• chiqit­ita
    Äldre 15 Oct 20:29
    2194 visningar
    4 svar
    4
    2194

    Hur startar man om när man passerat 40?

    Kanske jag är inne i en livskris, vad vet jag. Men isåfall har jag nog haft en i ett par år för jag har länge känt såhär men det är mycket starkare nu. Ni kommer kanske ihåg att jag skrivit mycket om min oförmåga att kunna veta vart man hör hemma då jag bor utomlands. Jag står sedan ett par år tillbaka med ett ben i vardera land och kan inte bestämma mig för vart jag hör hemma. Men efter ha varit hemma isommar så känns den känslan starkare än nånsin. För jag har väl först nu vaknat upp till verkligheten av allt det praktiska vad det skulle innebära OM jag en dag flyttade hem. Jag har nämligen ingen direkt utbildning.
    Gick en ettårig kontorslinje på ett år efter högstadiet som jag inte haft någon nytta av alls eller kommer ihåg någonting av. Sen har man genom livet haft en del ströjobb och åren har rullat på. När man nu bor utomlands som jag gör så har det blivit så att ens man tar hand om det mesta och det gör en väldigt beroende av honom. Visst att jag jobbar men det är inget jobb jag skulle kunna klara mig själv på om något hände mellan oss. Jag vet inte varför jag vaknat upp till detta så sent som nu men bättre sent än aldrig kanske.
    Jag känner mig dock paralyserad då man passerat 40 och allt känns liksom för sent att göra nu. Jag har börjat tänka på utbildningar som bara tar ett år och som man sen kan få ett litet vettigare jobb på om det skulle vara så. Men jag har ingen aning om vad jag vill göra eller vad det skulle vara. Eftersom jag inte är tekniskt lagd så har jag börjat tänka mer åt det kreativa komsmetologiska hållet. Att utbilda sig till något inom skönhetsvården. Men åter igen, jag är inte direkt överintresserad av att sminka folk. Men jag känner mig helt desperat efter att finna mig själv och kunna stå på egna ben om jag en dag är tvungen. Jag vet bara inte hur?!Jag antar att jag försöker hitta den snabbaste vägen dit samtidigt som jag vet att det inte finns några genvägar. Men det måste finnas fler som precis som jag har suttit sent i livet och undrat vad sjuttom dom ska göra med sina liv?! Hur gjorde ni??

  • Svar på tråden Hur startar man om när man passerat 40?
  • elsi
    Äldre 15 Oct 22:25
    #1

    kolla axelssons.... friskvård mm komma alltid att bli poppis nu.
    eller ett gym? kör pass för de i samma ålder som du?

    kundvärd någon stans? kolla bemanningsföretag... receptionen?
    o du... jag är 46 o gifte mig i maj i år för första gången jag lovar dig att 40 är inte slutet, medn den där jädra celluliten ocg muffin mage bli jag bara inte av med!! o DET gör med deppig

  • Moirie
    Äldre 16 Oct 07:08
    #2

    Den äldsta personen som gick i samma klass som mig på en 5-årig utbildning var 55 år gammal när vi började. Det är aldrig för sent att välja en ny yrkesväg. Min mamma gick en yrkesutbildning när hon var 58. Jag kan förstå om du känner dig stressad men du har många yrkesverksamma år framför dig

  • elsi
    Äldre 16 Oct 08:35
    #3

    hear hear... du arnar inte hur attraktiv du är egentligen...
    eller bara gå en kurs på någonting du har alltid velat göra...
    om duhar råd förstås för ibland ha man inte den det extra i potten

  • shakyn­ose
    Äldre 16 Oct 09:19
    #4

    Faktiskt! Sluta bara att ha panik över vad du SKA göra och fundera på vad du VILL göra istället.

Svar på tråden Hur startar man om när man passerat 40?