det väger 22 gram!
Tackkorten väger 22 gram! måste jag sätta på två frimärken????
Tackkorten väger 22 gram! måste jag sätta på två frimärken????
Ja, om du inte vill chansa... Fastnar kuverten så riskerar ni att de ni skickar till får lösa ut sina brev. Inte så roligt...
tror det finns lösa frimärken som är på typ 50 öre eller 1kr, det har funnits iallfall men de kanske inte finns att köpa på alla ställen!
pettan: 50 öre eller 1 kr kan du inte sätta på..eller kan kan du, men det blir ju väldigt många. För 22 gram behöver du 12kr
ja men jag tänkte att man kanske kan sätta ett vanligt 6krs och sen ett 1kr eftersom det kostar 6kr upp till 20gram.... det borde ju inte behövas två 6krs.. eller tänker jag helt galet?
Eftersom dina brev väger 2 gram ÖVER 20 så måste man tyvärr fraktera med 6 kr till..
Mina tackkort vägde också 22g och jag chansade med ett frimärke vilket gick bra
Men å andra sidan vet man ju inte om det går bra nästa gång, har bara skickat iväg hälften än...
¨Våra inbjudningar vägde 23 gram... vågade inte chansa. Pinsamt om gästerna måste hämta ut sina inbjudningar el. tackkort och dessutom betala för det...
Oj, är ni så noga? Jag har brevväxlat mycket (i yngre dar, innan mail och Facebook ;)) och det kunde vara brev med 10 A4-papper i och jag satte aldrig mer än ett frimärke och de har alltid kommit fram. Så jag skulle lugnt chansa! Och jaja, nu får jag säkert någon utskällning för att jag utnyttjar postsystemet eller nåt, men jaja. ;)
Har själv varit med om att få lösa ut (och betala för) ett brev som skickades till mig som vägde några enstaka gram för mycket - inte så kul. Jag skulle själv inte chansa på att det gick, även om det naturligtvis kan slinka igenom med lite tur.
Jag skickade mina med ett frimärke! De kom fram allihop och de vägde 22 gram precis som dina. Jag tog chansen. Helt ärligt? Hur många sitter med en brevvåg hemma och hur ska man kunna känna skillnad på 2 gram.
Men på posten vägs de flesta brev, de åker liksom över en våg. Jag hade inte vågat chansa.
Och som skrivits innan, väger det över 20 g måste man ha två frimärken, det räcker inte med tex en krona extra.
Har erfarenheter från jobbet från gånger vi frankerat för dåligt, då har vi fått räkning på både porto och arbetskostnader eftersom vi hade avsändare på kuverten.
vet ni vad jag brukar göra?! (ok inte kanske när jag ska skicka såna här saker, men tex när jag skickar papper till fk)
Jag RITAR dit ett eget frimärke!!
för typ 5år sen så jobbade jag på posten främst med julkort. Vi vägde inte posten då, utvecklingen går ju framåt å andra sidan.
Jag släppte förbi många med otillräcklig frankering, fanns andra som inte gjorde det även om det bara var 1-2g för mycket.
vi hade ju ingen våg men de hade ju jobbat sisådär 50-60år på posten och hade känsla i fingrarna och gick någonstans och vägde de misstänkta breven, ofta hade de rätt.
Nä jag skojjar inte! Har funkat varje gång..
Dom kanske inte kollar så noga och bara ser att det är nåt där!