• goann

Kan jag kolla ut ring innan han ens friat? Jag vill bestämma ring själv :)

Jag har en undran.

Jag tror att det snart kommer ett frieri och har försökt hinta om att det finns sk låneringar m.m.
    Han har frågat i en butik vilken ring jag gillade men då fann jag ingen som var fin.
    Såg på internet och guldfynds hemsida ett par ringar som jag ville ha :)
    Frågan är om jag kan visa dessa för honom vid något bra tillfälle eller är det fräckt? :)

Hjälp mig :)

• Svar på tråden Kan jag kolla ut ring innan han ens friat? Jag vill bestämma ring själv :)
  • kullaberg

Hmm, inte lätt det där. Men jag gjorde det ganska tydligt för min sambo att jag ville vara med och välja ringar för jag hade ingen aning om riktigt vad jag ville ha. Vad han gjorde då var att gå till en automat med leksaker i (såna som finns på ICA mm) och där ställde han sig med massa mynt redo för att vrida ut en plastring att ha när han friade. Nu fick han ringen på första försöket (där fanns en massa annat i automaten också..) så vi tar det som ett tecken att det verkligen är meningen att det ska vara vi
    Den vackra oranga plastringen som han fick hade jag sen på mig tills vi hade fått våra riktiga ringar, som vi tittade ut tillsammans dagen efter frieriet. Helt perfekt!

Så kan du inte hinta om något sånt, att du vill vara med och välja, på nåt snyggt sätt.. Min sambo tyckte bara det var bra!

• Zia 20090618

Oh jag känner igen mig i detta med att ha olika stilar;) Hade min blivande fått välja hade jag haft en ring i rött guld med kanske 5 små, små diamanter som ett streck diagonalt över ringen. Ringen jag har, som jag har valt är i vitt guld, med 1 större mittensten och 3 mindre på vardera sida. Inte riktigt lika;)

Men jag sa redan tidigt i vårt förhållande att om den dagen kommer att han friar till mig så vill jag faktiskt välja ring själv. Vilket jag fick göra i somras;) Han överträffade mina förväntningar (tipsade om att köpa typ en plastring från en automat eller nåt:P) och hade köpt en "förlovningsgåva" i form av ett halsband och ett armband som jag fick när han friade.. Tycker det var en otroligt bra idé av han och jag hoppas kunna ha smyckena på bröllopet:)

• lecaroline

Ja min tyckte att det var skönt att slippa det hela undra om... kommer den att passa...
    Och det var jätte mysigt att leta ringar tillsammans

• feministbrud

Herregud, prata med honom! Säg att du vill välja din ring själv. Varför är det ens ett problem? Om ni ska gifta er så måste ni väl ändå kunna kommunicera med varandra?

• Zia 20090618

Haha! Håller helt med feministbrud! Är det inte a och o i ett förhållande?

• KatjaB

Nu tycker ju jag att man inte måste få en ring utvald, själv friade ju jag men jag skulle nog aldrig gett mig på att välja ut hans ring.. det är ju så individuellt vad man tycker om.

Men eftersom du nu ändå väntar på ett frieri och vill att han ska köpa ringen, samt en viss typ. Så får du väl helt enkelt göra lite lagom genomskådliga saker som att bläddra i ett ex av guldfynds reklamblad som kommer och utbrista "ååh vilken fin ring", hoppas han fattar vinken och inte gräma dig om du får en ful ring du inte har mage att byta ut.

Eller så friar du själv och ger honom en fantomenring

• Zia 20090618

Ja de är ju de då.. Tänk om han väljer en ring han tycker är helt perfekt, och det är inte vad hon tycker? Som i vårt fall, fast ja han köpte ju ingen utan jag fick välja... Sånt där är alltid extremt lurig om man verkligen har tänkt sig en viss ring men inte vill säga rakt ut vilken man vill ha. Extremt konstigt egentligen, just med tanke på att man ska gifta sig med varandra..

• l8ol

Kul att läsa era inlägg om frieri :)
    När vi förlovade oss 1994 valde vi ringarna tillsammans. Ingen av oss hade nog en tanke på giftemål då...maj 2010 gifter vi oss, 2 barn, villa och husvagn senare-och jag får välja ringen ;)

Har det blivit "modernt" med frieri och giftemål igen?

• Eileme

Jag hade samma funderingar...

Jag vill absolut välja min ring själv...
    Samtidigt som sambon vill stå för förlovningen som är tänkt att ske helt utan att jag vet något i förskott...
    Problemet kom dock när han berättade att han absolut INTE ville ge mig en "låtsasring" vid förlovningstillfället utan ville att jag skulle få den riktiga ringen på en gång...

Vi löste det så att jag själv har fått titta ut en ring som jag vill ha. )Inte det lättaste vill jag säga, tog över ett år innan jag hittade "rätt".)

Först var jag lite skeptiskt mot den lösningen eftersom jag själv absolut inte vill ana något i förväg...

Men nu har jag visat honom ringen i fråga och även gett honom en lapp med exakt information om ringen, storlek, carat, extrastenar, material osv osv.

Lappen ligger på en hylla på kontoret så jag kan inte veta när han "tar tag i det"... (ringen ska beställas från en websida)
    En ganska bra lösning trots allt alltså!

Nu går jag alltså och väntar och längtar... :)

• Grodfrun

Visst kan du kolla ut ringen! Min pojkvan borjade smygluska vad for ringar jag gillade ett par manader innan frieriet kom, han kunde tex stanna till utanfor ett juvelerarskyltfonster och vi tittade pa alla smycken, inte bara ringar, och sa den ar fin, den ar inte fin osv.. Jag hade ocksa hintat lite tex genom att visa ifall jag sag nan ful (ja faktiskt), i en tidning tex, som jag verkligen inte skulle vilja ha ;)
    Sa nar frieriet kom hade han sjalv valt en ring som helt var i stil med vad jag gillar :)

• ung1brud

jag och min prins pratade öppet och mycket om vad för ringar vi ville ha och ja beskrev en ring jag ville ha.. fick designa själv och det blev perfekt! Var ärlig och säg som det är! :D Roligast tycker jag att få den ringen man vill ha vid frieriet! ;)

• goann

Ok, jag har faktiskt fixat en sak som man mäter ringstorlek med. Just för att jag inte har en susning själv om hur stor ring jag ska ha.
    Är det någon som använt en sådan förut som man sätter på fingret och mäter? Ska den vara svår att dra av?

Frågan är, hur får jag sambon att råka se denna "test-manick" hemma och hur kan jag låta bli att erkänna att jag skaffat en sådan?

Svar på tråden Kan jag kolla ut ring innan han ens friat? Jag vill bestämma ring själv :)