• EåN2010

Vet inte om kan får bjuda henne, hjälp!

Hej.
    Jag har en morfar som har en syster som är 70 år nu i dec! jippi! men hon är SP hon har en hjärnskada som gör att hon sitter i rullstol och klarar inget själv...
    hon är inte så bra på att prata men hon är ändå världens snällaste...
    Och nu kommer mitt delema hon måste ha personal med sig vart hon än åker och hon bor på ett hem i Fagersta och jag i Kungsör och där ska även bröllopet vara.
    Nu när det är finanskris och vikarie stop på alla boenden hur ska jag göra?
    hon kan inte komma själv. ska jag skicka inbjudan och hoppas att de kan lösa det med personal eller ska jag betala personal som följer med?

• Svar på tråden Vet inte om kan får bjuda henne, hjälp!
  • sofia10

Jaag har inga bra tips på hur du skall göra!

Men gör allt som står i din makt för att hon skall få vara med på din stora dag

Ring till personalen där hon bor och hör med dem, dom måste ju kunna fixa detta!

• Bluebride

min mamma sitter i rullstol och klarar inte så mycket själv, hon får med sig assistent, det här fallet blir det en personlig assistent som även är inbjuden för hon är en bekant till familjen och är viktig för mig. Annars brukar mamma ha önskemål om en speciell assistent som får åka med. om inte hon själv kan prata med peronalen så ring själv och prata med omsorgsföreståndaren

• EåN2010

så de finns nån omsorgsföreståndare??
    men hur ska jag lägga fram de? självklart vi har ju räknat med personal så den får ju mat å tårta och så... men de är så svårt att formulera sig..för att de ska låta bra.

• KatjaB

borde inte hon ha en personlig assistent? De brukar väl följa med när det är någon form av tillställning den vårdtagande ska på?

• EåN2010

nej hon bor på ett boende... så de är ju bara typ 3 personal på dagen å 2på kvällen kan jag tänka mig... å de är ju fler som bor där så jag vet ju inte om de kan avvara nån..

• Sebastiána

När jag gifter mig kommer jag att skicka inbjudan till alla gamla släktingar, även till de som jag vet kommer att tacka nej pga att de tycker att det blir jobbigt. De kommer att bli glada över att i alla fall bli bjudna!

• lecaroline

Hon får ta med sig sin assistent.
    Hade själv en tjej på mitt bröllop. De gjorde så att hennes man hade hand om henne i kyrkan och till maten kom en tjej och hjälpte henne.
    Sedan på småtimmarna rockade hon loss på dansgolvet. Hur kul som helst

• EåN2010

alltså hon har ingen assistent. hon bor på ett boende hon bor inte hemma å har personlig assistent.. det skiljer sig när man bor hemma och på boende på boende så finns de bara minimalt med personal och speciellt på helgerna...
    hon är 70 år så jag tror inte att rocka loss på dansgolvet är något för henne med tanke på att när hon föddes så sa de att de skulle vara glada om hon blev 10 år...
    så hon är väldigt dålig.. men det skulle vara så kul om hon kunde komma..

• lecaroline

Nej den tjejen jag pratar om är 40.

Det enda raka är väl att ta reda på vem som kan bestämma sådanna saker. Ju tidigare desto bättre är säkert olika i olika kommuner också..

• EåN2010

Jo de har du nog rätt i... kan ju prata med morfar om han vill åka dit med mig å prata med dem personligen.. de kanske går bättre att lösa de då... hihi... lite övertalning har väl ingen dött av.. personal sen följer med får ju gå på bröllop de är väl inte alla dagar de händer på en arbetsdag...

• ascensionday

Jag tycker, som flera tidigare, att du först skall tala med den ansvariga för boendet, eller med rätt person på kommun eller landsting om det är det som krävs. Förklara hur situationen är och vilket enormt glädjeämne det skulle vara för er båda om hon kunde få komma. Om de absolut inte kan ordna det, kanske du kan fundera på om du har någon släkting eller vän som arbetar eller har arbetat inom vården, och som skulle kunna tänka sig att agera assistent under dagen? Någon kanske skulle kunna köra upp och hämta henne också? Man ställer ju upp för varandra så långt det bara är möjligt när det gäller något så stort som ett bröllop (och för all del en gammal människas kanske inte alltför frekventa tillfällen till nöje).

Hoppas för din och din släktings skull att det löser sig!

• lecaroline
    EåN2010 skrev 2009-10-29 13:01:31 följande:
    Jo de har du nog rätt i... kan ju prata med morfar om han vill åka dit med mig å prata med dem personligen.. de kanske går bättre att lösa de då... hihi... lite övertalning har väl ingen dött av.. personal sen följer med får ju gå på bröllop de är väl inte alla dagar de händer på en arbetsdag...
    Eller om någon vill göra det hmm svart...
  • KatjaB

Har ni tur kanske de har en timvikarie som kan tänka sig att följa med, med lön såklart!

• EåN2010

KatjaB: de där var ett riktigt bra förslag... om de inte finns nå personal så kan jag ju be om telenummer till nån vikarie som hon tycker om å kolla om hon kan följa med...

• ElinK

Orkar hon med stora folksamlingar med mycket ljud och stim? Gjorde som en skrev tidigare, bjöd äldre släkt jag visste att skulle tacka nej för att visa att man iaf ville ha dom där, och sen skickade vi bröllopsbilder dit.

Jag tror inte att hon får med en timvikare, det måste gå genom en biståndshandläggare.

• 1 Grevinnan

Svårt case, men om du verkligen vill att hons ska följa med, så måste det ju lösa sig! Kan man inte hyra in nån från ett bemanningsföretag eller nåt som kan hjälpa till om inte personalen på boendet kan göra det. Har hon ingen såkallad "Godman" som kan hjälpa till eller nån annan i släkten, kan du inte be nån snäll kusin eller dylikt som är tonåring och kanske kan hjälpa till för ett par hundralappar??
    Kan inte din mamma råda dig om hur du ska göra?
    Finns det liknande tillställningar i släkten du kan gå tillbaka till och kolla hur de löste det så.
    Hon blir ju säkert jätteglad om hon blir bjuden.

Jag jobbade på ett äldreboende för många somrar sedan när jah pluggade. En äldre herre där kom jag väldigt bra överns med, han var förtjust i mig och tyckte att jag var trevlig och gjorde ett bra jobb.

Han var över 90-år, hans barnbarn skulle gifta sig ca 5 mil ifrån boendet han bodde på och han ville bara vara med i kyrkan. han undrade om jag kunde skjutsa honom dit i bil och följa med i kyrkan, hjälpa honom där på min fritid. Jag skulle få 1000 kr för besväret och det var inte för pengarna, men jag hjälpte honom. Hämtade honom, följde med till kyrkan, vi gick med rolator, hjälpte till med katetern etc. och sen var vi där på vigsel och sen skjutsade jag hem honom. Alla blev så överraskade över att han kom och jätteglada. han ville övversaka sina släktingar, men inte belasta någon.
    Han blev så himla glad! Det var så kul att se att så lite kan göra så mycket för någon annan. Nöär vi kom tillbaka till äldreboendet höll de på att grilla med de gamla. Farbrorn satte sig förnöjt vid bordet och sa att det här var en av de bäsrta dagarna i hans liv!
    Det gjorde mig glad!

Hoppas det löser sig på något sätt för er!

• ascensionday

Härligt att höra om så fina människor som både du och mannen på äldreboendet verkar vara!

• ascensionday
    lecaroline skrev 2009-10-29 13:04:39 följande:
    Eller om någon vill göra det hmm svart...
    Generellt är jag emot svartjobb, men här håller jag med! Då kan du välja någon du tycker verkar bra, och slippa krånglet med handläggare och annat.
  • CeKe

Hmm, jag tror med gällande diskrimineringslagar att ingen har rätt att neka henne att gå på ett bröllop som hon är bjuden på på grund av hennes handikapp. Tycker absolut att du ska bjuda henne och sedan får maskineriet med hjälp etc komma igång efter det..

Lycka till

• EåN2010

ja jag vill bjuda henne och jag kommer göra det... jag skulle bli jätte glad om hon bara kunde komma till vigseln på grund av hennes ålder och tillstånd. men ni har kommit med jätte bra förslag så imorgon blir de å ringa min morfar å ordna upp de här..

Svar på tråden Vet inte om kan får bjuda henne, hjälp!