• iregnet2010

Fd styrfar, bjuda hans nya ?

Jag vet att det är en gyllene regel att man ALLTID ska bjuda etablerade par tillsammans och skulle aldrig skippa någon bara för "att vi aldrig har träffas" eller "jag ogillar denna person något".

Nu är det så att min mamma var tillsammans med en man som bodde med oss från att jag var 14-22. Jag bodde bara hemma tills jag var 17 men han var hela tiden där i bakgrunden och såklart med på alla högtidsdagar. Han tog aldrig riktigt på sig rollen som en extra pappa till mig men var inte heller ointresserad utan varm mm.

Nu till problemet. När jag var 22 var han otrogen mot min mamma och krossade hennes hjärta. Jag fick hålla mamma upprätt i nästan ett halvår när hon bara grät och grät vilket såklart smolkade ner min inställning till honom något och vi har mer eller mindra tappat kontakten.

Det här var 5 år sedan och min mamma har nu en ny man som hon är väldigt lycklig med. Jag vet dock att hon fortfarande är lite ledsen för det som hände.

Nu till frågan, jag vill självklart bjuda min fd styvfar till vårt bröllop. Han är dock nu förlovad med en ny (inte den han var otrogen med), jag har aldrig träffat henne och för min mors skull vill jag verkligen inte ha henne där för jag vet att det skulle förstöra dagen för henne och ge henne ont i hjärtat att se dem tillsammans.

Vad skulle ni göra ?

1 Bjuda båda och hoppas hon tackar nej
    X bjuda bara honom och riskera att han tackar nej
    2 Inte bjuda någon

...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-31 13:08
    styvfar ska det såklart stå..

• Svar på tråden Fd styrfar, bjuda hans nya ?
  • passionsblomman

Varför är det självklart för dig att bjuda din mammas X?
    Jag förstår att han haft betydelse i ditt liv och att han säkert skulle bli glad osv. Men faktum är ju att det är att kräva rätt mycket av din mamma att ta dit honom och han är heller inte en del av din familj längre.

Jag skulle inte bjuda honom. Jag är själv "skilsmässobarn" flera ggr om och har en halvsyster vars pappa inte kommer att bjudas på mitt framtida bröllop, helt enkelt för att det får vara någon måtta på saker och ting.

När saker ska firas i min systers liv är han självfallet med, men i mitt eget liv så får det räcka med min pappa och min mamma och vad de eventuellt har för respektive.

Men sådant här är ju helt omöjligt att råda om, för saken handlar ju om er och er relation, den kan ju inte jag ha någon insyn i.

• iregnet2010

tack passionsblomma för ditt svar. Du har rätt i att det blir trassligt med skilsmässor hit och dit och styvfamiljer mm.

Känns dock som en tydlig markering att inte ens bjuda honom men du kanska har en poäng. Jag tror min mamma skulle klara av att ha bara honom där utan allt för mkt (han var på min systers student förra året och det gick jättebra) det blir nog kombinationen han och hans nya som blir för mkt för mamma..men det är svårt..

• MimmiMama

Svårt dilemma som bara du har svaret på. Är han en viktig person för dig eller är det för att du känner att du "bör" bjuda honom som du vill bjuda honom?
    Din mamma är ju den som är dig närmast av dem två och självklart vill du inte såra henne. Men självklart kommer hon att bli påverkad av att han är där.
    Du får nog helt enkelt väga sakerna mot varandra. Är han superviktig för dig att ha där så får du kanske prata med din mamma om saken och höra med henne hur det känns för henne och försöka förklara varför han är viktig för dig att ha med.
    Annars så pratar du helt enkelt med honom och säger att han är välkommen till t ex kyrkan men att festen är för de närmaste.
    Då känner han sig kanske inte helt utanför om det är det du är rädd för. Han förstår säkert att det kan bli en komplicerad situation om han och hans nya skulle komma med på festen.

• Frulle

Jag "röstar" på alternativ 2! Inte bjudit någon.

• passionsblomman

Är han nära dig nog för att du ska kunna prata med honom om saken?
    Och hur har du tänkt dig framtiden?
    Vill du ha honom som en fortsatt del av din tillvaro? Så att han kommmer att vara lika självklar på allt annat framöver? ev barndop, födelsedagar osv? För vill du det så bör ju hans sambo också vara välkommen och din mamma får vänja sig vid att han ingår i ditt liv trots att deras relation är över. Annars är det kanske bättre att sätta ett slags punkt redan nu?

• KatjaB

Jag tycker man ska gå efter vem ni känner att ni inte kan vara utan på bröllopet, inte vem av alla gamla bekantskaper man haft genom åren som skulle kunna tänkas bli glad över inbjudan. Det är inte alltid lätt att dra gränsen när det gäller gästlista. Om det nu är så att ni tappat kontakten nu på 5 år, så kan det nog kännas konstlat och lite jobbigt för din mamma att bli påmind om honom just den dagen också.
    För rent krasst är det ju också så att han var den vuxne medan du fortfarande var ung, om han hade velat hade han kunnat jobba för att ni skulle hålla kontakten, trots det som hände mellan din mamma och honom.
    Och är det bara just för att det handlar om bröllop som du vill bjuda honom, eller är han påtänkt vid födelsedagar, midsommar, jul eller barndop eller andra tillställningar man i regel umgås med släkt och vänner?

• SunsetDec

Du skriver själv i trådestarten att se ex-styvfars nya där skulle förstöra din mammas dag, så nej bjud ingen av den råder jag.

Om det var så att det hela slutade väl, ni har haft regelbunden kontakt sedan dess osv vore det väl ok, men han var otrogen, din mamma förtvivlad och nu behöva sitta och skåla med honom och hans nya, som förövrigt skulle känna sig stört malplacerad, nej jag tror det smidigaste är att inte bjuda honom, han sänder säkert en lyckohälsning och ni kan träffas på middag etc nån annan dag utan några konstigheter.

• nano86

Eftersom ni inte verkar ha kontakt idag?, så hade jag inte bjudit honom men jag har en likande knepig sist. Min pappa har gift sig 2 gånger och skilt sig 2 gånger. Min mamma separerade han ifrån när jag började 1:an och fick en "låtsasmamma" typ samma år (har väldigt dåligt minne från dessa år) som jag känt i hela mitt liv. För ung 1½ år sen så skildes de och pappa har idag en ny sambo (ej gifta men köpt hus tillsammans). Min låtsasmamma betyder enormt mycket för mig och jag SKA ha med henne, ingen tycker att det är konstigt MEN hon kommer nog att känna sig ganska så obekväm med min fars nya (av olika anledningar) och hon kommer jag så klart bjuda också. Ser ni dilemmat? :S

• KatjaB

nano86: låter lite som sambons föräldrar. hans mamma och biopappa skildes när han var 3-4 år. Hans mamma träffade en ny och de var gifta i 18 år, de skiljde sig dock för ca 4 år sedan och nu har alla nya respektive. Alla har vi kontakt med och styvpappan har ju varit mest som en riktig pappa för min sambo hela livet. För oss är alla självklara när det gäller födelsedagar, jul, och så klart vårt bröllop. Det beror ju på hur personerna är, men för vår del så bjuder alla till och det är aldrig några konstigheter med att nån skulle vara obekväm eller inte vilja komma.

• nano86

Jag kommer ju bjuda alla och alla vet om det. Även min fars nyas "barn" (de är vuxna) är välkomman då jag träffat dem iaf nån gång och är jättetrevliga. Det skumma här är ju att hans nya har jag precis börjat lära känna, har fortfarande inte träffat henne mer än kanske 10 ggr totalt och då är 3 min träffar inräknade Skillsmässan mellan min pappa och min låtsasmamma känns forfarande väldigt "ny" även om det har gått över ett år så känns det som att dom skildes för typ 1 mån sen..

KatjaB skrev 2009-10-31 21:02:51 följande:
    nano86: låter lite som sambons föräldrar. hans mamma och biopappa skildes när han var 3-4 år. Hans mamma träffade en ny och de var gifta i 18 år, de skiljde sig dock för ca 4 år sedan och nu har alla nya respektive. Alla har vi kontakt med och styvpappan har ju varit mest som en riktig pappa för min sambo hela livet. För oss är alla självklara när det gäller födelsedagar, jul, och så klart vårt bröllop. Det beror ju på hur personerna är, men för vår del så bjuder alla till och det är aldrig några konstigheter med att nån skulle vara obekväm eller inte vilja komma.
  • KatjaB

ja, det är ju rätt färskt fortfarande. Sambons biopappa har inte haft så långa förhållanden på senaste åren, jo ett på 2 år, men när det gjorde slut har det funnit några kandidater Vi har träffat hans nuvarande, men det är ett distansförhållande med väldigt långt avstånd och med tanke på hur han varit tidigare så vet man ju inte om det håller.. om det inte håller mellan dem två så skulle det nog kännas lite märkligt att han ska ha med sig någon ny, igen, om det så bara är nån vecka innan bröllopet de skulle ha träffats. Men OM det nu blir så, så får han väl ta med den personen då.

Det måste ju kännas mest konstigt för din pappas nya, att komma till ett bröllop och inte känna en människa.

nano86 skrev 2009-10-31 21:53:36 följande:
    Jag kommer ju bjuda alla och alla vet om det. Även min fars nyas "barn" (de är vuxna) är välkomman då jag träffat dem iaf nån gång och är jättetrevliga. Det skumma här är ju att hans nya har jag precis börjat lära känna, har fortfarande inte träffat henne mer än kanske 10 ggr totalt och då är 3 min träffar inräknade Skillsmässan mellan min pappa och min låtsasmamma känns forfarande väldigt "ny" även om det har gått över ett år så känns det som att dom skildes för typ 1 mån sen..
  • nano86
    KatjaB skrev 2009-10-31 22:26:07 följande:
    Det måste ju kännas mest konstigt för din pappas nya, att komma till ett bröllop och inte känna en människa.
    Mm, samtidigt som hon "vet" att liksom är minst välkommen bland alla släktingar men jag vill ju ha henne där. Men jag har sett till att ge min låtsasmamma lite uppdrag som för att visa att jag verkligen vill ha henne där, har också bjudit hennes syskon och syskonbarn (som jag känner väl) så hon kommer inte vara ensam direkt
Svar på tråden Fd styrfar, bjuda hans nya ?