sak. Betala frakt för en produkt eller reseersättning för en tjänst som "ska komma till en".

FramtidaFruSandberg skrev 2009-12-19 21:36:58 följande:
    okej, då förstår jag men det tycker jag är lite ruttet faktiskt. jag får ju inte betalt när jag åker till och från jobbet (det är ju inte arbetstid)
  • FramtidaFruSandberg
    Cantaton skrev 2009-12-19 22:01:26 följande:
    Så där har jag hört många resonera. Men ditt jobb är alltid på samma ställe, här kan det ju skifta flera mil hit och dit. Man vet liksom aldrig vart man ska... Jag är inte fotograf, men jobbar också så att jag måste åka ut till kunderna. I de fall jag åker till mitt eget kontor för att göra pappersarbete går det utan att jag tänker och på rutin - och på SL-kortet. Så fort jag ska ut någonstans och jobba måste jag kolla upp resevägar, ibland åka en timma bort, ta bilen för att jag behöver ha med mig utrustning osv. Det tar mkt mer tid att ta sig någonannanstans i länet än till det fasta kontoret... Jag har svårt att förklara så att det låter försvarbart, men jag förstår verkligen dem som tar betalt för resan (även om jag bara gör det utanför länet). Det är trots allt en tjänst som levereras till rätt plats. När jag får en matkasse hemkörd av någon firma betalar jag ju frakten. På sätt och vis måste jag säga att det är lite samma sak. Betala frakt för en produkt eller reseersättning för en tjänst som "ska komma till en".
    Jag håller med om en viss ersättning för ökade resekostnader och att man behöver ta reda på hur man ska åka, men inte hur mycket som helst. Att ha samma taxa när man jobbar som när man åker dit känns inte ok
  • camilla 32
    FramtidaFruSandberg skrev 2009-12-19 22:03:58 följande:
    Jag håller med om en viss ersättning för ökade resekostnader och att man behöver ta reda på hur man ska åka, men inte hur mycket som helst. Att ha samma taxa när man jobbar som när man åker dit känns inte ok
    Fast tid är pengar. De kanske har 2-4 timmar att åka. Det vill man ju verkligen ha betalt för. Eller om inte kunden vill se det kan man ju baka in det i totala kostnaden. Men då blir ju självklart den dyrare istället, fast inte resekostnaden står med.
  • Burre Präst
    FramtidaFruSandberg skrev 2009-12-19 22:03:58 följande:
    Fotografen tar säkert inte timtaxa för att åka till sin studio, liksom jag inte får betalt för att åka till jobbet. Om jag däremot i tjänsten ska åka någonstans så sker ju detta på arbetstid = betalt. Och det tycker jag ska gälla även för bröllopsfotografer.

Vad gäller TS ursprungsfråga så verkar fotografen vara normaldyr. Men gillar du fotografens arbete och har råd med det så är det väl ganska OK. Som BlivandeFruSandberg skriver så kan du hitta betydligt billigare fotografer, men då kanske det handlar om folk som extraknäcker eller har det mer som en hobbyverksamhet.
  • Mskeep

Jag vill veta vad den underbara fotografen heter. Normalt sett får man punga ut med 20 000+ för så många timmar. Minst.

• Mskeep

Om fotografen är grym, vill säga.

Svar på tråden Är det här en bra deal?