• Diamanten90

Krångligt!

Jag har velat förlova mig sedan ett år tillbaka men min sambo tyckte att vi skulle vänta tills vi varit tillsammans i 2 år på grund av olika orsaker. Nu är det så att jag blev gravid och vi valde att behålla barnet. Är gravid i vecka 18 nu och vi har varit tillsammans över 2 år men ingen förlovning ännu inte. Alla förväntar sig att vi ska förlova oss och frågar varje gång de ser oss om vi har förlovat oss ännu vilket gör det jobbigare! Folk kommer att tro att vi förlovar oss bara för att vi ska få en bebis vilket inte stämmer. Vad ska man göra?!

• Svar på tråden Krångligt!
  • didis

Jag skulle rekommendera att skippa förlovningen och att ni gifte er direkt.

Fundera över vad förlovningen fyller för funktion för er nu, när ni ska ha barn, om det är viktigt för er av känslomässiga skäl så varför itne förlova sig men som sagt, fundera över av vilken anledning.

Äktenskap är däremot juridiskt viktigt nu när ni ska bli föräldrar.

Det jag reagerar över är att ni verkar bry er om vad andra ska tycka (att ni förlovar er "bara" för att ni ska ha barn). Strunta i släkten - vill ni förlova er så gör det, sedan får folk tycka vad de vill! Men fundera på det här med äktenskap - det är betydligt viktigare än förlovning.

Lycka till!

Hälsar en som gifte sig först när äldsta dottern var 17...

• Diamanten90

Vi har tänkt vänta med att gifta oss något eller några år till eftersom vi är ganska unga och vill vara förlovade ett tag också:p Jag är 18, fyller 19 i övermorgon och min sambo är 20. Nå, sambon får bestämma när han tycker att det är passligt att förlova sig för han vet att jag vill:p

• Aleta

Att skaffa barn ihop är ett bra mycket större steg att ta än att
    gifta sig.
    När man har barn ihop så är man knutna till varandra även om man skulle välja att inte leva ihop längre. Det blir väl inte lika mycket när barnet väl har fyllt 18, men ändå. Är man gift utan barn så är det bara att skilja sig och aldrig träffas mer.

Tänk igenom alla juridiska fördelar som faktiskt finns med att vara gifta just när man har barn ihop. Strunta i vad omgivningen tycker, tänker och säger. Det är sådant man gör när man är ung (oroar sig för omgivningen). Ta ett moget beslut som passar er två istället och där ni har tagit reda på alla fakta men helt struntat i skvaller och tyckande.

Lycka till!

Diamanten90 skrev 2009-12-08 21:29:04 följande:
    Vi har tänkt vänta med att gifta oss något eller några år till eftersom vi är ganska unga och vill vara förlovade ett tag också:p Jag är 18, fyller 19 i övermorgon och min sambo är 20. Nå, sambon får bestämma när han tycker att det är passligt att förlova sig för han vet att jag vill:p
  • 090208

Haller med didis, hoppa forlovningen. Gjorde jag och min karl, det var nastan annu mer romantiskt och framforallt kandes det valdigt seriost och vuxet att sla till "pa riktigt" med en gang.

Och harmed avsager jag mig kommentarer om att jag pastatt att forlovningar ar onodiga eller daliga pa nat satt, det har jag aldrig skrivit.
    *puh*

Svar på tråden Krångligt!