• lecaroline

Grrr jag är så arg på vår fotograf!!

Jag har nyss pratat med vår fotograf på telefon.
    Vi gifte oss 23 Maj i våras och vi fick bilderna och betalade dagen innan han gick på semester. Vi befinner oss inte i samma stad så min bror hämtade albumet åt oss.

När vi får det så är vi inte alls nöjda. Min man kisar nästan på vart enda kort, jag har vita fläckar på huden som lyser och det är det första man ser.
    Han är på semester och vi ska åka.

I höstas så fick till slut min mamma åka in och klaga på albumet och han tog tillbaka det.
    Tiden går och vi hör ingenting.
    Jag mailar inget svar så till slut ringer jag och han har sååå mycket att göra föstår ni.
    Jag undrar lite fint hur länge till det ska ta för vi behöver ju beställa tackkort också.
    Det tog 2 veckor så fick vi ett förslag på ett tackkort. Och där är min arm rödlila. Jag ringer upp honom och frågar om han inte fattade varför vi lämnade tillbaka albumet från början. och då ifråga sätter han min skärm.
    Då jag sett bilden i 4 olika skärmar så var mitt svar att det kanske var hans skärm som inte höll måttet.
    Han skickar ett nytt och det är bättre men inte bra, så tillslut väljer vi ett svart vitt kort för att slippa allt tjat.'
    Men jag och han kommer överens om att han ska maila bilderna till albumet innan han gör klart det så att jag kan godkänna dem.
    Fick mail idag att tackkorten och albumet är klart och det är bara att komma och hämta.
    Jag gick i taket!!!
    Nu vet jag fortfarande inte om jag kommer att vara nöjd med albumet och få korten i rätt ordning denna ggn.
    Jag har ringt och skällt ut honom han har mailat bilderna nu och de är bättre. Men inte några wow bröllopsbilder som man ser överallt..
    Sa till honom att jag hoppades att han skulle göra något på priset på tackkorten för att det här är inte roligt.
    Vi som tänkt beställa en tavla och ge bort till mina föräldrar eftersom vi fått så mycket hjälp och pengar av dem.
    Men det kommer ju inte hända nu. Inget av korten är sååå fint så vil vill lägga pengar på det trots att det är min föräldrar.
    Vad ska man göra nu??

Någon mer som råkat ut för det här??
    kan ju till lägga att vi har betalat ett normalt pris för en "professonell" fotograf.

• Svar på tråden Grrr jag är så arg på vår fotograf!!
  • SoffeJP

Det låter helt sanslöst. Tråkigt att ni råkat ut för en sån skitstövel...:(

Hoppas ni hittar några fina foton som era gäster tagit.
    Kram

• lecaroline
    SoffeJP skrev 2009-11-18 12:52:37 följande:
    Det låter helt sanslöst. Tråkigt att ni råkat ut för en sån skitstövel...:(Hoppas ni hittar några fina foton som era gäster tagit. Kram
    Vi har fina foton men inte tagna med så bra kamra så att förstora dem bli inte bra
  • Leksi

Fan vad trist lecaroline!!

Vi gifte oss samma dag som er & hade också otur med fotografen, fast inte lika mycket som ni. Vår fotograf blev inlagd på sjukhus tre dagar innan vigseln så vi fick hennes kollega istället som vi aldrig träffat och som inte hade samma känsla som den ursprungliga fotografen. Men bilderna är helt ok, framför allt kvalitetsmässigt finns inget att klaga på, så vi är nöjda även om man så klart hoppats på att där skulle vara fler bilder med wow!-känsla.

Hoppas verkligen han går med på att kompensera er ekonomiskt åtminstone. Finns det inte en enda bild från bröllopet som går att förstora så kan man ju knappast säga att han lyckats med sitt uppdrag!!

• jtingstrom

vad fick ni betala och vad fick ni för pengarna?

var det ett proffs eller en amatör?

jag är mest nyfiken så ingen kritik åt någon ännu.

jag antar att det var solsken när ni gifte er, det är då ett vanligt problem när man fptar att ma kisar med ögonen. fast detta bprde fotografen ha koll på. om det var porträttering med i ert paket så borde han haletat upp en plats med skugga där bilderna oftast blir bättre. Problemet medljusa fläckar i ansiktet löses egentligen på samma sätt.

• lecaroline

proffs 5000kr 8 kort i albumet utefotografering Grrr liten stad

• camilla 32
    lecaroline skrev 2009-11-19 17:56:28 följande:
    OJ, att han inte ens lyckades få till 8 kort! Det är helt otroligt. Kan du inte lägga in bilderna så man får se dem?
    För 5000 kr borde du minst få till 8 väldigt bra kort som är bra redigerade. Det där med kisande är ju svårt, för att få bort det måste ni stå i skuggan med solen i ryggen.
  • jtingstrom

mycket tråkigt, håller med om att det är lite snålt med 8 bilder för 5000kr och för dom pengarna väntar man sig något som är bättre än det som ni beskriver.

men fortsätt att klaga... det kanske ger något.. det skadar inte i alla fall...

lecaroline skrev 2009-11-19 17:56:28 följande:
  • lemonbird

Går det inte att han retuscherar färgerna eller klipper ihop en bra bild på dig med en bra på din make?

Alt. Har inte era gäster tagit några bilder? Vi använde mest bilder som gästerna tog faktiskt, fick en massa bilder från gästerna, hade aldrig vågat "bara" anlita en fotograf. Även om själva fotokvalitén blir skarpare oftast så är det ju ingen garant att ens miner och vinklar blir de bästa hos fotografen.

Alt 2. I värsta fall, köpte ni brudkläderna? Sätt på er dom igen och kör utan brudbukett (eller beställ en ny) och ta nya bilder med egen eller lånad kamera. Har hört om folk som fått "ta om" sina bröllopsbilder, kräv att fotografen tar om dem annars.

By the way, tackkort måste egentligen inte vara i bröllopskläderna, en del tar en fin bild från bröllopsresan och skickar. Hoppas det löser sig på något sätt! 5000:- för 8 dåliga bilder var verkligen dyrt!

• Leksi

Apropå kisandet - det är ju precis därför man anlitar en proffsfotograf, för att man litar på att de ser sådana saker under själva fotograferingen och kan välja en bättre plats (i skugga i detta fall).

• lecaroline

Gubben hade mage att bli sur på min mamma när hon hämtade bilderna.
    Vi skulle tydligen veta att svart och vit klätt tillsammans är svårt att fotografera, att vädret inte var det lättaste att fotografesra i.
    Hon fick ett spel! Men det är ju därför som de anlitat dig för att de inte kan ta bilderna själva, du placerade dem i ljus/skugga du skulle flyttat på dem eller föreslagit inomhus kort! Hon kan när hon är arg
    Hon medelade honom också att hon skulle visa den gamle fotografen bilderna han sålde för några år sedan och är med ibland nu...
    Då blev fotografen ännu surare

Vi har jätte fina bilder från gästerna men på det ena har man ett glas det andra någon som står bakom osv.
    Har hört att man kan göra nya negativ så vi ska försöka med det om något av de ny fixade korten funkar.

• lecaroline

Fick det nya albumet igår och det var mycket bättre. Han hade till och med fixat sådant som inte "gick" att fixa.
    Men vi kommer inte att beställa några dyra förstoringar av honom...
    Men nu har vi ett fint album att visa upp efter 6 månader..

• alwaysand4ever

Stackars Er!
    Skönt att albumet iallafall blivit bättre. Man kan ju undra hur en fotograf som sköter sig så dåligt kan ha SÅÅÅ otroligt mycket att göra att han inte försöker rätta till sina misstag snabbare.
    Att sedan ha mage att vara otrevlig, är ju otroligt oproffsigt.

• sitosson

Hej lecaroline
    Jag blir så ledsen när jag läser att det finns så många oprofessionella fotografer som uppträder som professionella fotografer. Därför vill jag varna många som söker fotografer att kontakta deras referenser och fråga dem om de blivit nöjda. Jag vet ett antal som tror dom är bra fotografer bara för dom har en fin och dyr Kamera. Framförallt det krävs det mångårig erfarenhet att klara Bröllopsfotografering för det är enl. mina upplevelser mycket stressigt. Har man då liten erfarenhet så klarar man inte professionell fotografering hur goda förutsättningar man än har. Man får ingen omtagning och det är extra stressande. Själv är jag både Fotograf och videofotograf med lång erfarenhet så jag har bittert fått lära mig vad som krävs. Lycka till med förhoppning att du till slut blir nöjd.

• lecaroline

Vi tittade på hans andra bröllopsbilder och de var jätte vackra, synd att han inte la lika mycket intresse på oss bara.

Har inte betalat tack korten ännu.
    Bad ju honom om ett bättre pris och förväntade mig en räkning när mina föräldrar hämtade dem. Men inget och inget mail eller telefonsamtal. Så han tror la att jag ska höra av mig och det tänker jag inte. Vill han ha betalt så får han höra av sig till oss...

Svar på tråden Grrr jag är så arg på vår fotograf!!