• Lajsan

Hjälp med råd om att ge present el ej

Behöver era tankar kring om jag ska ge något, typ present, eller någon annan minnessak på bröllopsfesten vi ska på på lördag. Dom ska gifta sig borgerligt, med middag på restaurang med bara närmsta familj efteråt, sen har dom bjudit alla övriga vänner och släkt kl 21 på samma rest men då med tårta och skumpa, på inbjudan står det ofri bar - ingen present. Hur skulle ni gjort? Bara gå dit och fira och skåla? Det är min kusin på 29 år som gifter sig, jag är 31.

• Svar på tråden Hjälp med råd om att ge present el ej
  • EM ikström

Ni kan väl ta med något litet i alla fall om ni inte vill köpa något, typ något hembakat, ett presentkort på en middag eller bara ett fint, kanske egengjort kort. Det är väl aldrig kul att dyka upp tomhänt. Och en present är ju en lyckönskning, inte betalning för något. Den present vi blev gladast över var ett kort som makens kusin hade tagit på kyrkan där vi gifte oss och som han hade ramat in. Mao, det är tanken som räknas.

• nano86

Är inte riktigt med nu. Stod det "ingen present" på kortet eller stod det inget om presener alls? Antar att du menar det sistnämda och då kan man väl ta med en liten presen som "Em ikström" sa. Nån lite personligt men inte övervädligande.

• KatjaB

jag skulle nog ta med nåt litet, bara so en lyckönskning. För presenter är ju aldrig betlaning för festen, även fast de på detta sätt visar att de inte förväntar sig något.
    Ett presentkort på någon aktivitet de kan göra ihop, en liten låda/korg med praliner desservin och annat smått o gott (tänk på att inte ta med sånt som måste stå i kyl)
    Eller varför inte ett par snygga kaffemuggar, ett gott kaffe, lite "frukost på sängen" tema
    Ett foto på brudparet inramat i en större ram med ganska bred passpartout, på den kan ni skriva lyckönskningar.

Finns massa med saker som inte kostar mycket men som ändå kan vara kul att få.

• Moirie

Jag skulle ta med ett fint kort men en personlig lyckönskning i. Den som skriver att den inte vill ha någon present har förmodligen tänkt till ordentligt kring det och har kanske tillräckligt med prylar (inklusive fina kaffemuggar). Om man tar med present eller presentkort fastän det stod på inbjudan att man inte skulle så riskerar man dessutom att de som följt instruktionen och inte tagit med något känner sig dumma när andra valt att komma med present.

• Lajsan

Ja i inbjudan som jag för övrigt fick via facebook så står det ofri bar - ingen present.

• Lajsan

alltså jag är bjuden till kl 21 till skumpa och tårta och inte middag och vigsel.

• Lajsan

om jag nu ger ett kort så kanske jag kan passa på att be er om några fina ord som rimmar el liknande? Tack

• nano86

Står det att dom inte vill ha present så ge bara ett kort. Vi vill inte ha presenter och skulle nångra komma mer presenter ändå måste vi ju tacka samtidigt som de som gjort som vi sagt (inte tagit med nåt) känna sig dumma för att inte har med nåt...

• SueAnne

En liten blomma, kanske? Om man nu vill ge något som inte är kort. Men jag tycker nog att det räcker med ett kort i det här fallet.

• Lajsan

Tack för era svar! Pratade med andra i släkten som gärna ville ge något så vi ska vara med på den presenten och det blev ett presentkort på en restaurang. I kväll är festen.

• aikidoaasa

Om de inte vill ha något i "fast form" så kan man alltid ge dem t.ex teater biljetter etc. Då ger man dem någon men inget som tar massa plats. Jag ska ge en kompis som fyller 25 idag ett par biljetter. Då får vi en trevlig kväll, hon slipper någon sak som bara står och samlar damm och jag får ge henne en present.

Svar på tråden Hjälp med råd om att ge present el ej