• aikidoaasa

Pass fråga för Karibien...

Jag blev så osäker nu när vi tittar på alternativ för vår smekmånad nästa sommar.
    Vi har tänkt åka antingen till Mexico eller till Jamaica. Då var det någon som pratade om att det krävs det nya "amerikanska" passet om man åker via USA. Stämmer det?
    Jag hoppas inte för att det skulle bli så krångligt om det var på det sättet då jag fortfarande har det gamla och känner inte direkt för att skaffa ett nytt pass innan jag byter efternamn till min sambos för att därefter byta en gång till. Då han har ett skyddat namn så är det inte lätt för mig att skaffa det innan vi gifter oss och det är tänkt att vi åker dagen efter på smekmånaden.
    Jag tänkte att det kanske finns någon här som vet mer om sådana här saker...?

• Svar på tråden Pass fråga för Karibien...
  • cape79

Åker du via USA så åker du transit
    Det du skall göra är i god tid ansöka inresetillstånd till USA.
    Du fyller i följande formulär som finns på ESTA hemsida detta är gratis så bli inte lurad med bluffsajter. Deras hemsida är
    esta.cbp.dhs.gov/esta/esta
    När du har fyllt i alla uppgifter så får du direkt besked om du är godkännd , skriv gärna ut denna sida eftersom amerikaner är krångliga .Min sambo åkte via USA och han säger att man tillbringar det mesta av tiden mellan olika passkontroll.
    Obs ansökan kan göras flera gånger , jag fyllde i fel flight nr och gjorde om den tre gånger så det är inga problem.

• aikidoaasa

Så det ska räcka istället för det nya passet då alltså? Känner mig aningen snurrig...

• cape79

Vad jag vet skall du ha den röda pass ( europeiska unionen sverige pass) ,hoppas att du inte har den blåa pass .

• Lysan

Du får även fylla i ett grönt papper på flyget. Samma frågor som du fyller i på esta.

Varför Jamica?

Vi åkte med rrc och ena stället var på Jamica (ocho rios). Inget ställe jag vill åka tillbaka till.

• Doamna

håller med att ocho rios inte var någon höjdare. Du måste ha det nya röda passet.

Svar på tråden Pass fråga för Karibien...