• vimset

mycket bråk i släkten och önskan om barnfritt...

Nästa sommar gifter vi oss och vi har funderat mycket på vilka som vi ska bjuda. jag har en väldigt dålig relation med min mormor och mina mostrar, men jag ser ingen möjlighet att inte bjuda dem. Tyvärr.
    Vi ska gifta oss 100 mil ifrån vårt hem, där m2b har familj och alla vänner.
    Redan här har bråken börjat, om hur besvärligt det ska bli att behöva åka så långt, att vi valt fel toastmasters, att jag borde ha en viss klänning, att vi är för unga osv.
    Nu har vi även gått ut med att vi vill ha det barnfritt. Jag kommer då att ha två treåriga kusiner och en femåring. Jag vill absolut inte ha med dessa då de skulle skrika och springa omkring i kyrkan, gnälla och bli uttråkade på festen. Mina mostrar brukar kräva att allt ska anpassas efter dessa barn och att någon annan ska ta hand om dem vid middagar och dyl. för att de själva inte orkar. Det går inte riktigt att beskriva hur illa det är.
    Nu blev det såklart ett smärre krig av att de inte ska bli bjudna och mina ena moster sa en del saker som gör att jag inte alls vill att hon kommer.
    Jag är fullt medveten om att de kanske inte kan komma om de inte får ta med barnen, jag kommer att respektera det till fullo helt enkelt.
    Känner mig jättehemsk när de anklagar mig för diverse saker och att jag inte tycker om barnen osv. Jag vet inte alls vad jag ska göra. Får dessa barn komma måste ju alla andra barn också få komma...
    Borde jag ge med mig lägga ner min önskan om ett barnfritt bröllop för att gäster som jag inte ens önskar ska kunna komma för att få slut på allt elände, smutskastning och skitsnack?
    Känner mig så ledsen...

• Svar på tråden mycket bråk i släkten och önskan om barnfritt...
  • Frulle

Hmm jag har nog aldrig hört om en bröllopsplanering som har gått HELT smärtfritt rakt igenom!
    Jag HATAR när folk ska hålla på att lägga sig i och tycka och tänka om allt.

Nej du ska inte ge med dig!! Det är NI som bestämmer..

• KatjaB

Så länge ni är medvetna om att det finns de som inte kommer kunna komma trots tidig inbjudan, för att de inte kan eller vill ha barnvakt, så ska ni ju ändå göra som ni känner att ni vill göra.

Men det är ju ändå ert bröllop, och om ni känner er stressade över eventuellt bråk, skrik och spring så kanske det är bästa valet för er. Det måste inte bli "hemskt" bara för att barn är med, men om ni inte vill så kommer ju ni känna att ni inte fick den dagen ni ville ha.
    Annars kanske en mellanväg vore att de får vara med tills ett visst klockslag, sen är det barnfritt. Men då gäller det att släkten respekterar det och inte skiter i era önskemål också

• Sonja68

Folk ska alltid lägga sig och tycka en massa, särskilt när det kommer till bröllop verkar det som.
    Om du är beredd att ta konsekvenserna (sura släktingar och att vissa barnfamiljer inte kan komma), så tycker jag du och din blivande man ska hålla er linje.
    Man kan aldrig göra alla dessa "tyckare" till lags.
    Men som sagt, var beredd på konsekvenserna.
    Lycka till!

• Hemlig2009

Oavsett är det ni som bestämmer vilka typ av fest ni önskar på er bröllopsdag. Men om du behöver ett argument till så kan du säga att "du tycker inte att alkohol och barn hör ihop på samma fest". Detta kan du säga är en starkt bidragande faktor och att ni inte kommer att ändra åsikt i den frågan.

Sedan är det stor skillnad på att ha med barn på en bröllopsfest med flera tal och lång middag än utan. Jag skulle aldrig i min fantasi ha bjudit barn till det. Alla bröllop jag har varit på har varit barnfria, inkl mitt eget. Stå på dig!

• Chris24

Jag är i samma situation, vi begärde barnfritt på bara själva förlovningsfesten/middagen o det blev kalla baliken pga det, min fästmans bror har 2 barn som är under 8år och han mena på att han vägra o ha dem hos hennes pappa för han gillar inte honom helt enkelt.

Josefs pappa har ju 1 litet barn, visst små syskon men det blev att vi fick dra oss tillbaka pga allt bråk (en familj som inte kommer nu pga lämning av barn men men..) o nu ska vi ha barn på middagen men EJ festen, DOCK ska det INTE vara barn på bröllopet har vi nu båda stått på oss om, vi vill inte ha en massa barn springandes omkring o därför ska vi också komma ut med inbjudningarna lite tidigare än vanligt så folk VERKLIGEN inte har någon ursäkt för att dem inte "hade tid" att finna en barnvakt..

Så stå på dig, ERT bröllop, er dröm , era pengar & ERA REGLER! ;)

• Moirie

Jag tror tyvärr inte skitsnacket, de ovälkomna åsikterna och övertrampen kommer sluta bara för att ni ger med er i barnfrågan. Jag antar att du har goda skäl till att inte vilja bjuda mostrarna och det finns inget skäl att tro att er relation kommer bli bättre av att du låter dem trampa på dig. Stå på dig och ge dig inte in i någon diskussion med någon som bara är ohjälpsam i detta. Om de ringer och tjafsar, säg bara nej med hänvisning till något av de goda skäl som andra skrivit ned ovan och säg att du inte har tid att prata mer just nu. Om du får höra en massa om vad dessa människor säger till andra om dig tycker jag du ska be andra att inte föra det vidare till dig eftersom du behöver ha god energi omkring dig just nu och att höra på omvägar om en massa skitsnack är en riktig energislukare. Det finns inget skäl att anpassa sitt bröllop till oförskämda människor som man inte ens ville bjuda egentligen!

vimset skrev 2009-10-11 21:00:21 följande:
    Borde jag ge med mig lägga ner min önskan om ett barnfritt bröllop för att gäster som jag inte ens önskar ska kunna komma för att få slut på allt elände, smutskastning och skitsnack? Känner mig så ledsen...
  • Gnistra mera

Det är ERT bröllop, ERAN stora dag, ERA önskemål och krav som gäller. Låt ingen annan diktera eller förstöra för er. Det gäller att vara tydlig med att Ni väljer hur Ni skall ha ert bröllop och att alla andra är bjudna bara som gäster. De får gilla läget eller tacka nej till inbjudan. Att förstöra för er är inget alternativt!

• 090208

Om jag hade haft barn hade det nog bara varit skont att fa vara barnfri en dag. Man har ju vanligtvis minst ett par manader pa sig att fixa barnvakt. Och om man dessutom ska pa brollop sa staller ju folk upp eftersom det ar en san big deal.
    Markligt vad vissa foraldrar tar sant har personligt.

• ElinDaniel

Hae jag varit i din sits hade struntat i allt och bjudit med de allra närmaste och åkt utomlands och gift mig! :) Grinigt, men varför inte? Den dagen ska man fira med de man tycker om. Inge kul alls o känna att de som varit motståndare granskar varje steg, på er stora dag...

Lycka till och styrkekramar!

• KatjaB

beror ju lite på hur det ser ut för folk.. alla har ju inte ett nätverk av folk runt sig som kan vara barnvakt.. man vill ju inte lämna dem till vem som helst.
    Sen kan det ju vara så att alla vanliga barnvakter också är bjudna på bröllopet, o då är det ju lite svårt.

090208 skrev 2009-10-12 10:40:22 följande:
    Om jag hade haft barn hade det nog bara varit skont att fa vara barnfri en dag. Man har ju vanligtvis minst ett par manader pa sig att fixa barnvakt. Och om man dessutom ska pa brollop sa staller ju folk upp eftersom det ar en san big deal.Markligt vad vissa foraldrar tar sant har personligt.
  • 1 Grevinnan

Det är ni 2 som ska gifta er som bestämmer vilka som ska bli bjudna! INGEN ANNAN! Om däremot föräldrarna står för kalaset kanske de kan få ha ett litet finger med i spelet, men ni bestämmer. Folk kan få tycka till, men det är ert bröllop.

Vi kommer heller inte ha med några barn på vårt bröllop i maj. Det kommer nog inte gå helt smärtfritt, men vi vill inte heller ha barn som springer omkring och tjuter och skriker. Vilka barn 1-13 år tycker att det är kul att sitta på en middag i flera timmar och lyssna på tal, äta för dem konstig mat etc. Bjud inga barn, det blir lugnas och enklast för alla!
    Sen kan det ju vara skillnad på barn och barn... vissa kanske man känner mera för än andra, att man bjuder kanske bara syskonbarn om man har en speciell relation.

Bjud de ni vill dela denna speciella dag med!
    Lycka till!

• Tausen

Vi ska ha barnfritt och min systrar tyckte det var en självklarhet, de hade inte tänkt ta med barnen ändå... men om man ska ha barn kan man ju hyra in några barnvakter och låta barnen vara i rummet intill (ett minidagis) då kan ju alla komma trots allt. Men vill ni inte ha barn med ska ni inte ha det - det är eran dag!

• Chris24

Det man ska tänka är väl, "om jag hade blivit bjuden på ett bröllop och jag hade haft barn,hade jag blivit arg för att det va barnfritt eller försökt o förstå och fixat barnvakt?"

Jag personligen hade förstått för jag anser att bröllop ska vara ens egna tid och fira och vill man då ha det barnfritt så får man respektera det och man brukar ju vara ute i god tid när man får en inbjudan för att kunna fixa en barnvakt,anser jag i vart fall.

Vi ska också ha det barnfritt och vi har 1år innan gått ut med dem flesta som vi vet "kan" ha problem med att skaffa barnvakt och sagt till dem redan nu! ;)

• vimset

Oj, tack för alla stöttande kommentarer!
    Vi är fullt medvetna om att de troligtvis inte kommer att komma, speciellt med tanke på hur långt det blir att resa för dem, men jag kan inte säga att det är något jag sörjer.
    Självklart skulle man i många lägen få ett underbart bröllop "trots" barn, men inte dessa barn. Eller för att vara ärlig, det är ju inte barnens fel, det är föräldrarna som väljer att låta barnen göra vad de vill för att det är bekvämast så, och de som sedan håller på med allt gnäll och tjafs.
    Att de hade fått vara med till en viss tid på kvällen eller så hade varit ett alternativ om jag inte hade varit säker på att de skulle ignorera min önskan/krav/kompromiss och ha kvar barnen där så länge de själva vill vara kvar...
    Som sagt, jag är fullt beredd på att de kommer att tacka nej om jag står fast vid dessa åsikter, och jag kommer att respektera deras beslut fullt ut. Bara de slutar gnälla och bråka.
    Efter ytterligare en sömnlös natt har jag ändå samlat energi till att stå fast vid mitt beslut ett tag till.

• yessa76

Stå fast vid ert beslut! Det är ni som gifter er, ingen annan! Ni har ju insett att dom kanske inte kan komma om dom inte får barnvakt och accepterar det så då ska dom fan i mig acceptera och framförallt respektera hur ni vill ha det på er dag! Och i detta fallet verkar det ju vara så att det är föräldrarna som "kräver" en massa och dessutom inte håller ordning på sina barn även vid andra tillfällen så det är ju inte som att ni stressar upp er i onödan över detta med barnen "i onödan". Jag skulle tänka och tycka och göra precis som ni! Och om dessa släktingar blir arga och inte kommer så är det deras förlust eftersom dom verkar vara oförskämda i största allmänhet. Jag fattar inte hur man har mage att kräva en massa hit och dit?! Nä du, om dom är så respektlösa att dom säger dumma elaka saker till er så att du vill dra tillbaka inbjudan pga det så är det lika bra att dom inte kommer alls! Stå på er tillsammans!

Svar på tråden mycket bråk i släkten och önskan om barnfritt...