• metoyou

Väldigt OT : Terapeut

Jag undrar om det är någon som vet vart man ska vända sig om man behöver prata med en terapeut eller liknande. Har haft dödsångest i princip hela mitt liv och nu känner jag att jag måste få hjälp med att ta tag i detta. Jag vill inte vara rädd och må dåligt resten av mitt liv.
    Är det till vårdcentralen man ska vända sig eller vart ska man ringa?
    Väldigt ot jag vet men jag är tacksam för svar och tips ändå.

• Svar på tråden Väldigt OT : Terapeut
  • Pomparet

Du ska gå till din vårdcentral/husläkare som i sin tur remmiterar dig vidare till rätt terapeut eller psykolog.

Lycka till!

• JuliaAmalia

Antingen kan du vända dig till ditt lokala sjukhus där de har terapeuter som kostar ungefär som ett vanligt sjukhusbesök (dvs mycket billigare än privata terapeuter). Dock brukar det vara väldigt långa köer och de med remisser från läkare brukar ha förtur. Men det kan ju vara ett försök. Annars är det bara att söka efter terapeuter i din stad på typ Gula sidorna. Sen kan ju ju ringa runt/kolla hemsidor för att få prisuppgifter osv.

Annars har Svenska Kyrkan psykologer man kan prata med kostnadsfritt (tror jag) oavsett om du är troende eller inte. Präster har oftast någon slags utbildning i samtalsstöd och bara för att de är präster så så pratar man ju "som vanligt", det blir ju inget religiöst bara för det.

Hoppas verkligen att du hittar någon terapeut som passar. Stort lycka till!

• SofiaåPetter

Ja men du kan faktiskt söka hjälp även på andra sätt. I många städer finns det stiftelser som bedriver proffesionell samtalsterapi. Du kan även kolla på din arbetsplats om du kan få hjälp via företagshälsovården. Det fick jag och var fantastiskt bra. Dessutom kostade det inte mig ett enda öre.

Genom kyrkan kan man få också få hjälp med samtalsterapi. Lycka till och se till att du får någon proffsig att prata med. Det hjälper!!!!

• SofiaåPetter

haha, la in mitt inlägg samtidigt som juliaAmalia tror jag... När jag skrev till dig hade jag bara sett det första svaret...!

Håller med Julia...

• shakynose

Om du bor nära en högskola/universitet där de har psykologutbildning så kan du även kolla med dem. En kompis som är psykolog har jobbat som handledare till psykologstuderande som behandlar riktiga fall, så jag vet att man kan få plats hos dem. Kostar inte så mycket, men ändå väldigt säkert eftersom de som sagt har utbildade och erfarna handledare.

• Björnisarna

Jag är arbetsterapeut och kan tipsa dig att söka till kognitiva beteendevetare om du känner att psykologer inte är rätt forum för dig. Bra och veta att de finns olika vägar och gå och de tidigare kommentarerna ger mycket bra förslag! Känn efter vad som passar dig och ett stort lycka till!

• metoyou

Oj tack så mycket för alla svar. Testar att ringa till vårdcentralen och höra hur lång väntetid det är. Är den alldeles för långa får jag ta något av de andra alternativen. Känner att jag inte vill vänta allt för länge. Kyrkan var ju även det ett jättebra tips, så långt har jag inte ens tänkt. Tack tack!

• Moirie

Bra tips! Jag vill dock klargöra lite i begreppsförvirringen av alla titlar på yrken som arbetar med någon typ av psykologisk behandling (min käpphäst).

Psykolog är en skyddad titel inom hälso- och sjukvård som får användas av personer som gått femårig psykologutbildning och sedan arbetat ett år under handledning och fått sin legitimation. Det är fullt möjligt att en diakon eller tom präst genomgått en sådan utbildning men så vitt jag vet finns det ingen psykolog anställd av Svenska Kyrkan i egenskap av psykolog. Däremot vet jag en diakon som är leg psykolog och en hel bunt med fina människor anställda av kyrkan som gör ett fantastiskt jobb med att stödja människor som har det svårt.

En viktig sak att tänka på är vad typ av hjälp du vill ha. Det är en skillnad på samtalsstöd och psykologisk behandling/psykoterapi. I praktiken glider begreppen till viss del in i varandra (man kan känna att man får stöd i sin terapi eller bli motiverad och få hjälp till förändring under stödsamtal) men det kan avgöra vad för typ av hjälp man får. Där jag jobbar blir man erbjuden olika sorters samtalskontakter beroende på om man säger att man "vill ha någon att prata" med jämfört med att säga att man "vill ha hjälp/bli av med med ångestproblem X".

Hoppas du får hjälp snabbt och får träffa någon som du får förtroende för!

JuliaAmalia skrev 2009-11-01 18:57:02 följande:
    Annars har Svenska Kyrkan psykologer man kan prata med kostnadsfritt (tror jag) oavsett om du är troende eller inte. Präster har oftast någon slags utbildning i samtalsstöd och bara för att de är präster så så pratar man ju "som vanligt", det blir ju inget religiöst bara för det.Hoppas verkligen att du hittar någon terapeut som passar. Stort lycka till!
  • mittid

Kön är säkert lång så under väntan på den remiss du antagligen får på vårdcentralen så leta upp någon under väntetiden, med hjälp av alla bra tips du fått här ovan.

Det är heller inte säkert att "vårdaparaten" prioriterar dig med det du faktiskt behöver.... recept är min gissning... på deras lösning alltså!!

Ett ex från verkligheten: En remiss från akutpsyk, där läkaren berättade att han skrev ca: 600 remisser per år i den aktuella kommunen och att 1% alltså 6 personer fick terapi... trots att han ansåg att alla de 600 personerna faktiskt var i akut behöv av terapi!!

Du behöver stå på dig och "kräva"... aldrig ge efter eller ge upp... Vill man riktigt mycket och säger det mnga ggr och tydligt så påverkar det deras beslut.

Lycka till!!

• metoyou

Ja att gå genom vårdcentralen tar nog väldigt lång tid tyvärr. Tack Moirie för att du reder ut lite begrepp åt mig, känns som rena rama djungeln. Har surfat runt lite för att lära mig mer om de olika metoderna men jag måste säga att det känns svårt att veta vad som är rätt för mig. Jag har gått hos terapeuter upprepade gånger förr och då har det var mer samtalsstöd men eftersom mina "problem" fortfarande finns kvar så vet jag inte om det är rätt väg för mig. Men samtidigt så hade jag då väldigt svårt för att vara ärlig och verkligen öppna mig så det var kanske felet.
    Det är ju inte så att jag inte klarar av mitt vardagliga liv men jag mår aldrig riktigt bra, alltid orolig. Men det värsta är när jag får mina ångestattacker, har även svimmat av dem då jag hyperventilerar så mycket. Kan tänka mig att detta skulle göra mig väldigt lågprioriterad i vården så att leta privat är nog kanske det bästa sättet.
    Blev ett väldigt långt inlägg nu men så kan det bli.=)
    Tack än en gång för alla svar!

• Moirie

Tänk inte att du skulle bli lågprioriterad! Om det är någon som förtjänar rätt hjälp så är det väl du? Ångestattacker är ett välkänt problem som det finns utvecklade behandlingsmetoder för, både inom den offentliga psykiatrin och den privata vården.
    Du kan få mer information på www.angest.se/riks/
    Lycka till!

metoyou skrev 2009-11-02 17:51:10 följande:
    Men det värsta är när jag får mina ångestattacker, har även svimmat av dem då jag hyperventilerar så mycket. Kan tänka mig att detta skulle göra mig väldigt lågprioriterad i vården så att leta privat är nog kanske det bästa sättet.Blev ett väldigt långt inlägg nu men så kan det bli.=)Tack än en gång för alla svar!
Svar på tråden Väldigt OT : Terapeut