• Sebastiána

Hur göra med handskar?

Jag funderar på att ha långa vita handskar, dels för att jag tycker att det är snyggt och dels för att dölja mina fula armbågar. Men hur funkar det? Har man handskar när man går in i kyrkan och tar av dem för att få på ringen och sedan tar på dem igen? Eller är man utan handskar fram till middagen och sätter på den igen då?

• Svar på tråden Hur göra med handskar?
  • Ida F

Tycker att det är otroligt snyggt med vita handskar! Har sett att det finns handskar som har ett löstagbart ringfinger så man kan ha handskarna på sig hela tiden man viker bara undan ringfingret under själva ringpåsättandet

• mittid

Om du inte hittar en lösning du gillar och vill dölja dina armbågar kanske en snygg bolero kan vara ett alternativ...

• Sebastiána
    mittid skrev 2009-11-15 13:47:36 följande:
    Om du inte hittar en lösning du gillar och vill dölja dina armbågar kanske en snygg bolero kan vara ett alternativ...
    Har funderat på det, men jag gillar nog handskar bäst. Det brukar finnas gott om sådana till studenten, man kan ju passa på att köpa då. Kanske kan jag annars fråga i en brudbutik hur man brukar göra.
  • Lyckliga013bruden

jag hade handskar på balen, det funkade jättebra innan. men när vi tågat in i ishallen och börjat uppvisningen känner jag hur det inte vill sitta uppe längre och glider ner. Det var jobbigt och inte alls snyggt. Så jag ska inte ha handskar.

Det var inte snyggt när det gled och blev korviga, när handskar sitter som de ska är det snyggt.

• Sebastiána
    Lyckliga013bruden skrev 2009-11-20 16:44:28 följande:
    jag hade handskar på balen, det funkade jättebra innan. men när vi tågat in i ishallen och börjat uppvisningen känner jag hur det inte vill sitta uppe längre och glider ner. Det var jobbigt och inte alls snyggt. Så jag ska inte ha handskar.Det var inte snyggt när det gled och blev korviga, när handskar sitter som de ska är det snyggt.
    Man kan ju ha dem på bröllopsfotona och när man går in i kyrkan (får dra upp dem precis innan) och sedan lämna över dem till tärnan. Om handskarna kasar ner eller inte - och hur mycket - beror ju på hur stora de är. Kanske hittar jag handskar som sitter bra. Jag får testa innan.
  • Lyckliga013bruden

jajo det kan man ju. Jag vet inte vad det var för storlek, det var inte jag som köpt dem. Men det minnet gör att jag inte kommer ha handskar igen, det var inte alls roligt =)

• Sebastiána

Jag har hört något om att det är emot etiketten att äta med handskarna på. Hoppsan, det gjorde jag nyåret 2007!

Någon som vet?

• Optimia
    Sebastiána skrev 2009-11-29 14:45:43 följande:
    Jag har hört något om att det är emot etiketten att äta med handskarna på. Hoppsan, det gjorde jag nyåret 2007!Någon som vet?
    Du har hört rätt, det är fel att ha handskar på sig när man äter.

Magdalena Ribbing skriver i sin etikettspalt:
    "Högtidsdräkt
    Här är det full gala som gäller.

Han: Frack eller militär uniform. Hembygdsdräkt går också bra men rätteligen varken smoking eller mörk kostym.

Hon: Golvlång klänning - den ska vara riktigt festfin. Färg och mönster är valfritt, snittet tillsammans med materialet avgör finhetsgraden. Det går bra med tvådelat, det går bra med rak kjol även om den är mindre praktisk när man dansar, och det går bra att ha svart klänning även på bal, liksom vit - dessa två färger är däremot inte rätt för bröllopsgäster. Handskar kan man också bära, men glöm inte att ta av dem när det blir dags att äta. Även kvinnor kan bära hembygdsdräkt till frack, det blir allt vanligare och är både korrekt och vackert.

Smoking
    Nummer två i festklädselns rangordning.

Han: Smoking - svart eller mörkblå. Jackan har sidenslag, byxorna sidenrevärer. Vit skjorta, svart rosett, svarta strumpor och svarta tunna skor. INTE frack eller mörk kostym.

Hon: Lång klänning, dock ej lika tjusig som till Högtidsdräkt. Vid klädsel smoking kan damerna också ha kortare klänning (knäkort, inte kortkort), gärna en festfin kanske glittrig sådan. Men absolut inte handskar!"
    www.dn.se/blogg/etikettfragan

Man kan alltså enbart ha handskar till klädkoden högtidsdräkt, dvs. frack, inte smoking och inte till mörk kostym heller.
  • varelse

Kolla på www.diadema.se under "Handskar". De har både sådana hela handskar med fingrar och så har de andra handskar som sitter fast med en liten ögla runt långfingret. Superfina! Och med sådana som har ögla är det inga problem att trä på ringen heller. :)

• Sebastiána

Som jag har förstått det ska man egentligen inte ha handskar alls såvida man inte har ett frack-bröllop, och det ska vi inte ha (mörk kostym får det nog bli). Men jag väljer ju själv om jag vill bry mig om det eller inte.

Jag har hittat ett antal handskar som är uppsprättade vid ringfingret så att man bara viker ner det och sätter på ringen. Ingen av dem är vad jag letar efter dock. Jag vill ha lååånga handskar. De flesta slutar bara strax efter armbågen.

• Imma

Ett bröllop som jag var på hade bruden handskar. Hon hade själv sprättat upp dem vid ringfingret för att kunna fälla ut fingret och trä på ringen.

Sebastiána skrev 2009-12-07 15:19:59 följande:
    Som jag har förstått det ska man egentligen inte ha handskar alls såvida man inte har ett frack-bröllop, och det ska vi inte ha (mörk kostym får det nog bli). Men jag väljer ju själv om jag vill bry mig om det eller inte. Jag har hittat ett antal handskar som är uppsprättade vid ringfingret så att man bara viker ner det och sätter på ringen. Ingen av dem är vad jag letar efter dock. Jag vill ha lååånga handskar. De flesta slutar bara strax efter armbågen.
  • shakynose

Jag har gamla glacéhandskar (fint tunt skinn) och de har knäppning vid handleden. Det är för att de är för smala för att man skall kunna få in handen, men om man har sådana vid bröllop så kan man väl knäppa upp dem och lirka ut handen för att trä på ringen kan jag tänka?

Kanske "Aleta" kan ta en titt i sin gamla etikettsbok hur man gjorde förr?

Svar på tråden Hur göra med handskar?