• MimmiMama

Tips på duktig retuscherare eller vad det nu heter

Vi har nu fått våra bröllopsfoton efter lång väntan och vi är väl inte 100% nöjda med korten.
    Det är några som är ganska bra men som jag skulle vilja ha retuscherade av en riktigt duktig person.
    Det är nämligen så att jag har lite "fläsk" (som hänger över vid sidan när jag böjer mig fram lite) som jag vill ha förminskat. Det borde gå för en som är duktig och jag bara måste få det fixat för det förstör hela fotot.
    Tips någon?

• Svar på tråden Tips på duktig retuscherare eller vad det nu heter
  • Stitch

Be fotografen istället, han/hon äger ju rättigheterna till bilden och jag tror inte att du kan lämna bilden till någon annan. Iallafall inte utan att fotografen får reda på det och ger sitt samtycke.
    Rent tekniskt är det ganska lätt att göra sådana ändringar.

• MimmiMama
    Stitch skrev 2009-10-10 14:45:54 följande:
    Be fotografen istället, han/hon äger ju rättigheterna till bilden och jag tror inte att du kan lämna bilden till någon annan. Iallafall inte utan att fotografen får reda på det och ger sitt samtycke.Rent tekniskt är det ganska lätt att göra sådana ändringar.
    vi äger fotona och fotografen har haft korten i 2 månader redan jag vill vända mig till någon annan nu....
  • jtingstrom

Med risk för att låta gnällig, men bildrättigeheterna har fotografen om han inte uttryckligen har avsagt sig rättigheten. Bara för man har betalat förfotografens arbete betyder inte att man ägerbildrättigheterna.

Sedan har ni säkert nyttjanderätten på bilderna att ni får göra kopior för eget bruk mm.

MimmiMama skrev 2009-10-10 15:12:54 följande:
    vi äger fotona och fotografen har haft korten i 2 månader redan jag vill vända mig till någon annan nu....
  • Humlan66
    jtingstrom skrev 2009-10-10 16:30:19 följande:
    Med risk för att låta gnällig, men bildrättigeheterna har fotografen om han inte uttryckligen har avsagt sig rättigheten. Bara för man har betalat förfotografens arbete betyder inte att man ägerbildrättigheterna.Sedan har ni säkert nyttjanderätten på bilderna att ni får göra kopior för eget bruk mm.
    precis så är det så jag kan bara hålla med !
  • MimmiMama
    jtingstrom skrev 2009-10-10 16:30:19 följande:
    Med risk för att låta gnällig, men bildrättigeheterna har fotografen om han inte uttryckligen har avsagt sig rättigheten. Bara för man har betalat förfotografens arbete betyder inte att man ägerbildrättigheterna.Sedan har ni säkert nyttjanderätten på bilderna att ni får göra kopior för eget bruk mm.
    men om jag vill retuschera foton så måste jag väl få göra det?
    eller är det bara om jag gör det själv?
    fotografen har sagt att vi får göra vad vi vill med bilderna det har jag skriftligt på innefattar det inte redigering?
  • PennyJenny
    MimmiMama skrev 2009-10-10 17:30:36 följande:
    men om jag vill retuschera foton så måste jag väl få göra det?eller är det bara om jag gör det själv? fotografen har sagt att vi får göra vad vi vill med bilderna det har jag skriftligt på innefattar det inte redigering?
    Nej, om fotografen fortfarande äger rättigehterna och ni inte har kommit överens om att du går göra vissa förändringar själv så får du faktiskt inte göra vad du vill med bilderna. Exakt vad står det i det skriftliga?
  • MimmiMama

i det skriftliga står det att vi får göra vad vi vill med bilderna

• PennyJenny

Tja, då får ni ju göra det och fotografen skylla sig själv om vederbörande har skrivit något se inte riktigt ämnade.

• jtingstrom

om det står att ni får göra vad ni vill med dom så är det säkerligen så, det är en amatörfotograf ni har använt er av antar jag då. Och det borde inte vara någotproblem..

MimmiMama skrev 2009-10-10 20:52:26 följande:
    i det skriftliga står det att vi får göra vad vi vill med bilderna
  • Red Scarlet

Men har ni fått högupplösta originalfiler av bilderna? För det är ju ett krav för att det ska gå att få till någon vettig retuschering.

Bra retuscherare kan vara väldigt dyra, du kanske kan gå in på www.modellbilder.se och höra om någon Art Director eller dylikt där kan fixa det för en slant?

• MimmiMama

det är inte en amatörfotograf och bilderna är högupplösta

• Chrisse och Jonas

klart att du ska fixa lite med bilderna om du inte känner dig nöjd.. känner du ingen som är bra på photoshop?, det är ju så många som kan det nuförtiden och det är ju inget svårt "ingrepp".

• molnis

Uhm flera "proffsfotografer" jag kollat upp runt om här i gbg ger brudparet fulla rättigheter till bilderna så förstår ej varför det skulle vara så konstigt (??)

• lemonbird

Har också hört att det blir allt vanligare att proffsfotografer ger bort alla rättigheter, man få bilderna högupplösta på CD skiva tex, sedan kan man själv göra vad man vill med bilderna. Lite dyrare oftast i grundpriset, men vissa är billiga så absolut att man skulle valt en sådan fotograf i efterhand i och med att det är sååå dyrt att efterbeställa när fotografen äger bilderna.

• camilla 32

Hon har redan fått hjälp

Svar på tråden Tips på duktig retuscherare eller vad det nu heter