• 1 Grevinnan

Morgongåva??

Är det någon som vet nåt om den här sk "morgongåvan"??

Ska man få den av sin man på morgonen på själva bröllopsdagen eller dagen efter bröllopet?

Ska det vara en "stor och dyr" gåva eller bara något symboliskt?

Ska kvinnan köpa något till sin man eller är det bara han som ska köpa till henne?

Hur ska ni göra?
    Har inte riktigt geppat detta och behöver hjälp!

• Svar på tråden Morgongåva??
  • Tausen

Förr fick kvinnan en dyr present på morgonen. Det var för att hon skulle ha typ nåt av eget värde.
    Nu mer finns det lika många svar som personer. Det är ganska vanligt att man ger varandra något och det är även ganska vanligt att man ger det efteråt. Första dagen som gifta eller på bröllopsresan.
    Vi har inte diskuterat hur vi skall göra, beror lite på den ekonomiska situationen, om vi har råd med detta då eller om alla pengar gått åt till bröllopet..men kan tänka mig att vi kommer att ge någonting litet och symboliskt. Är ju ändå kul att ha något kvar. "Den här fick jag av er pappa på vår bröllopsdag" :D

• FiaoJonny

Jag tyckte personligen att det kändes galet att bara jag skulle få något... Han har ju gift sig lika mycket! Men det där är helt individuellt. Vissa skippar morgongåvetjossan helt och hållet och lägger krutet på bröllop eller resa. Upp till var och en helt enkelt.

Jag gav min man en Gibson elgitarr och fick av honom ett par ursöta diamantörhängen.
    Men man lägger väl ribban efter vad man har möjlighet helt enkelt.

• Mirey

Jag hade tänkt att ge en gåva till han på morronen efter bröllopet, tycker d kommer bli supermysigt. Jag har pikat han om d oxå så han vet att jag förväntar mej ngr hehe! Men d behöver nog inte alls va nå dyrt lr stort utan nått symboliskt?
    Däremot låter juh diamantörgängen inte så tokigt =)

Ni andra som inte gett en morrongåva än, har ni tänkt på vad ni vill ge o få? Svårt d där...

• Mirey

Inte några utan något ska d stå =)

• 1 Grevinnan

Min blivande svägerska sa att man kan ge varandra parfym eftersom dofter är något man minns väldigt väl och då fattade jag det som om de hade gett parfym till varandra på morgonen på bröllopsdagen, därför blev jag konfunderad eftersom jag trodde att mannen eller båda skulle ge mera en gåva dagen efter...

• Mirey

Parfym låter juh inte så kul enl mej... d e lättare att ge nått till en tjej, me d e så svårt med killar blir galen! Man vill juh ge nått spec o fint...

• majsan801

Jag tycker parfym är perfekt men att man ger det till varann på bröllopsdagen. Som man sen ska använda på bröllopet och alla bröllopsdagar där efter för att minnas. Man lär ju hur som helst köpa en bröllopsdoft så varför inte slå ihop det med att kalla det morgongåva och att man valt dofter åt varann.

• ascensionday

Förr fick kvinnan en morgongåva som, beroende på makens familjs ekonomi, kunde vara ganska stor. Det var för att hon skulle ha något att falla tillbaka på i den händelse mannen dog, då kvinnor inte hade någon automatisk arvsrätt och absolut ingen änkepension. Gåvan har sedemera förvandlats till en symbolisk gåva. I moderna tider då båda förvärvsarbetar kan det väl vara helt på sin plats att man ger varandra morgongåvor. Ska man vara mer traditionella får bruden annars ge hemgift innan bröllopet

Det kanske skulle vara kul? Ge sin blivande make en present och kalla det hemgift?

Svar på tråden Morgongåva??