• Greeneyes

Förlovnignsmiddag? nån som kan förklara?

Hej!

Har googlat runt lite efter att ha läst lite trådar här om att man haft förlovningsmiddag. Men är det nån som har lust att förtydliga vad som egentligen brukar gälla?
    Jag vill ju gärna att vi ska ha förlovingsmiddag eller fest när vi förlovat oss, men vad är kutym egentligen? Bara för familjen eller vänner också? Ska man bjuda på tre-rätters eller buffé eller tårta o sånt också?
    *förvirrad*

• Svar på tråden Förlovnignsmiddag? nån som kan förklara?
  • Sebastiána

Det finns nog ingen kutym. Vi förlovade oss på tu man hand på en resturang. Sedan fick släkt och vänner veta så småningom. Jag har varit hembjuden till ett par som firade sin förlovning med tårtkalas för sina kompisar. Ni kan göra som ni vill!!!

• Martinaa

Vi hade ingen fest eller middag överhuvud taget. Blev bara inte så, tänkte inte direkt på det heller.

Vi blev hembjudna på ett par en kväll och då visade det sig att de hade förlovat sig. Men eftersom ingen visste om det innan var det ju inge som hade presenter med sig eller liknande, utan det var bara en lugn avslappnad trivselkväll med goda vänner. Så hade jag nog hellre gjort istället för "hej vi har förlovat oss, kom och fira det med oss". Men det är jag det...

• Greeneyes

presenter bryr jag mig inte om, men det skulle ju vara mysigt att fira med nära och kära

Martinaa skrev 2009-11-08 22:07:34 följande:
    Vi hade ingen fest eller middag överhuvud taget. Blev bara inte så, tänkte inte direkt på det heller.Vi blev hembjudna på ett par en kväll och då visade det sig att de hade förlovat sig. Men eftersom ingen visste om det innan var det ju inge som hade presenter med sig eller liknande, utan det var bara en lugn avslappnad trivselkväll med goda vänner. Så hade jag nog hellre gjort istället för "hej vi har förlovat oss, kom och fira det med oss". Men det är jag det...
  • Zephiennia

Vi bjöd hem våra föräldrar på middag en vecka efter själva förlovningen, för att fira litte granna och göra allt officiellt så att säga.

Jag tror att förlovningsmiddag mest är en middag som har med en förlovning att göra, oavsett om det är över den middagen som man förlovar sig med sin älskade eller om det är då man firar med vänner och familj. Vad man väljer att bjuda på är upp till själv och det finns heller inget tvång på att man måste ha något slags firande.

Svar på tråden Förlovnignsmiddag? nån som kan förklara?