Bra tips! Jag vill dock klargöra lite i begreppsförvirringen av alla titlar på yrken som arbetar med någon typ av psykologisk behandling (min käpphäst).
Psykolog är en skyddad titel inom hälso- och sjukvård som får användas av personer som gått femårig psykologutbildning och sedan arbetat ett år under handledning och fått sin legitimation. Det är fullt möjligt att en diakon eller tom präst genomgått en sådan utbildning men så vitt jag vet finns det ingen psykolog anställd av Svenska Kyrkan i egenskap av psykolog. Däremot vet jag en diakon som är leg psykolog och en hel bunt med fina människor anställda av kyrkan som gör ett fantastiskt jobb med att stödja människor som har det svårt.
En viktig sak att tänka på är vad typ av hjälp du vill ha. Det är en skillnad på samtalsstöd och psykologisk behandling/psykoterapi. I praktiken glider begreppen till viss del in i varandra (man kan känna att man får stöd i sin terapi eller bli motiverad och få hjälp till förändring under stödsamtal) men det kan avgöra vad för typ av hjälp man får. Där jag jobbar blir man erbjuden olika sorters samtalskontakter beroende på om man säger att man "vill ha någon att prata" med jämfört med att säga att man "vill ha hjälp/bli av med med ångestproblem X".
Hoppas du får hjälp snabbt och får träffa någon som du får förtroende för!
JuliaAmalia skrev 2009-11-01 18:57:02 följande:
Annars har Svenska Kyrkan psykologer man kan prata med kostnadsfritt (tror jag) oavsett om du är troende eller inte. Präster har oftast någon slags utbildning i samtalsstöd och bara för att de är präster så så pratar man ju "som vanligt", det blir ju inget religiöst bara för det.Hoppas verkligen att du hittar någon terapeut som passar. Stort lycka till!