• Karolina1980

Hur skall jag fria som kvinna?

Hej!

Jag funderar på att fria.
    Jag funderar lite om det är dumt att göra det när det är så att min sambo tänker att det är han som skall göra det.

Jag funderar på att köpa ringar, välja ut en speciell stund och fråga honom.

Men hur skall jag göra det?
    Hur friar man till en karl? Skall jag gå ner på knä eller lägga ringen i ett glas eller vad?

Hehe... det känns på något sätt lite konstigt att göra så eftersom i filmernas värld brukar ju det vara så männen friar till sina kvinnor.
    Jag vill fria på ett speciellt sätt, utan att kanske få honom till att känna sig omanlig, chockad eller så.

Jag behöver tips!

Kom gärna med förslag om en romantisk situation och ett sätt att fråga honom på.

Är sååå ytterst tacksam för kloka svar!

• Svar på tråden Hur skall jag fria som kvinna?
  • Sebastiána

Herregud gå inte ner på knä! Det skulle inte jag vilja att min kille gör.

Ni kan kanske gå på någon romantisk konsert eller film och så friar du efteråt.

• SueAnne

I Sverige är väl traditionen inte egentligen att killen går ner på knä med en stor bling-bling-ring, utan att man byter släta guldringar, dvs trolovar sig.

Vilket man vill göra får man givetvis bestämma själv, men om du inte vill gå ner på knä kanske variant två är något för er? Vi bestämde tillsammans att vi ville gifta oss och sedan gick vi och bytte ringar på ett romantiskt ställe, och då frågade vi varandra innan vi satte på ringarna.

• KatjaB

varför skulle han känna sig omanlig om det var du som friade?

Nej, gör det på ert eget sätt, som känns bra för er. Själv kände jag inte att jag ville gå ner på knä.. kändes lite krystat, så då gjorde jag inte det. Däremot när vi fått hem våra ringar så gick jag ner på knä lite på skoj

• feministbrud

Jag friade hemma i soffan. Jag gick inte ner på knä och hade inga ringar. Dagen efter tittade vi ut ringar och datumet vi graverade in var det då jag friade. Jag hade först tänkt att vi skulle gå på picknick, men ösregn gjorde det omöjligt. Efter frieriet gick vi istället på en fin bar och tog en drink.

• Tx2

Jag friade med tillfälliga billiga ringar (hans från hm för 5:-...).
    Passade på när vi var och reste och hittade en fin plats där jag bad honom sätta sig ned bredvid mig och ställde frågan om han ville gifta sig med mig. Firade lite senare på kvällen i Las Vegas med lite bubbel. Enkelt, men passade oss perfekt.

• Sebastiána
    Tx2 skrev 2009-11-10 13:49:33 följande:
    Jag friade med tillfälliga billiga ringar (hans från hm för 5:-...). Passade på när vi var och reste och hittade en fin plats där jag bad honom sätta sig ned bredvid mig och ställde frågan om han ville gifta sig med mig. Firade lite senare på kvällen i Las Vegas med lite bubbel. Enkelt, men passade oss perfekt.
    Kan ju vara bra att man inte köper "riktiga" ringar. Tänk om man köper fel storlek! Bäst att han får vara med och prova ut dem.
  • bröllop 101009

Härligt att det som kan bli fel när man köper ring till sin blivande make är storleken. :) Tänk om han har en egen åsikt?!

Jag tycker att det viktigaste är att ni gör något som känns naturligt för er. Bara ni själva kan veta vad som passar er när det gäller frieriet. Om du tycker det känns bra att gå ner på knä så go for it säger jag.

Lycka till!

• Karolina1980

Tack så mycket för alla svar, det värmer!

Svar på tråden Hur skall jag fria som kvinna?