• iregnet2010

Maldiverna trots hajrädd?

Sitter ju nu och letar efter resemål till bröllopsresan. Har hittat det perfekta stället på Maldiverna som verkar rymmas inom vår budget. Allt ser helt underbart ut, strand, hav, all inclusive och rum med egen jacuzzi..MEN...

jag har ända sen jag var liten haft en enorm fobi mot hajar..på alla beskrivningar över resemålet skriver de som varit där att de har haft "turen" att stöta på mindre varianter av dessa varelser (de ser dem leka i havskanten mm...). Jag ser det inte som tur utan snarare som ett ångest-moment..frågan är om vi skall satsa ändå och jag ska försöka bota min fobi nu under våren eller om jag ska skippa dröm-stället...funderar på KBT ?

vad tror ni.. hur skulle ni göra?

• Svar på tråden Maldiverna trots hajrädd?
  • iregnet2010

hoppas du inte tog illa upp, det jag menar är att jag ofta har en tendens att spendera mer än jag borde...(inte att Du inte "satsar lika hårt"..du är nog bara mer förnuftig än vad jag är låter det som). Knäckebröd och nudlar i augusti satsar jag på (vi åker i juli)

siaglass skrev 2009-10-27 16:07:00 följande:
    Bortskämd tycker ja inte... men bara mkt pengar... :) ja vill heller inte göra något halvdant, o jag har oxå bara tänkt att åka på EN bröllopsresa.. ;) Vi reser ganska mkt, och älskar det verkligen, o lägger vi 100 000 kr på en resa nu så kommer vi ju inte att kunna åka igen på jätte länge... :) så mindre pengar, fler resor... :)
  • siaglass

Nej Nej, inte alls... Ja tog inte illa upp!!!!! Kan nog bli lite fel när man skriver så här...

Knäckebröd o nudlar låter ju gott.....
    hihi...

• fru Hä

Det finns ABSOLUT INGEN anledning att skippa resan pga hajskräck!

a) de hajar som finns i de varma vatten som är runt Maldiverna är pluttiga jfrt med t.ex. i Australien, Sydafrika mm och är helt enkelt för små för att rent fysiskt utgöra ngt hot

b)500-600 000 människor reser till Maldiverna varje år - de flesta dyker eller snorklar. Det har ALDRIG inträffat en hajattack/olycka i Maldiverna.

c) rapporterade hajattacker kan bestå av nästan vad som helst. T.ex. att få en hajfena i huvudet (en lös fena alltså, inte en som sitter fast på själva hajen), man ska därför ta dessa siffror med en nypa salt..

hajar är vackra, graciösa djur som har mycket större anledning att vara rädda för oss människor. Maldiverna är världens vackraste plats och absolut perfekt för en bröllopsresa, men med den budgeten skulle jag def. INTE välja Kuredu.

så det så/fru Hä

• siaglass

Varför skulle du inte välja kuredu då??? o vilken skulle du då välja??

• fru Hä

BAROS! Filitheyo, Velassaru, ....ellernågon annan. Med de pengarna.

BAROS är min nya favvo. HELT otroligt ställe.

/

siaglass skrev 2009-10-29 10:24:41 följande:
    Varför skulle du inte välja kuredu då??? o vilken skulle du då välja??
  • Gladiolus

fru HÄ
    Du verkar ha mkt tips om maldiverna, har du mer specifika tips?
    Har alltid drömt om just maldiverna sedan jag var liten, och nu går en del av bröllopsreasn dit ca 7-10 dagar för att kombinera med lite indien bla. Vår rese budget blir nog runt 60 00
    Tack på förahand =)

• fru Hä

du kan maila mig på;

linda@maldivernakoll.se

Gladiolus skrev 2009-10-29 11:18:43 följande:
    fru HÄDu verkar ha mkt tips om maldiverna, har du mer specifika tips?Har alltid drömt om just maldiverna sedan jag var liten, och nu går en del av bröllopsreasn dit ca 7-10 dagar för att kombinera med lite indien bla. Vår rese budget blir nog runt 60 00Tack på förahand =)
  • iregnet2010

åh tack för tips, känner mig liite lugnare. dock är ju fobier inget rationellt och att ha småhajar runt om kanske kan vara antigen KBT eller så ser jag mig själv sittandes på stranden i två veckor vilket..

tack för tipset om att skippa kuredu. efter lite mer efterforskningar på nätet är det precis det vi har bestämt oss för att göra. har tittat på din sida efter inspiration. Det är dock svårt, 100 000 kan verkar som mkt pengar men det känns som om det är oerhört lätt att gå över det samtidigt som det ju är så mkt pengar att vi verkligen vill känna att vi får det bästa som vi kan få för den summan.

fru Hä skrev 2009-10-29 09:39:00 följande:

Det finns ABSOLUT INGEN anledning att skippa resan pga hajskräck! a) de hajar som finns i de varma vatten som är runt Maldiverna är pluttiga jfrt med t.ex. i Australien, Sydafrika mm och är helt enkelt för små för att rent fysiskt utgöra ngt hotb)500-600 000 människor reser till Maldiverna varje år - de flesta dyker eller snorklar. Det har ALDRIG inträffat en hajattack/olycka i Maldiverna. c) rapporterade hajattacker kan bestå av nästan vad som helst. T.ex. att få en hajfena i huvudet (en lös fena alltså, inte en som sitter fast på själva hajen), man ska därför ta dessa siffror med en nypa salt..hajar är vackra, graciösa djur som har mycket större anledning att vara rädda för oss människor. Maldiverna är världens vackraste plats och absolut perfekt för en bröllopsresa, men med den budgeten skulle jag def. INTE välja Kuredu.så det så/fru Hä
  • fru Hä

BAROS! Alldeles, alldeles underbar. ALLT som är typiskt Maldiverna + mycket hög standard + otrolig mat o husrev. En pärla.

Skulle hellre ta 7 dagar där än 14 på kuredu - ändå GILLAR jag Kuredu.

Frågor? linda@maldivernakoll.se

Lycka till!

iregnet2010 skrev 2009-10-29 14:01:26 följande:
    åh tack för tips, känner mig liite lugnare. dock är ju fobier inget rationellt och att ha småhajar runt om kanske kan vara antigen KBT eller så ser jag mig själv sittandes på stranden i två veckor vilket..tack för tipset om att skippa kuredu. efter lite mer efterforskningar på nätet är det precis det vi har bestämt oss för att göra. har tittat på din sida efter inspiration. Det är dock svårt, 100 000 kan verkar som mkt pengar men det känns som om det är oerhört lätt att gå över det samtidigt som det ju är så mkt pengar att vi verkligen vill känna att vi får det bästa som vi kan få för den summan.fru Hä skrev 2009-10-29 09:39:00 följande:
  • Miss Moneypenny

Hej Linda och alla andra Maldiverna-älskare! Jag är också hajrädd och har alltid varit det! Men när vi dök på Maldiverna var det allt annat än läskigt och inte en haj i sikte. Dykguiden hade bott på Maldiverna i flera år och aldrig sett en haj trots flera hundra dyk!

När man har hajskräck så tror man ju liksom att det ska komma såna där värstingvithajar på 10 meter simmandes men det är extremt ovanligt. Vi dök i Malaysia också och där fanns det massor av hajar men bara små gråa och de är ju inte läskigare än att se en lite större fisk.

Jag skulle som sagt absolut inte skippa Maldiverna pga hajskräck.

Jag blev rekommenderad Filitheyo av Fru Hä och det var helt underbart! Kan varmt rekommendera det till er andra också!

• AndyP

Jag har inte varit på Maldiverna själv, men är man uppväxt med hajen-filmerna så förstår jag hur du tänker på det där med hajar. Om jag fick möjlighet att åka till Maldiverna så hade jag gjort det utan att blinka. Man behöver ju inte ge sig ut på en lång simtur på djupt vatten om man inte vill...

• iregnet2010

hm...har efter lite funderande ändå bestämt mig för att jag inte vill riskera att sitta på en strand hela bröllopsresan och vara livrädd att bada (och tvinga m2b att inte bada)...letar nog vidare till ett resemål där man kan göra annat än bada och dyka... suck..det såg dock väääldigt fint ut på bilderna.

• fru Hä

Hej!

Jag hoppas givetvis att ni får en underbar resa var ni än åker! En försiktig undran; Ska du/ni för alltid undvika alla exotiska resmål för en rädsla som är irrationell, hur skrämmande den än är. Misstänker att varje gång du väljer att INTE göra något du egentligen vill pga av detta så förstärker du din rädsla.

Livet är livsfarligt. Det har t.o.m. dödsgaranti. Missa inte att leva det medan du kan. Det finns INGET att vara rädd för. Rädslan sitter i huvudet och det bär du med dig var du än åker.

Som sagt, önskar er en fantastisk resa var nni än åker och att du får slippa den tråkiga fobin som begränsar dina val.

Kram/ Fru Hä

linda@maldivernakoll.se

iregnet2010 skrev 2009-11-26 23:03:16 följande:
    hm...har efter lite funderande ändå bestämt mig för att jag inte vill riskera att sitta på en strand hela bröllopsresan och vara livrädd att bada (och tvinga m2b att inte bada)...letar nog vidare till ett resemål där man kan göra annat än bada och dyka... suck..det såg dock väääldigt fint ut på bilderna.
Svar på tråden Maldiverna trots hajrädd?