• Sebast­iána
    Äldre 7 Dec 09:01
    5172 visningar
    11 svar
    11
    5172

    Vad ska brudgummen ha på sig?

    Min älskade kommer själv att välja vad han ska ha på sig, men känner jag honom rätt kommer han ändå att fråga mig - jag har varit på betydligt fler bröllop än han och han kommer att undra vad brudgummar brukar ha på sig.

    Jag har faktiskt noll koll när det gäller herrkläder. Vad är vanligast? Vi har tänkt ha klädkoden 'Mörk kavaj' (alternativt 'Kavaj' som egentligen är samma sak). Passar det med en mörk kostym och i så fall ska man ha en väst i samma färg som kostymen och sedan en mer färglad slips eller är det bättre med en fägglad och broderad väst och så en slips till som matchar västen? Jag gissar att marskalkarna kommer att ha vanliga svarta kostymer med vit skjorta - vilken slips det blir har jag ingen aning om. Brukar man ha svart?

  • Svar på tråden Vad ska brudgummen ha på sig?
  • Optimi­a
    Äldre 7 Dec 09:12
    #1

    'Mörk kavaj' låter lite hemsnickrat, mörk kostym är det man brukar använda om man menar just en mörk kavaj + matchande byxa.

    Svart ska man egentligen inte ha om man har klädkod mörk kostym, vill man hålla sig till "traditionell" etikett ska kostymen vara mörkblå (alltså så att den nästan ser svart ut) eller mörkt grå.

    Svart slips har man blott och enbart på begravning.

    Magdalena Ribbing (DN:s etikettguru) har skrivit en hel del i ämnet, se t.ex. hennes etikettspalt på DN.se eller låna hennes böcker på biblioteket. Jag tror hon t.om. har skrivit en bok om bröllopsetikett, som då riktar sig till brudpar, den kunde kanske vara till hjälp för er

  • Framti­daFruS­andber­g
    Äldre 7 Dec 09:46
    #2

    Vi har klädkoden "kavaj" på vårt bröllop och min sambo har frack. Jag vet inte om det strider mot etikettregler men han ville ha frack så då får han ha det.
    Andra alternativ för män att ha på sig är väl smoking, frock-coat 8det finns fler men jag minns dem inte nu)

  • Snuffl­an
    Äldre 7 Dec 09:51
    #3

    Vi hade kostym bröllop så min man hade en svart kritsrecksrandig kostym, ljus väst, frack skjorta, plastrong i vinrött och vinröd näsduk. Bestman hade svart kostym vit skjorta och röd slips. Bilder fins i mitt galleri.

  • Sebast­iána
    Äldre 7 Dec 10:17
    #4
    Optimia skrev 2009-12-07 09:12:00 följande:
    'Mörk kavaj' låter lite hemsnickrat, mörk kostym är det man brukar använda om man menar just en mörk kavaj + matchande byxa. Svart ska man egentligen inte ha om man har klädkod mörk kostym, vill man hålla sig till "traditionell" etikett ska kostymen vara mörkblå (alltså så att den nästan ser svart ut) eller mörkt grå. Svart slips har man blott och enbart på begravning. Magdalena Ribbing (DN:s etikettguru) har skrivit en hel del i ämnet, se t.ex. hennes etikettspalt på DN.se eller låna hennes böcker på biblioteket. Jag tror hon t.om. har skrivit en bok om bröllopsetikett, som då riktar sig till brudpar, den kunde kanske vara till hjälp för er
    Det var Mörk kostym jag menade. Skrev fel.
  • Sebast­iána
    Äldre 7 Dec 10:19
    #5
    Snufflan skrev 2009-12-07 09:51:40 följande:
    Vi hade kostym bröllop så min man hade en svart kritsrecksrandig kostym, ljus väst, frack skjorta, plastrong i vinrött och vinröd näsduk. Bestman hade svart kostym vit skjorta och röd slips. Bilder fins i mitt galleri.
    Snyggt!
  • Hemlig­2009
    Äldre 7 Dec 12:54
    #6

    Min man hade också kostym. Han valde en svart kostym (vi struntade i etiketten där), vit frackskjorta, silvrig väst och silvergrå kravatt. Vi tyckte att han var jättefin.

  • CeKe
    Äldre 7 Dec 14:01
    #7

    Mörk kostym vill han ha, så då blir det så. Han får fixa det helt fritt och jag komemr inte se hans kläder förrän på själva dagen =)

  • Steven och Johann­a
    Äldre 7 Dec 14:53
    #8

    min hade bestämt sig för länge sedan att han ska gifta sig i jaquett? så det blir det!

  • 100717
    Äldre 7 Dec 14:59
    #9

    Det anses väl inte som ett etikettbrott om brudparet har snäppet finare kläder än vad som anges för gästerna utan snarare brukligt???

    Så en brudgum kan ha frack eller kostym på ett kavaj/kostym bröllop men inte kostym om klädjkoden är frack?

    Om man nu måste följa etiketten....

  • Sebast­iána
    Äldre 7 Dec 15:25
    #10
    100717 skrev 2009-12-07 14:59:58 följande:
    Det anses väl inte som ett etikettbrott om brudparet har snäppet finare kläder än vad som anges för gästerna utan snarare brukligt???Så en brudgum kan ha frack eller kostym på ett kavaj/kostym bröllop men inte kostym om klädjkoden är frack?Om man nu måste följa etiketten....
    Egentligen är det ett etikettsbrott, men det är så vanligt att man inte behöver bry sig om det!
  • 100717
    Äldre 7 Dec 17:14
    #11
    Sebastiána skrev 2009-12-07 15:25:29 följande:
    Egentligen är det ett etikettsbrott, men det är så vanligt att man inte behöver bry sig om det!
    Jaha, där ser man......
Svar på tråden Vad ska brudgummen ha på sig?