• Edwins mamma

Barnfritt eller inte barnfritt

Usch vi är oense om vi ska ha barnfritt eller inte. Jag vill gärna ha barn med men de känns som de kommer bli stimmigt och stökigt med 25 barn. Vet att några av barnen är lite väl vilda. Vill ha våra egna tre med oss då vi då har en 7,5åring, 2åring och en bebis på ca 7månader. Bebisen måste väl kanske vara med från o till även om vi har barnvakt med oss. Samtidigt vet jag att de är några som har svårt att komma om de inte får ta med sig barnen. Vi kommer vara 25 mil hemmifrån och vara borta ett dygn för många är svårt. Men jag vill ju samdigt inte ha med alla barn. Ser mina brorsbarn också som ett bekymmer då jag gärna vill ha dom med i kyrkan men sen vill jag inte att de ska röja runt på middagen.. Suckar hur gör ni? och varför har ni valt att ha det så? Önskar visa ord och bra förslag då vi inte alls är överens här hemma jag blir fruktansvärt frustrerad och lessen över det här..

• Svar på tråden Barnfritt eller inte barnfritt
  • kikel

Jag tycker nästan att ett bröllop utan barn kan bli lite stelt och tråkigt. Jag har en hel del barn som kommer på mitt, skulle inte drömma om att ha barnfritt. Vi kommer ha ett barnbord med små pysel grejor dom kan hålla på med och till kvällen får dom en liten "bio" stund med godis m.m.
    Men sen är jag som ett barn själv haha.. kan se mig själv bara springa runt och leka och dansa runt midsommarstången.

• KatjaB

jag förstår verkligen hur du känner det. Vi är visserligen inte så långt hemifrån men en hel del av släkten blir det ju en bra bit för att åka.
    Vi är i åldern då alla har småbarn, mellan 1-5 år, och vi själva med. Våra barn och syskonbarn är givna, de ska vara med på festen. Sen har vi en del vänner som inte har möjlighet att ha barnvakt i princip någonsin. Föräldrar som är för gamla eller bor för långt bort gör ju att vissa inte kan lika lätt ha barnvakt. Så av våra 71 gäster hittills är det 15 barn udner 10 år. Det känns okej, vi har ett extra rum med dvd, och lite pyssel har vi tänkt.
    Men jag har rätt stor släkt och skulle gärna vilja bjuda alla på framförallt min mammas sida, då bröllop brukar vara ett tillfälle att träffa alla kusiner mfl. Men det blir så otroligt många! Och vi kan ju inte bara bjuda de vuxna och inte barnen då vi har många andras barn där säkert, men bjuder vi alla så blir det 25 barn! Och där kan nog jag känna att det blir lite väl mycket dagis över det hela.

Vet inte hur många gånger jag skrivit om gästlistan.. *suckar*

• SueAnne

Vi kommer nog också att ha barnfritt. Det är givetvis beroende på vad för typ av middag man skall ha och sådär, men barn tycker ju knappast att det är så roligt med tre rätters och tal (om ni nu skall ha det). Det är naturligtvis bra om man kan ordna något för alla barnen, barnvakt eller liknande, men kan man inte så kan man inte. Det är helt enkelt ert val, för det är er dag!

• Edwins mamma

Ja men ett litet bord med kanske 6barn skulle inte göra mig något alls men med 25 barn som är mellan 7månader- 8år kan bli välldigt stökigt då de kräver en hel del uppmärksamet. Mina egna är jag inte ororlig för de är inga vildar på det sättet. Men de ska ju vara en trevlig middag och inte en rörig middag då mammor och pappor måste resa på sig för att hjälpa sina barn. precis när en osäker person kanske ska hålla tal osv. . Barnen gråter och blir trötta. Jag tror de blir utan barn men då mister jag nog några av mina bästa gäster som jag vet inte kan skaffa barnvakt. De känns inte ok..

• KatjaB

Edwins mamma skrev 2009-10-19 08:53:22 följande:

Ja men ett litet bord med kanske 6barn skulle inte göra mig något alls men med 25 barn som är mellan 7månader- 8år kan bli välldigt stökigt då de kräver en hel del uppmärksamet. Mina egna är jag inte ororlig för de är inga vildar på det sättet. Men de ska ju vara en trevlig middag och inte en rörig middag då mammor och pappor måste resa på sig för att hjälpa sina barn. precis när en osäker person kanske ska hålla tal osv. . Barnen gråter och blir trötta. Jag tror de blir utan barn men då mister jag nog några av mina bästa gäster som jag vet inte kan skaffa barnvakt. De känns inte ok..
    Nej, jag håller med.. det är ju rätt stor skillnad på 10 barn och på 25

Men kommer alla ta med sig sina ban då?
    Kanske kan ni göra så att ni skriver bara föräldrarnas namn på inbjudan. Om de sen inte kan fixa barnvakt, kan barnen följa med, men OM de kan, heslt ska försöka få en barnvakt. Då blir det ju förhoppningsvis färre barn iallafall.
    För sen är det ju rätt stor skillnad på att ha 10-15 pers till vare sig det är barn eller inte. Dels att lokalen är tillräckligt stor, att porslinet räcker, och som i vårt fall hur pass mycket stolar vi måste hyra till vigseln (utomhus) och vart alla ska få plats att sova över.
  • anno08

vi gifte oss för ett par veckor sen o barnen fick gärna va me på vår utomhusvigsel men festen var barnfri. vi (o de andra barnens föräldrar) var jättenöjda med det, alla kunde koppla av o njuta av en rolig fest! det blev verkligen jättelyckat!

• lecaroline

Vi hade barn fritt och det pga att vi serverade mycket alkohol. Vi ville ha en ordentlig fest ingen fest när föräldrarna sprang efter sina barn.. Stoj och skrik kan man ha alla andra dagar.
    och som brudpar är det självklart att ni ska ha barnen med. Det är ingen som tycker att det är orättvist eller något sådant. det är en mycket stor dag för dem med

• Avalon75

Vi önskar oss barnfritt bröllop.
    Är det någon av de gäster som reser en bra bit till vårt bröllop; 30-50 mil, som har väldigt svårt att lämna bort sina barn en hel helg, så kommer de givetvis att få göra det. Vi är inte helt omedgörliga. Men i möjligaste mån barnfritt alltså.

• flassan

vi funderar på att hyra ett sånt där hoppslott (hittade ett för bara 1000 sen ska vi fråga ngn kompis lillesyrra eller nåt om hon vill tjäna typ en 500:- så får hon "passa" barnen i form av att styra ihop lite barn aktiviteter... vi har sån tur att vår lokal har två våningar varav den övre är med tv och soffor där kan barnen och även de vuxna som vill ha lite trevligt utan hög volym och med lite mer barnanpassat...

• flassan

Min sambo ville gärna ha barn med på bröllopet så jag kompromissade in det...(jag fick den ingångslåt som jag SÅÅÅÅ gärna ville ha... Ronja... min sambo ville ha den gamla vanliga) så vi bestämde oss för att ge det hela en lite familjärare tuche...
    Dessutom nu när vi bestämt oss så inser jag ju också att många av mina vänner som har barn gärna lämnar dem hemma om de kan...

• JustMeAndMyLove

Vi kommer ha barn bjudna till middagen (Om föräldrarna vill ha med dem, många säger att de hellre skaffar barnvakt för att kunna avnjuta middagen i lugn och ro) och ceremonin, men inte till festen eftersom det kommer finnas alkohol och fulla människor på festen.
    Kändes mest naturligt så :)

• spunge

vi kommer ha det barnfritt.. om mamman inte ammar..
    nu har inte jag barn själv, men varför vill man som mamma/pappa ha me sina barn på fest?

• älskarlivet

Vi hade barnfritt på vårt bröllop förutom mina syskonbarn! Det blev inte alls stelt och trist, tvärtom. Väldigt många stannade till 2-tiden på natten. Hade en kompis som tackade nej p.g.a. att sonen inte var bjuden. Vi är dock inte kompisar idag, för hon är fortfarande bitter för att sonen inte fick komma.

• Edwins mamma

Jag kommer ha en ammande bebis och en multiallergisk dotter som då är knappa 2år som jag inte vill lämna bort.. Sen tycker jag att de är en fest för hela familjen om man gifter sig när man redan fått barn. Annars ska man gifta sig innan man får barn. De är min personliga inställning. Känns nu som vi kommer bjuda vuxna och hör någon av sig och absolut inte kan få barnvakt jag då får vi överväga. Däremot blir det svårt som mina brorsbarn också de har ju alla med sig på festen som är barnvakter i vanliga fall. Då är det ju svårt.. Hade gärna haft med dom i kyrkan men eftersom avstånden är långa 20-50 mil som vi pratar om kan man inte ha kakan eller äta upp den antingen eller liksom. Det är de tristaste..

• Muulin

Hej, Jag o min sambo har valt att ha barnfritt. Jag bor oxå 25 mil hemifrån. Vi har inga egna barn men min syster o hennes man har tre barn och det blev ETT J-A LIV DÄR!! Inte bara min syster utan även mamma o pappa.

Vi stod på oss o nu har de accepterat att det är så här men de är inte nöjda...

Jag förstår dig helt... synd att det ska vara så här.

Jag tycker man ska göra precis det man känner för. Bjud dem som du vill ska komma o tänk på hur sammansättningen av folk/barn kommer bli...

Jag tycker man kan ha med sina egna barn utan att bjuda andras! Helt klart!!!

Lycka till!!!!

• anno08

måste bara flika in till edwins mamma att jag o min man tyckte det var helt fantastiskt att få gifta oss ute i en vacker trädgård med vår dotter som brudnäbb, men att ha henne med på en fest är ju en helt annan sak!

vår dotter sover halv åtta varje kväll o sånna möjligheter hade vi inte på herrgården, dessutom skulle hon ha vantrivts nåt enormt från halv sex då middan började.. så att ha henne med på vigseln o låta barnvakten hämta upp henne halv sex så att hon kunde få komma hem, få middag, leka lite o sen sova i vanlig tid var det absolut bästa för henne!

• gumzan

Vi kommer att ha barnfritt så när på vår egen dotter som kommer vara med hela dagen. Anledning till detta beslut är annars skulle det bli ca 11 barn i åldrarna 1-16 år varav 2 är över 7 år. Några är tokvilda andra lugna, men det spelar ju ingen roll när barn kan trissa upp varandra så att det blir barnkalas av hela grejen. Vårt beslut gjorde svärmor sur så nu vill hon inte ens diskutera bröllopet med oss. Jag har varit på bröllop där man inte hört varken tal eller spex för att barn har stimmat runt som tusan.
    Jag vill inte kräva av ungarna med spring i benen att känna press att uppföra sig för oftast då brukar det bli kaos. Och sanningen är att vi lägger över 50.000 på det stället där vi ska vara på så njaeee jag vill kunna njuta av maten och att det blir en lugn och fin dag. Misstänker att mitt egna lilla busfrö kan hitta på små rackartyg för sig själv och inte behöver inspiration av större kompisar o kusiner ;)

Svar på tråden Barnfritt eller inte barnfritt