• 1 Grevinnan

När tärnorna inte kommer övernens? Hjälp!

Vad gör man när tärnorna inte kommer överens?

Jag vill att de hellst ska ha rosa eller ljusgrön klänning, kan tänka mig hallonröd med. Den ena tärnan älskar rosa, den andra hatar rosa. Den ena gillar tubtop, den andra inte. Jag har sagt att jag betalar 2000 kr var och att de kan ha antingen samma färg eller samma form/typ av klänning, men man kan ju inte mixa hursomhellst!

De är lixom inte osams, men ändå?
    Den ena tärnan, min syster bor nära mig, i Norrköping, jag i Linköping, den andra tärnan i Göteborg, så vi kan heller inte gå ihop så ofta och kolla... Vad göra??

• Svar på tråden När tärnorna inte kommer övernens? Hjälp!
  • mittid

Tror du behöver sätta ner foten!

Kanske säga att: "Så här blir det"!

Välj bort färg (rosa), modell (tub), som någon alltså "hatar" och låt damerna välja... utifrån att en får välja färg och en får välja modell.

En lottning får avgöra om det behövs.

Sen är det slutdiskuterat.

• aikidoaasa

Om du har två färger i temat så varför inte se till att de klär sig i varsin färg med en modell på klänning som passar dem var för sig. Om det är tydligt att det är just de färgerna som ingår i ert tema så kan det se riktigt läcker ut.

Annars får du väl se till att ingen av dem blir helt nöjd genom att ta en rosa klänning i en modell som inte tjejen som gillar rosa tycker om men som den andra gillar. Då vinner/förlorar de bägge två så ingen av dem kan känna att du bara lyssnar på den ena.

• 1 Grevinnan

Tackar för tipsen!

Jag vill ju att de ska ha antingen ljusgrönt eller rosa, en kan ju somsagt ha en rosa klänning i en modell och den andra en grön i en annan modell, bara det ser bra ut, men det är ju lite svårt när jag inte betalar hela summan, jag bidrar med 2000kr till var och en, men vi kanske hittar klänningar i den prisklassen? Hade tänkt mig långklänningar av lite elegantare modell.
    Rosa och grönt är ju lixom vårt tema genom hela bröllopet, men man vill ju inte stöta sig med dem heller om någon verkligen inte gillar en färg. Men det är ju min syster och bästa vän, så det kommer säkert att gå bra!
    Jag får som sagt sätta ner foten och säga, såhär gör vi!

• timonb2

har du kikat här? har sett att flera på BT har beställt härifrån och vart nöjda... keepmeinstitches.biz/bridesmaid2.htm
    jag tycker du betsämmer själv vilken du vill ha så får de helt enkelt anpassa sig...

• Besservvisser

Menar du axelsbandslösa klänningar?

Vad jobbigt. Men klart kan man blanda stil/färg! Varför måsta allting matchar exakt?

• 1 Grevinnan

Tack för tipsen!

Ja, jag menar tub = axelbandslösa klänningar, tycker det är finast. Eller halterneck och nej allt måste inte matscha i minsta detalj, men det måste ju iallafall se bra ut ihop och passa, så den ena inte har en enkel kort klänning och den anadra en galablåsa typ...

• Besservvisser

Tubtopp är inte samma sak som en axelbandslös klänning. Det som karaktäriserar en tubtopp är att den är formad som en tub och sydd av ett stycke tyg (som en tub!) i väldigt elastiskt material.

• KatjaB

Men de måste ju inte ha samma modell, de kan ju ha lika modeller som passar deras kroppsformer och som de känner sig fina i, sen färgen får ni väl kompromissa om. OM ingen av dem hade nåt emot grönt så kanske det blir bättre?

• 1 Grevinnan

Ja, ja Besservvisser! men typ då. jag kallar alla utan nått form av axelband för tubtopsmodell.

• Besservvisser

Du borde.

De är ju lite som att kalla en blus för en kjol. Två helt olika plagg.

• AnnBo

Jag hade tre tärnor, och vi hade samma tema antingen ljusrosa eller ljusgrön.
    Men vi bestämde oss i slutänden för att ha rosa, blev såå mkt tajfs...men när vi väl skulle pröva dem, så fanns det 2 rosa och en ljusgrön, och det skulle kosta extra och få en rosa till uppsydd..så den av tärnorna som hatade rosa mest fick bära ljusgrönt..så i slutänden var alla nöjda och glada och det såg snyggt ut.
    Men jag var grymt irriterad över tjafset som blev, eftersom de inte betalade sina klänningar själva.
    Men som sagt det löste sig till slut.

• Sundance

MÅnga tärnor verkar inte fatta att det faktiskt är ett hedersuppdrag de har fått och att det dessutom egentligen "är brukligt att de själva betalar för klädsel, håruppsättning och makeup". Men om man som brud har lite mer specifika krav vad gäller detta så ska man själv betala, men då har de heller ingenting att direkt säga till om. Mina fick gå och prova en klänning jag valt ut. Hade de absolut inte trivts i den hade jag letat vidare men jag har bestämt att de ska ha likadana klänningar.

• Sundance

Appropå "tub"... Min m2b's kompis kom till honom häromdagen och frågade; "Du, vi ska på fest i helgen. Om Emma ska ha en TUBSOCKS-KLÄNNING, vad bör då jag ha som liksom matchar?" . Jag höll på att skratta ihjäl mig!!! Hur 17 ser en tubsocksklänning ut?!?!

• Chris24
    Sundance skrev 2009-11-24 11:45:50 följande:
    Appropå "tub"... Min m2b's kompis kom till honom häromdagen och frågade; "Du, vi ska på fest i helgen. Om Emma ska ha en TUBSOCKS-KLÄNNING, vad bör då jag ha som liksom matchar?" . Jag höll på att skratta ihjäl mig!!! Hur 17 ser en tubsocksklänning ut?!?!
    Hahaha, inte en aning men jag skulle gärna vilja se!
  • Chris24
    Besservvisser skrev 2009-11-02 10:33:24 följande:
    Du borde. De är ju lite som att kalla en blus för en kjol. Två helt olika plagg.
    Men gud, orka? Verkligen?
  • 1 Grevinnan

Tack för alla kloka ord, vi får nog göra så att jag får sätta ner foten om de inte kommer överens.
    AnnBO, vilket märke och vilka färgnyanser hade ni på era tärnklänningar, kanske kan vara nåt för oss att titta på. har du några bilder etller nåt? Namn på fabrikat?

tacksam för svar!

• CeKe

Tja, om det är du som betalar för deras klänningar, kan du ju helt sonika bestämma vad du vill att de ska ha på sig, så blir det kanske enklast =)

Svar på tråden När tärnorna inte kommer övernens? Hjälp!