Min vän = en bridezilla?
Jag ska vara tärna på min väns bröllop nästa år, men är lite orolig för hur det kommer att gå.
Vi är tre tärnor och bruden började med att skicka oss en lista på saker hon vill ha hjälp med, som att styra upp inbjudningarna, planera festen, boka en veteranbil, hjälpa dem med vart de ska åka på bröllopsresa... Hon har nämnt minst fem gånger redan att hon förväntar sig en möhippa (en självklarhet för oss att ordna, men inte lika roligt när det är ett "krav") Hon pratar bara om bröllopsrelaterade saker numera och har väl allmänt förvandlats till en bridezilla kan man säga :D
Jag ser det i alla fall som en ära att vara hennes tärna och tror egentligen bara hon är stressad över bröllopet, kanske har vi lite olika syn på bröllop och vad det innebär att vara tärna, men det ska vi nog klara av.
Ett annat, större problem är dock att jag pratade med hennes bror här om dagen, som också är en vän till mig, och det visade sig att han antagligen inte kommer att kunna komma på bröllopet. (Lite komplicerat men brudparet bor i ett annat land i Europa, medan bruden kommer från ett tredje land på andra sidan jorden)
Hennes familj och vänner har svårt att ta sig till bröllopet eftersom det blir så dyrt för dem med resa och boende. Jag visste sedan tidigare att brudens två barndomsvänner från hemlandet, som från början skulle vara tärnor tillsammans med mig, inte kommer att kunna komma. Hon valde då ut två nya tärnor i landet hon bor i nu.
Okej om gamla vänner inte kan vara med, men hennes egen familj? Hon står nära sin bror och jag vet att hon skulle sakna honom om han inte var med! Dessutom kommer ju bröllopet helt domineras av brudgummens släkt och vänner medan de enda från hennes sida kommer att vara hennes föräldrar, andra bror och ett gäng nya vänner i landet där hon bor.
När jag försökt prata med henne om detta verkar hon inte se det som ett problem utan börjar prata om annat i bröllopsplaneringen. Jag vill heller inte vara för negativ och klaga på hennes planer, jag menar vad hjälper det om man ändå inte kan påverka situationen?
Men jag är helt enkelt rädd för att hon kommer att "vakna upp" ur sitt Bridezilla-tillstånd på bröllopsdagen och inse att hon har det perfekta färgmatchande bröllopet, men inte sina nära och kära där att uppleva det tillsammans med!!
Vad ska jag göra??