• sun moon

juridikfråga

Jag undrar om någon är duktig på juridik och kan svara på min fråga. Jag och min sambo funderar på att gifta oss och jag har barn sedan tidigare äktenskap men min sambo har inga barn. När vi har gift oss ärver vi varandra då? Eller ärver mina barn mig? Om vi båda går bort, ärver mina barn oss eller vem ärver oss då? Någon som vet hur det blir?

Behövs det skrivas extra papper för att min sambo (efter vi har gift oss) ska ärva mig? Eller går inte det?

Vi har inte tänkt skaffa gemensamma barn.

• Svar på tråden juridikfråga
  • anne på grönkulla

Kontakta en jurist, t ex via er bank för att reda ut vad ni vill ska hända och hur ni ska se till att det blir så, vilka papper ni behöver etc.

Grundregerln är väl att särkullbarn har rätt att få ut sitt arv direkt när föräldern dör. Men som sagt, minsta frågetecken, skaffa experthjälp!

• mittid

Om ni gifter er ärver dina barn dig iaf. och det omgående.Om ni skriver ett testamente för att din man ska ärva dig ärver dina barn dig ändå, men bara till hälften och hälften går då till din man. Om de väntar med att ta ut sitt arv får de hela sin del av arvet när han dör s.k. efterarv efter dig, förutsatt att värdet finns kvar eller det som trätt istället för det värdet.

Om ni har köpt ett hus ihop så skall alltså din man omgående köpa ut dina barn om du avlider, även om de bor kvar med honom.

Du är arvtagare om din man avlider eftersom han inte har bröstarvingar i nuläget. Om ni sen får gemensamma barn så ärver de först när båda har avlidit. Dina egna barn får alltså ut arv före deras ev. halvsyskon får ut sitt.

OM ni har pengar i försäkring istället för på konto med förmånstagarförordnande där ni ömsesidigt står som förmånstagare så är det starkare än testamente och dessa pengar kan då falla ut utan att bröstavingarna, alltså dina egna barn, ärver dem.

Om ni båda avlider får dina barn hälften och din man's släkt, i den allmänna arvsordningen föräldrar - syskon - syskonbarn, hälften om han inte i ett testamente skriver in Dina barn som arvtagare... och i försäkring så skall dem då stå som förmånstagare efter dig och era ev. gemensamma barn, alternativt Dina och era gemensamma barn lika delar...

• Sebastiána

Är i samma sits fast tvärtom (min sambo har barn som bor hos oss alltid, utom varannan helg).

Jag förstår det så att det inte räcker med att vi gifter oss utan vi måste sktiva ett testamente för att jag ska ärva hälften av min mans egendom?

• mittid

Just så ja...

Sebastiána skrev 2009-11-23 19:47:48 följande:
    Är i samma sits fast tvärtom (min sambo har barn som bor hos oss alltid, utom varannan helg).Jag förstår det så att det inte räcker med att vi gifter oss utan vi måste sktiva ett testamente för att jag ska ärva hälften av min mans egendom?
  • Sebastiána
    mittid skrev 2009-11-23 20:35:33 följande:
    Just så ja...
    Hoppas att min sambo går med på det. Han skulle nog tycka att jag knycker barnens arv, att jag är snål eller så, men det gäller ju att jag vill kunna klara mig om han avlider.
  • mittid

Det kan bli problem eftersom du inte kommer att få ha kvar barnen hos dig om han avlider... så det är deras rätt som lagen skyddar...

Sebastiána skrev 2009-11-23 21:04:31 följande:
    Hoppas att min sambo går med på det. Han skulle nog tycka att jag knycker barnens arv, att jag är snål eller så, men det gäller ju att jag vill kunna klara mig om han avlider.
  • Sebastiána
    mittid skrev 2009-11-23 21:08:59 följande:
    Det kan bli problem eftersom du inte kommer att få ha kvar barnen hos dig om han avlider... så det är deras rätt som lagen skyddar...
    Känns taskigt eftersom jag umgås mycket mer med dem än deras mamma. Det är jag som bjuder dem på kladdkaka mitt i veckan, inte hon

Men om han avlider när de är vuxna (dvs om två år) och har flyttat hemifrån bor de inte hod mig ändå...

Klart att lagen skyddar barnen, men jag hade önskat samma skydd som en "riktig" mor dvs sitta i skyddat bo. Trist att kanske behöva sälja huset när man är 80 för att lösa ut barnen.
  • mittid

Om de är myndiga kan de bo hos dig om de väljer det...

Ni kan köpa en livförsäkring på din mans liv med dig som förmånstagare... dessa pengar går utanför arv/testamente. På så sätt kan du ärva ett större belopp i händelse av att han avlider i förtid. Livförsäkringar upphör att gälla vid 65 års ålder om man inte väljer en dyrare variant som gäller längre.

• Sebastiána
    mittid skrev 2009-11-23 21:23:00 följande:
    Om de är myndiga kan de bo hos dig om de väljer det...Ni kan köpa en livförsäkring på din mans liv med dig som förmånstagare... dessa pengar går utanför arv/testamente. På så sätt kan du ärva ett större belopp i händelse av att han avlider i förtid. Livförsäkringar upphör att gälla vid 65 års ålder om man inte väljer en dyrare variant som gäller längre.
    Går han nog i8nte med på. Han vill inte att jag snyltar på barnens arv.
  • mittid

Men om ni köper en livförsäkring på din mans liv för Din skull så är det ju Inte barnens arv som minskar...

Ni kan köpa varsin med ömsesigt förmånstagarförordnande er emellan för att trygga framtiden om någon av er avlider i förtid... Det krävs dock att man är frisk för att få bifall för ansökan om livförsäkring.

Sebastiána skrev 2009-11-23 21:29:36 följande:
    Går han nog i8nte med på. Han vill inte att jag snyltar på barnens arv.
  • sun moon

Ok, tack för svaren. Mycket att tänka på.
    Jag skulle ju önska att vi helt ärvde varandra innan barnen om en av oss går bort och om vi båda går bort så ärver barnen oss.

Men vad jag förstår så måste vi skriva testamente för att min blivande man ska kunna få 50% (t.ex. 75% av ett gemensamt hus) om jag går bort. Annars får han bara 50%.

Svar på tråden juridikfråga