• ercmar­ras
    Äldre 1 Nov 21:17
    8048 visningar
    30 svar
    30
    8048

    Vikt

    Nu har jag äntligen tagit mitt förnuft till fånga. Jag är tjugo år och har några kilo för mycket på kroppen. Imorgon börjar jag med nutrilett kur i fem dagar för att sedan variera detta med nyttig mat för ett långsiktigt viktminskande. Men allting är lättare när man är två eller flera? vill någon hänga med på denna kamp. Jag hoppas det. Hör gärna av er om ni vill vara med på detta, eller om ni har tips och råd. Mvh Sofia

  • Svar på tråden Vikt
  • ercmar­ras
    Äldre 2 Nov 16:25
    #11

    duktigt. gick till träningen ca 8 km och sedan tränat 2 timmar... får se hur jag gör med nutriletten elelr om jag börjar med nyttig mat på en gång.. tror det kan bli svårt när man ska gå över annars.och shiosan vad duktig du är, verkligen en motivations höjare.. tänkte försöka med 3 gånger i veckan med styrke träningen sen motion på det.

  • Tausen
    Äldre 2 Nov 16:42
    #12

    Låter som en riktig rivstart! :)


    ercmarras skrev 2009-11-02 16:25:38 följande:
    duktigt. gick till träningen ca 8 km och sedan tränat 2 timmar... får se hur jag gör med nutriletten elelr om jag börjar med nyttig mat på en gång.. tror det kan bli svårt när man ska gå över annars.och shiosan vad duktig du är, verkligen en motivations höjare.. tänkte försöka med 3 gånger i veckan med styrke träningen sen motion på det.
  • Shiosa­n
    Äldre 2 Nov 18:38
    #13

    ercmarras: OM jag var du skulle jag hoppa över nutriletten, man blir helt knäpp efter ett tag, saknar liksom att tugga haha. Man mår mkt bättre om man får äta något vanligt, annars blir man så besatt av mat! :)
    3 gånger i veckan är mkt!!!! Hitta det du tycker är roligt! :)

  • Tausen
    Äldre 2 Nov 18:45
    #14

    Jag tror att knepet är att inte alls fokusera på maten. Nu tänker jag äta bra mat tre gånger om dan, tänker inte ge mig på några riktiga förbud (då detta brukar leda till att jag inte kan tänka på annat), men jag skall definitivt minska ner och de gånger jag äter sött så ska jag njuta till fullo utan dåligt samvete. Skall försöka hitta en livsstil som jag kan leva med helt enkelt...sen blir det nog lite extra nyttigt nu för att tillsammans med träning (ca 3-4 ggr/veckan)få en kickstart.

  • KatjaB
    Äldre 2 Nov 19:00
    #15

    här hoppar jag också in, är väl inte direkt överviktig i den bemärkelsen men några kilo och framförallt midjan skulle jag vilja minskade. Efter två barn ser man ju inte riktigt ut som tidigare. Tänkte köra med nutrilett till frukost, lunch och mellanmål och så äter jag som vanligt, fast inte godis och annat skräp hemma. Vill inte att våra barn ska få inpräntat att man ska banta och inte äta mat. Nog för att de är små men jag tycker att man ska vara försiktig med sånt.

  • CeKe
    Äldre 2 Nov 19:47
    #16

    Hej på er. Snubblade in på den här tråden o har inte läst alla inlägg, men jag tänkte dela med mig lite av min egen viktresa. För nu 1.5 år sen (i maj 2008) fick jag för mig att det var nog med att kläderna kändes för trånga och att jag inte gillade min egen kropp. Jag gick med i viktklubb.se (det finns ju massor av olika, men den halkade jag in på), gick med och började kämpa. I september samma år hade jag gått ner 15 kg enbart genom att äta något mindre portioner, dragit ner på godis o annat snacks, samt tränat i mängder (inget måste men sån är jag, allt eller inget). Så jag kan ju rekommendera den sidan. dock funkar ju olika saker på alla.. Sen september 2008 är jag normalviktig och jag är fortfarande med i viktklubb just för att hålla vikten, vilket jag tror är lika viktigt att man tänker på som att gå ner i vikt. Det jag gillade med det här sättet att gå ner, är ju även att man kan fortsätta äta allt man gillar, bara man är medveten om hur många kalorier man stoppar in o jobbar bort, så att det inte blir en massa extra som sätter sig på hullet istället!

    Lycka till alla =)

  • lillab­ruden
    Äldre 3 Nov 05:35
    #17

    jag gör sallad efter vad som finns hemma... men jag handlar samtidigt medvetet hem mycket grönsaker osv. Enligt en dietist jag pratat med så har frysta grönsaker lika mycket näring så länge man inte överkokar dem. Så min frys är fylld med grönsaker i olika typer
    I skafferiet har jag dem där Go Green förpackningarna...gröna och röda linser, bönor osv.
    När jag känner att jag vill ha en lite tyngre sallad tar jag pasta i, en eller två handfull. Tonfisk är ju också jättegott!! Ja allt möjligt!

    Sen har jag faktiskt alltid olivolja också, man behöver ju fett även när man ska gå ner i vikt Och kryddor tar jag med, men tänk på att dem flesta kryddor redan innehåller salt! och det undviker jag gärna. Salt är ok i rätt mängd men tänk så mycket det kan bli om 3 av 5 kryddor är saltbaserade....

    Problemet är bara att magen blivit lite trög...ska köpa fullkornspasta tror jag
    Och sötsuget går ju faktsiskt över när du slutar...men jag har bestämt mig för att inte förbjuda något, men helst ska jag undvika det. En kaka då o då gör ju gott för själen (och det är lättare att stoppa vid 1kaka när man gått en vecka eller två utan godis o kakor )


    ercmarras skrev 2009-11-01 21:38:41 följande:
    Tack! Är väl det jag tycker är det svåraste, att få det att passa in i vardagen. Med jobb, studier, sambo osv. Men vet att nutrilett inte är det godaste men hade verkligen tänkt försöka att ge det en chans för att börja någonstans och inte bara se det som omöjligt.Vad är det för sallader du äter, jag tänkte mest på varationen?Mitt största problem är nog sötsuget hela tiden och framför allt det jag vill ha bort och att jag ska börja äta regelbundet, inte hoppa över mål för att sedan äta något onyttigt för att inte känna känslan av hunger hela tiden
  • lillab­ruden
    Äldre 3 Nov 05:39
    #18

    Jag måste resa en varningsflagga här!!!! Gör inte mina misstag....tränar du så ska du ha en diet därefter!!! Nutrilett ger dig inte det du ska ha för en sådan träning. Du kommer att bli sjuk om du inte är försiktig. Att gå 8km och sedan träna 1tim låter lite mer lagom om du ska göra det flera dagar i veckan...tänk på att din hälsa faktiskt är viktigare än dem dära kilona!! Speciellt nu när vi inte har solen och kylan biter en med baskilusker (förkylningar o dylikt )


    ercmarras skrev 2009-11-02 16:25:38 följande:
    duktigt. gick till träningen ca 8 km och sedan tränat 2 timmar... får se hur jag gör med nutriletten elelr om jag börjar med nyttig mat på en gång.. tror det kan bli svårt när man ska gå över annars.och shiosan vad duktig du är, verkligen en motivations höjare.. tänkte försöka med 3 gånger i veckan med styrke träningen sen motion på det.
  • ercmar­ras
    Äldre 3 Nov 08:24
    #19

    Svårt att att träna idag när man jobbar tio elva timmar. Tips på hur man kan röra sig ändå? tack för alla tips.. Jag behöver dem

  • Tausen
    Äldre 3 Nov 08:32
    #20

    Försök med vardagsmotion. Gå till och från jobbet, kort promenad på lunchen. Ta trappen istället för hissen, gå dina egna(och gärna andras) ärenden...
    Själv ska jag också jobba idag, leka med förskolebarn och sen blir det träning ikväll på gym.
    Lycka till

  • Tausen
    Äldre 3 Nov 17:39
    #21

    Idag blev det promenad till och från jobbet och nu har jag precis kört lite på gymet, blev mest kondition...
    så himla trött idag.. :(

  • ercmar­ras
    Äldre 4 Nov 10:00
    #22

    Duktig du är. Tycker sötsuget är så enormt jopbbigt. Blir så besviken när jag trillar dit igen. Gick iaf en 18000 steg igår opch antar att det är rätt bra. Men mitt sötsug känns verkligen som ett uppdrag som kan misslyckas

  • ercmar­ras
    Äldre 4 Nov 11:13
    #23

    Usch idag är enormt jobbig dag. Känns som att falla tillbaka, så trött på att se mig själv i spegeln känna mig ful och tjock.Enormt peppande och se och höra om alla som lyckats men känner någonstans att alla känslor kommer ikapp en.. Finns det ingen som kännt så eller känner igen sig? Finns det ingen i Lunds trakten som vill hänga med ut och träna, gör saker tillsammans med träningen, ha gemensamma mål, och öka motivationen tillsammans irl?

  • Tausen
    Äldre 4 Nov 15:53
    #24

    Vet hur det känns.. ibland vill man bara krypa ner under täcket och gömma sig. Har jobbat nu tre dagar, då är det lite lättare. När jag är hemma, arbetslös..så känner jag mig värdelös och då är det banne mig svårt att låta bli att trösta sig med lite gott även fast man vet att det känns ännu sämre sen... :(

    Idag blev det promenad till och från jobbet och ikväll blir det middagsbjudning. Får bli en nyttigare efterrätt med varma bär, nötter och lite 70 % choklad.

    Skulle också behöva nån, även fast sambon faktiskt är rätt stöttande när jag vill :)

  • ercmar­ras
    Äldre 6 Nov 09:30
    #25

    puhuu skönt att någon känner igen sig, sipper man känna sig så enormt ensam i allt detta. Folk säger att det är lätt och att det bara är att bestämma sig men gud vad fel de har, iaf i mitt fall

  • Tausen
    Äldre 6 Nov 12:11
    #26

    Ja det är verkligen INTE lätt! Det ska man ju aldrig tro, men det gäller nog ändå att bestämma sig. Tycker det är extra svårt när jag inte har så många kilon att gå ner...lätt att tänka, men så farligt är det ju inte när kroppen vill ha godis, och så mår jag dåligt efteråt...suck

    Igår blev det gymmet och har faktiskt klarat mig från godis och kakor hela veckan (fått bli bär och frukt istället)
    Men nu har jag blivit sjuk...suck...får se hur jag mår under dagen om jag orkar röra på mig nåt eller om jag blir liggande.

  • sunzhi­ne
    Äldre 6 Nov 12:52
    #27

    Hej tjejer, får man hänga med här!

    Såg kort på mig själv igår o insåg att jag måste kömpa bort de där sista 5-8 kilona som satt sig på mig o inte vill bort. Jag tränar mycket kondition hemma, aerobics o zumba videor har jag som jag följer. Sen ska jag ta tag i o gå till gymmet igen o träna styrka 3-4 gånger per vecka. Har börjat gå till jobbet när jag jobbar dag, jobbar jag kväll så vill jag itne gå hem kl 22, långt o mörkt...

    Nu ska jag snart ta en promenad ner till stan med mina döttrar o lea farsdagspresent.

  • Tausen
    Äldre 6 Nov 13:32
    #28

    Hur länge har ni kvar tills den stora dagen då?
    Vi gifter oss i juni, men kunde inte vänta med att beställa klänningen (ifall att det skulle var npt fel) har dock snörning i ryggen så den kommer passa även NÄR jag gått ner lite. :)

  • sunzhi­ne
    Äldre 6 Nov 20:55
    #29

    Jag gifter mig i början av augusti, ska beställa i februari eller mars har jag tänkt men med snörning i ryggen jag med .

    Sitter ensam nu ikväll, på övervåningen leker dottern och hennes låtsaskusin för fullt o minstingen sover o mannen är iväg på jobb så det är jag o datorn o TV idag Får väl fixa lite fruktsallad så jag inte tar till nåt onyttigt

  • perfek­tionis­ta
    Äldre 6 Nov 21:13
    #30

    Jag har några kilon kvar efter att ha slutat röka i samband med graviditeten för några år sedan, och det är ju svårast att få bort dedär sista kilona som egentligen är normalvikt ur medicinsk synpunkt, men som ändå kanske stör en personligen.

    Det finns ju olika metoder och olika preparat, men i längden fungerar det nog bara om man hittar en riktigt bra balans mellan hur mycket man äter och hur mycket man gör av med. Det är individuellt hur mycket man gör av med, men det finns formler för att räkna ut det.

    Jag har skrivit ned hur man går tillväga när man räknar ut olika saker, t ex hur många kalorier ett kilo på kroppen motsvaras av osv, och jag hoppas att det kanske kan motivera någon till att gå ned i vikt på ett sunt och bra sätt.

    www.perfektionista.se/Kroppsvard/Viktkontroll/ga_ned_i_vikt.html

    Kommentera gärna.

Svar på tråden Vikt