• jofmanytalents

    Kompisar till en femårig pojke?

    Min pojke, som är en glad liten femåring som alla andra, har blivit tvungen att dras med en mamma som tydligen inte passar in bland föräldrarna på dagis, vilket kanske också beror på att vi bor i en annan del av stan så vi inte har gått i samma föräldragrupp eller på samma öppna förskola mm... Hur som helst så med de sociala spelregler vi vuxna har så leder det till att han aldrig umgås med någon av de jämnåriga barnen på sitt dagis och jag känner att jag inte heller orkar slåss mot föräldrarna utan istället vill jag hitta andra kompisar utanför dagis. Men hur hittar man dem? Hjälp och tips tack! Även mammor/pappor i Borlänge-Ludvikatrakten som har barn i samma ålder och känner likadant är välkomna...

  • Svar på tråden Kompisar till en femårig pojke?
  • 123ost

    Det kan vara riktigt svårt!

    Men du kanske kan försöka ordna en träff med föräldrarna. Ifall ni ska köpa något till personalen på förskolan. Lämna ett papper på varje barns hylla när du är där om information.

    Det är ju ett sätt så du kan börja prata med de föräldrar som är intresserade. Snart är det jul också, passar bra nu! En julklapp till personalen går alltid att disskutera!

  • Aleta

    De flesta föräldrar här är mycket yngre än vi och vi umgås inte. Vi är dessutom ganska nyinflyttade. Jag resonerar som så att vi inte behöver umgås som föräldrar för att barnen gör det.
    Precis på samma sätt så försöker jag att tänka på att bara för att jag är kompis med någon så är det inte säkert att mina och deras barn trivs ihop. (Det hände ju när man själv var liten att man blev tvungen att leka med jättejobbiga ungar.)

    Nya kompisar kan de få om de går någon kurs t ex. Min tjej går i en slags drama/sång/dansgrupp där det är killar med också.
    Där har hon fått en ny vän och försökt att skaffa sig en till, men jag fick definitivt "onda ögat" av den blonderade unga mamman när min dotter bad om deras telefonnummer. Jag tog telefonnumret i alla fall och frågade var de bodde, men nu har ju min tjej andra vänner så jag behöver inte följa upp om hon inte insisterar. Hade det däremot varit ont om vänner så hade jag definitivt låtsats som att jag inte märkte något och låtit dottern ringa.
    (De ringer själva till varandra och vill leka och sedan får vi föräldrar fixa detaljerna.)

    Jag hoppas att det löser sig för er. Har inte din son någon eller några kompisar som han trivs lite bättre med på förskolan?
    Han kan ju kanske ringa och be en av dem att komma och leka ett par timmar utan föräldrar?

Svar på tråden Kompisar till en femårig pojke?