• Karolina1980

Varför friar han inte?

Har precis läst en massa inlägg om olika gulliga idéer om frieri och jag känner mig lite ledsen nu.

Jag är i 7 veckan och vi är verkligen jätte glada över det. Det var i och för sig lite oplanerat men samtidigt på något vis planerat. Trodde naivt att det skulle ta längre tid att bli gravid, då jag är 29 år.

Hur som helst, han vet om att jag egentligen hade velat gift oss innan jag blev gravid.

Men nu blev det inte så och det gäller nu att göra det bästa av situationen och börja planera för giftemål innan lillan kommer.

Men min sambo är typen som tar väldigt lång tid på sig med allting. Vilket oroar mig en del eftersom en graviditet innebär en hel del kroppslig förändringar både när det gäller fysiskt och psykiskt.

Därför har jag börjat fundera på att själv ta tag i frieriet. Nu medans jag har ork och kraft till det. Men det är egentligen inte så jag hade velat haft det alls.

Vad skall jag göra?

Är tacksam för kloka svar!

• Svar på tråden Varför friar han inte?
  • Sebastiána
    Jossebosse skrev 2009-11-10 15:09:38 följande:
    Friar man inte innan man förlovar sig? Eller vad är det annars man lovar?"Jag lovar att att bära en matchande ring i en 5-6 år"?Förlovar sig gör man väl för att man vill gifta sig med varandra.Jag kanske är gaammalmodig men fattar inte riktigt meningen.
    Jo så är det egentligen.
  • lecaroline
    Friar man inte innan man förlovar sig? Eller vad är det annars man lovar?"Jag lovar att att bära en matchande ring i en 5-6 år"?Förlovar sig gör man väl för att man vill gifta sig med varandra.Jag kanske är gaammalmodig men fattar inte riktigt meningen.
    Jo jag håller med, alla vill ju inte gifta sig och är nöjda med förlovningen, men det är ju också något man ska prata om innan det händer.
    Jag har sagt klart och tydligt att jag går inte och är förlovad i flera år då kan det lika gärna vara.
    Utan giftemål innom ett år fast för oss blev det 1,5 år för att få ihop alla pengar och det blev lite närmare sommaren.

Är man förlovad ska man bara bestämma datum inte vänta på något frieri.
  • Love2010

Grattis till bäbis!

Han kanske är av den typen som inte ser äktenskap som en hypad cirkus? Så gör det då inte till en cirkus? Äktenskap är för vissa en juridisk grej för andra det ultimata kärleksbeviset utåt för 2 personer. Vilka är han respektive ni?

Kör på eget frieri, det är ändå 2009. Jag gjorde det och sa att han fick välja på Ja eller Nej, det finns inget "Ja, men om ett par år". Du får visa att du menar allvar med detta och att det är dags nu.

Lycka till!

• Love2010

Felskrivning i första meningen det ska det förstås vara :

" Han kanske är av den typen som SER äktenskap som en hypad cirkus?"

"inte" ska tas bort.

Lycka till iaf!

• 090208

Haller med!

Sebastiána skrev 2009-11-10 07:58:16 följande:
    Fria!
  • 090208

Well, det har du ju ratt i...
    Paper Feed skrev 2009-11-10 08:26:14 följande:

Har ni pratat om att gifta er innan barnet kommer? Om ni redan har gjort det så är det ju bara att ta upp frågan igen, förstår inte varför det ska frias när man redan är överens.
  • 090208
    HelenaO skrev 2009-11-10 14:43:00 följande:
    Jag tycker du ska hinta till honom att det börjar bli dags för det där frieriet! Vissa män kan nog behöva ett liten knuff i rätt riktning. Själv "glömde" jag stänga ner internetfönstret på datorn, så att olika hemsidor till guldsmeder låg framme när han skulle kolla mailen. Ett par veckor senare kom frieriet :) Lycka till!
  • 090208

Hej, det ar jag igen...

Ville bara skriva att jag haller helt med dig!! Jag fattar inte heller...

Min man fragade varfor man oht forlovar sig. Sen svarade han sig sjalv: "for att fa fler presenter"... Vi varken orkade eller hann forlova oss.

Men sa ar det ju, vad sjutton ar en forlovning om den inte har nat med giftemal att gora?? Nar nagon forlovar sig sa grattar jag och fragar om dom satt datum, dom brukar stirra pa mig som om jag vore ett ufo, for dom fattar ingenting.

• bröllop 101009

Även om han är den underbaraste människan i världen (vilket jag antar att du tycker) så tvivlar jag starkt på att han är tankeläsare.
    Om du sitter och väntar på att alla andra ska se till så att du får det du vill ha i ditt liv så kommer du att få vänta ett tag.
    Släpp drömmen, fria nu!

• BlackWIngedAngel

Jag tycker inte att fråga om man satt datum är konstig alls! Vi fick frågan av många när vi förlovade oss, fast vi svarade att vi inte hade bestämt det, vilket bara är delvis sant, i och med att vi har bestämt vilket år och vilken årstid i alla fall, men inbjudan måste ju bli lite av en överraskning också! :)

090208 skrev 2009-11-10 18:14:49 följande:
    Hej, det ar jag igen... Ville bara skriva att jag haller helt med dig!! Jag fattar inte heller...Min man fragade varfor man oht forlovar sig. Sen svarade han sig sjalv: "for att fa fler presenter"... Vi varken orkade eller hann forlova oss.Men sa ar det ju, vad sjutton ar en forlovning om den inte har nat med giftemal att gora?? Nar nagon forlovar sig sa grattar jag och fragar om dom satt datum, dom brukar stirra pa mig som om jag vore ett ufo, for dom fattar ingenting.
  • 090208

Ja men alltsa, att folk inte planerar brollop oht! Som forlovar sig och det inte alls har nat med brollop att gora. Dom fattar inte vad jag pratar om. "Vada, gifta oss???"

BlackWIngedAngel skrev 2009-11-25 17:25:39 följande:
    Jag tycker inte att fråga om man satt datum är konstig alls! Vi fick frågan av många när vi förlovade oss, fast vi svarade att vi inte hade bestämt det, vilket bara är delvis sant, i och med att vi har bestämt vilket år och vilken årstid i alla fall, men inbjudan måste ju bli lite av en överraskning också! :)
  • Sebastiána
    090208 skrev 2009-11-25 19:36:02 följande:
    Ja men alltsa, att folk inte planerar brollop oht! Som forlovar sig och det inte alls har nat med brollop att gora. Dom fattar inte vad jag pratar om. "Vada, gifta oss???"
    Känner ett sådant par...som nu varit förlovade i snart 20 år, men som aldrig tänker gifta sig. Som om förlovning är äktenskap light...
  • feministbrud

Om du vill ha ett romantiskt frieri så tror jag att du måste berätta det. Hur ska han annars veta? Annars fungerar det mycket bra att göra ett romantiskt frieri själv. Jag talar av egen erfarenhet.

• PHE

Du friar till honom - han behöver hjälp. Det är coolt om du tar det i egna händer. På 2000-talet så är många gamla traditioner borta nu är det mer - känns det rätt så är det rätt. DO IT och gör det med din perfekta feeling för stil.

• FruHassel

Efter 6 år tillsammans och två små så har jag frågat många gånger och han har alltid sagt nej... när jag blev gravid första gången så tyckte min sambo att ne då kunde vi inte förlova oss för då skulle alla tro att vi bara gjorde det för att jag var gravid. Sen föddes vår flicka med massa komplikationer som vi lever med ännu och när hon var 3 månader så blev jag gravid igen å då var ju gravid igen så då gick det ju inte plus att livet var för rörigt med vårt första barn tyckte han. så vi hade inte tid att förlova oss?!?!?! men nuuuu i helgen tog jag mod till mig och frågade och då sa han äntligen jaaa! Fråga honom, det kan inte bli värre än ett nej.

• miaik

Vi bestämde i februari att vi skulle gifta oss nästa sommar och började lite smått planera allting, men hade inga ringar. Jag tänkte att min hubby kanske har en plan på att fria så jag lät bli att tjata och väntade snällt nån månad.
    Sen en vanlig kväll kläcker han ur sig:
    -Du, de här eventuella ringarna man ska ha, vi kanske kan smälta ner guld och göra egna?

EVENTUELLA RINGAR??! Jag började skratta och undrade om han inte planerat nåt.. Då säger han:
    -Meeeh, förlova sig, det gör väl bara typ fjortisar?

Åååh, killar.
    Jag förklarade hur det låg till (eller hur jag tycker att det ligger till) och vi förlovade oss på en resa vi redan hade bokat. Det var jättemysigt och romantiskt även om det inte var nåt frieri.

Så fråga vad han tänker, det är tydligt att man inte kan förstå sig på dem!

:)

Svar på tråden Varför friar han inte?