• Malla och Mojje

Syster som är helt ointresserad av bröllopet!

Vad tråkigt det är när man har någon i sin närhet som bara inte bryr sig!

Min syster som även är en av tärnorna är så fruktansvärt ointresserad av bröllopet! Borde man inte tycka det är lite kul som syster? Har försökt be henne om hjälp med en enda grej för att inte belasta henne för mycket. Bad henne ringa ett telefonsamtal för över två månader sedan och har påminnt henne ca tio gånger. Idag ringde jag själv.

Hon frågar ingenting heller. Hon vet att jag varit och beställt klänning och hon har inte ens frågat hur den ser ut!

Som tur är har jag två andra tärnor som är helt underbara! Jag trodde i min naiva tillvaro att systrar delar sådana här grejer. Visst jag kan inte kräva att hon ska bry sig men jag är ändå lite förvånad! Och ledsen faktiskt....

Någon som känner igen sig??

• Svar på tråden Syster som är helt ointresserad av bröllopet!
  • BMTS

Mja, tråkigt för dig som brud kanske. Självklart är det roligare när familjen visar intresse för bröllopet. Samtidigt kan man som brudpar varken kräva eller förvänta sig att ens eget bröllop ska vara en jättestor grej för andra, precis som att jag ärligt talat inte är jätteintresserad av att höra om andra människors barn t ex. Din syster kanske helt enkelt inte tycker att det här med bröllop är en stor grej överlag, och då intresserar hon sig inte för det heller.

• Chris24
    Moirie skrev 2009-12-17 15:16:04 följande:
    Brukar ni ha en bra relation annars? Brukar hon vara intresserad av dig och ditt liv eller är det just bröllopet hon verkar ointresserad av?
    Haha, skulle precis fråga samma frågor
    Ja TS, är hon det?
  • Chris24

Malla och Mojje skrev 2009-12-17 15:17:34 följande:

Jag pratade med henne om att en av de andra tärnorna tyckte det skulle bli roligt och att hon gärna vill kolla upp vad de ska ha för klänningar och så. Då säger min syster: "Värst vad hon tar det där med att vara tärna på allvar!" Det hon egentligen säger är ju att hon själv inte tar det på allvar...
    Ja,tyvärr du så låter det bara som om bröllopet inte är "hennes grej" och hon tycker man kanske lägger ner för mycket energi på det hela helt enkelt, hon är väl inte så himlans insatt i det som du trodde eller vill kanske helt enkelt.
    Antigen får du ju tyvärr acceptera detta och inte bry dig om hennes negativa kommentarer eller får du utesluta henne som tärna tyvärr.

Om du inte känner att du vill o måste snacka med henne om det hela?

För alltså, hade jag brytt mig om svärmors negativa kommentarer och inflikande konstant, samma sak med min kusin o hans fru, hade inget bröllop skett men nu skiter vi fullständigt i dem liksom och kör vårt race och man får helt enkelt göra så har jag lärt mig nu med bröllop!
  • Malla och Mojje

Jag kan absolut förstå att hon inte tycker det är en lika stor grej som jag tycker men för mig handlar det om att man glädjs med andra. Om tex en kompis får barn är det inte en lika stor grej för mig som för henne men jag gratulerar ju henne ändå och frågar när barnet kommer och vad det ska heta etc. Man kan ju anstränga sig lite trots att vissa saker inte faller inom ens intresse-område! Så tycker jag i alla fall. När jag frågade min syster om hon ville vara tärna så sa hon: "Jaja det får jag väl va då." Det är ju som att jag skulle säga till en kompis så berättar att hon är gravid: "Jaha, då kan vi inte dricka vin på ett tag då, vad tråkigt.." Fattar ni vad jag menar. Man väl försäka lite i alla fall. Sen förundras jag över att man inte gläds men vänner och familj automatiskt faktiskt!

• Chris24

Malla och Mojje skrev 2009-12-17 15:38:50 följande:

Jag kan absolut förstå att hon inte tycker det är en lika stor grej som jag tycker men för mig handlar det om att man glädjs med andra. Om tex en kompis får barn är det inte en lika stor grej för mig som för henne men jag gratulerar ju henne ändå och frågar när barnet kommer och vad det ska heta etc. Man kan ju anstränga sig lite trots att vissa saker inte faller inom ens intresse-område! Så tycker jag i alla fall. När jag frågade min syster om hon ville vara tärna så sa hon: "Jaja det får jag väl va då." Det är ju som att jag skulle säga till en kompis så berättar att hon är gravid: "Jaha, då kan vi inte dricka vin på ett tag då, vad tråkigt.." Fattar ni vad jag menar. Man väl försäka lite i alla fall. Sen förundras jag över att man inte gläds men vänner och familj automatiskt faktiskt!
    Jag håller med dig helt och hållet om punkten alltså, förstå mig rätt! Jag är också av den moralen helt enkelt, min vännina blev gravid o jag gratulerade henne o checkade upp och såg till så allt var okej osv osv.. Lite av en hur man är för person kanske?

Men, det jag försöker säga är att du tyvärr inte kan förvänta dig att alla är likadana som dig, så gjorde jag nämligen o blev ständigt besviken liksom. Man kan inte förvänta sig att alla är som en själv du vet? Man blir besviken, klart, det är din syster och allt men försök att prata med henne då om det är så pass jobbigt för dig?
  • Sebastiána

Om hon är så ointresserad borde hon inte vara tärna!

• 2000 talet

Ni verkar ha väldigt olika uppfattning om vad tärnskap och bröllop symboliserar. Tycker du ska prat med henne och berätta dina förväntningar och förhoppningar. Hon kanske gör detta av totalt oförstånd? Utan att egentligen vilja dig något illa?? Bara du och hon över en lunch eller middag kanske

• Wiggy

Har du sagt till henne vad du tycker om hennes beteende då?

• KatjaB

Det kan ju helt enkelt vara så att hon inte har samma syn på vad uppgiften som tärna innebär, som du har.
    Det är ju enkelt löst genom att ni pratar med varandra.

Sen verkar det vara väldigt stor skillnad på hur mycket man förväntar sig av sina tärnor, själv tänker jag att de ska finnas med som ett stöd och lugna nerverna och hålla sällskap under sminkning mm, kanske orka med lite bröllopsprat då och då och förhoppningsvis ordnas det med en möhippa.
    Men allt fixande och telefonsamtal mm som ska ordnas med, det gör jag eller min blivande.

Jag har skickat bilder på några tärnklänningar och mina tärnor fick säga vilken som de gillade bäst, om de ens gillade nån. Båda gillade samma klänning av 7 olika och båda ville ha rosa. Så nu tänker jag att när klänningarna är valda så behöver de ju inte göra nåt mer förrän sen när det närmar sig.

• mariefarah se

Hej Majja o Molle!

Jag tycker att du absolut borde prata med din syster. Jag tror att det ligger lite avundsjuka i det hela, men jag vet ju inte hur pass mycket ni pratar med varandra annars. Oavsett hur nära ni står varandra, så är det här en viktigt dag för dig och då behöver ni kanske "ränsa luften" om det är något som ligger och gror.
    Det blir oftast så mycket missförstånd om man bara antar eller drar egna slutsatser, att prata ut är det bästa för då får du svar direkt utav henne.

• Heloise

Jag kan helt klart känna igen mig i det du upplever, jag har 3 systrar, bara en kom på bröllopet.
    En skulle kanske spela golf( ingen turnering eller så utan bara vanlig golf) och tackade därför nej. Den andra bor iofs i USA men hon ringde och sa håll en plats åt mig och det var veckan innan bröllopet, hon har fortfarande inte ringt, antar att hon inte kommer Eftersom vi gifte oss för 4.5 månad sen.

Nu är mina systrar äldre än mig och mina halvsystrar men vi har/hade en bra relation. Nu not so much...

Bröllop verkar locka fram det sämsta hos människor konstigt nog, men antigen är din syster lite avis eller så har hon kanske fullt upp med sitt eget. En del människor har svårt att fokusera på ngn annan än sig själv.
    Håller med ovanstående, ta ett snack med henne och hör vad hon säger.
    Lycka till!

• ClaraH

När jag gifte mig första gången var min syster och min blivande mans syster tärnor, och det enda det innebar var att de m.fl. var med i brudföljet, inget annat. Nu är det här ca 20 år sedan och på den tiden förväntades det liksom inte mer. Vad jag vill säga efter att ha tillbringat en tid här på brollopstorget så verkar synen på bröllop har förändrats väldigt mycket de senaste 10 åren och många(förutom brudar och bröllopsmedia mm) verkar inte hängt med i denna hausse. Jag tror inte att omgivningen riktigt förstår hur engagerad man är som brud, och medveten om vad som numera anses krävas av personerna runt paret. Den enda lösningen är förstås att sätta sig ner och prata över en fika hur du ser på vad hon ska göra som tärna och får då också kanske en bättre förklaring på hennes ointresse. Hon kanske är avundsjuk slår det mig och sätter upp ointresset som ett försvar.

Svar på tråden Syster som är helt ointresserad av bröllopet!