• Mischen

Vigsel i Amalfi

Vi är ett par som planerar att gifta oss i Amalfi i Italien i juli 2010. Är det någon som har erfarenhet av Costiera Travel? Är det någon som har gifts sig i Amalfi och har några tips att ge?

• Svar på tråden Vigsel i Amalfi
  • Superskrutt

Inte mer än att säga att ni gör ett bra val. Amalfi och hela den kuststräckan är så vackert och romantiskt att det göra ont! Ni måste även åka till Korsika! Lycka till :)

• smulansson

Vi ska också gifta oss i Amalfi den 10 juni, genom Costiera Travel. Kan inte säga annat än att jag verkligen rekommenderar de. Otroligt bra service, de fixar verkligen allt! Skicka ett mail till Monica. Om ni har ett speciellt datum ni önskar är det nog bra att boka rådhus så snart som möjligt.
    Har du fler frågor, så fråga. Kanske inte kan svara på allt eftersom vi inte gift oss ännu men kanske lite :) annars är Monica snabb med att svara på alla möjliga frågor.

• Mischen

Hej Smulansson, vad roligt att ni också valt Amalfi. Hur stort bröllop ska ni ha? Vart ska ni bo? Vi har varit i kontakt med Monica och det verkar verkligen toppen, kul att du har samma erfarenhet. Vi åker ner själva med våra två barn så det blir ett litet bröllop. Vi har bokat rådhuset men inte bestämt mer i detalj vad vi ska göra under dagen. Hur har ni tänkt ha det? Vi har även kollat flygresor ner och velar nu mellan att flyga till Rom och hyra bil eller till Neapel och boka flygtaxi. Hur gör ni?

• smulansson

Hallå!
    Våra familjer (föräldrar och syskon med resp.) följer med. Alla vi kommer bo i Praiano. Från början var det tänkt att vi skulle gifta oss i Praiano rådhus, men då vi skulle vara några styckten rekommenderade de att vi skulle välja Amalfi istället då det är större. Rådhuset där verkar vara mycket mysigare också, gammalt och genuint.

Vi kommer att bo i Praiano ändå, då vi gillar när det är lite mindre turistigt. Amalfi verkar vara ganska turistigt, men det kan vara mysigt att åka in dit och äta nån kväll och så. Det är ju lätt att ta sig mellan byarna.

Vi har inte hunnit bestämma så mycket än, har bokat rådhuset, boende en vecka och flyg till Rom. Det verkar vara betydligt mycket billigare att flyga till Rom än till Neapel (större konkurrens) Norwegian flyger ju på Rom också. Vi flyger dock med LH. Vi tänkte ta tåget till neapel och sedan båt vidare till Amalfikusten. När jag mailade med Monica rekommenderade hon inte att ta bil ner då det både är väldigt smala och bergiga vägar och svårt att få parkering där nere.

Just nu letar jag klänning och ring men har inte riktigt bestämt mig ännu för vad jag vill ha. Har iaf bestämt att jag vill ha brudklänning :)

Ser fram emot att dela tankar med dig på vägen!

• scimmietta

Ni ska definitivt gå och äta på Trattoria da Barracca i Amalfi. Fiskrestaurang med fantastisk mat och ärliga priser. Var där för två år sen när mina vänner gifte sig i närheten.

• smulansson

Tack för tipset, det är antecknat :)

• smulansson

Hej Mischen!
    Jag fick svar från Costiera ang transport från Rom till Amalfi. Här kommer det...

Hej,
    Jag har precis kommit från Rom - härliga fyra dagar, Rom är underbart! Ni tar Leonardo express från flygplatsen direkt till Termini (centralstation i Rom)
    Därifrån tar ni EuroStar (ER) snabbtåget till Salerno. Inte med IC som är "intercity" och stannar vid alla stationer. Jag råkade vara tvungen att ta första klass eurostar och där sitter man verkligen skönt! 1st klass kostar ca 50euro och 2nd kostar 35-45. Ni åker då till Salerno, stationen efter Neapel. Det tar ca 2 timmar.
    Från Salerno kan ni ta buss eller båt beroende på vilken tid ni kommer. Bussen till Amalfi går precis utanför stationen, ni köper biljetter inne i stationen vid tidningskiosken, båten går ett kvarter rakt ner för vägen. Det tar ca 1.15 minuter.
    Inga båtar går till Praiano utan ni går av i Amalfi.
    I Amalfi som är ändhållplatsen för bussen är ni tvungna att byta till Positano eller Sorrento bussen, efter ca 20 minuter är ni framme i Praiano.
    Ni ringer mig när ni vet vilken båt/buss ni kommer med så jag kan ringa till husägaren som då möter er vid busshållplatsen i Praiano.
    Man klarar sig bra utan bil.
    Titta på www.unicocampania.it angående olika förmånliga biljetter för Amalfikusten.

ha det så bra

• scimmietta

Innan ni bestämmer er för att åka buss ska ni kolla tider osv... att åka kommunalt i Italien är en djungel (samtidigt som det är ett otroligt stressmoment att hyra bil p g a trafiken, särskilt runt Neapel...).

Här har ni tidtabellen med bussar från Salerno till Amalfi (översta delen av tidtabellen):
    www.sitabus.it/sitabus/campania/orarioCAMPANIA/QUADROXV.pdf
    På samma sida lite längre ner finns tiderna för bussarna som går mellan Amalfi och Positano, den bussen stannar i Praiano.

Lycka till!

• smulansson

tack va snällt! har du mer tips får du gärna ge oss :)

• scimmietta

Var flyger ni ifrån i Sverige??
    Jag tror faktiskt det är smidigare (och kanske t om billigare om man räknar på transportsträckorna till och från flygplats och sen tåg till salerno osv...) att flyga direkt till Neapel om ni åker från Göteborg.
    Om ni bokar nu kan ni få bra priser med lufthansa t ex.
    Från Stockholm är det lite knivigare... så då kanske Ryanair är det bästa alternativet.
    Hela kuststräckan är väldigt vacker så jag tror ni kommer hitta massor av mysiga gränder, stränder och restauranger. Om ni har tid kan ni ju åka båt ut till Capri, det tar inte alls lång tid, som en dagsutflykt. Neapels centrum är också fantastiskt vackert och Pompeij är väldigt speciellt. Så det beror ju lite på vad ni är ute efter.

• smulansson

Tack, flyg är dock bokat sen länge från Stockholm till Rom vilket blev halva priset. Jag undviker gärna Ryanair...så det blev Lufthansa, även om Norwegian även flyger till Rom så hade de inte de dagar som vi skulle åka. Jobbar i resebranschen så har koll ;)

tack för tips, det uppskattas!

• scimmietta

Haha... läser till resekonsult i Göteborg
    Lufthansa hela livet! Nu när jag flyttat tillbaka till Sverige efter många år i Italien blir det många resor upp och ner iom att min pojkvän bor kvar där nere tillsvidare och jag försöker undvika ryanair in i det längsta. ...

• smulansson

Komiskt :)lyckost som får besöka Italien så ofta - det är ett fantastiskt land!

Svar på tråden Vigsel i Amalfi