musik vid utomhusvigsel
Vi ska vigas utomhus i augusti och jag funderar på hur man då gör med musiken. Dels när det gäller ingångs- och utgångsmusik, dels solosång. Någon som har erfarenhet av det och vill ge tips?
Vi ska vigas utomhus i augusti och jag funderar på hur man då gör med musiken. Dels när det gäller ingångs- och utgångsmusik, dels solosång. Någon som har erfarenhet av det och vill ge tips?
Min svåger gifte sig i somras o dom hade en cd med bröllopsmarchen inspelad på... Vet inte vad dom hade fått tag på den bara...
Hade detvarit jag så hade jag bett någon spela gitarr el annat instrument... men nu känner jag en del som spelar o sjunger...
Om det är en präst som ska viga er så kan ni fråga om kyskan har nån solist som kan tänka sig att sjunga ute...
Lycka till med allt...
bandspelare eller livemusik. Live då lär ni ju ha en kontakt. Så då måste man ju vara i närheten av ett uttag. cdspelare kan köras på batteri.
Vi ska viga oss utomhus och ha solist och en som kompar på gitarr eller piano, behöver ju inte vara i närheten av en kontakt om man kör på batteridriven förstärkare.
piano?? Antar att ni har en synt, annars är det väl lite väl bökigt?
vi ska försöka få tag på folk som spelar stråkinstrument, annars blir det in och utgångsmusik på skiva, och solister som sjunger och spelar gitarr. Tror dock att vi måste ha en förstärkare för att det ska vara tillräckligt bra ljud så alla hör.. är ju inte direkt samma akustik som i en kyrka
Vi kommer ha släktingar som spelar säckpipa vid vigseln...
Ja skratt, en synt då :P
Vi hyrde några rejäla högtalare som vi kopplade datorn till och körde musik därifrån. Sen använde vi samma högtalare till festen. Men då krävs det ju som sagt att ni har tillgång till el...
Som ingångsmarsch hade vi ett stycke som maken arrat ihop för fyra blåsare. Trumpet, ventilbasun, tuba och saxofon har jag för mig att det var. Det behövs ingen förstärkare till sådana instrument.
Under själva vigseln, behövdes det sånganläggning, basförstärkare och gitarrförstärkare till komp och sång, blåsinstrument klarar sig som sagt ändå. Vi var mest oroliga för regn och det fanns ett litet tält att ställa över instrumenten ifall, ifall. Som tur var sken solen den halvtimmen.
Ingångsmusiken spelade vi från en dator och all den övriga hade vi en solist och gitarrist till. Fanns tillgång till el så vi hade högtalare och förstärkare vilket nog var tur då det blåste lite.
Ni som haft musik från dator eller CD har ni haft någon ni instruerat innan som satte på och stängde av då eller hur gjorde ni?
vi gifte oss utomhus och hade en kör med 6 man som sjöng samt två cellister som spelade.
Ljudet är så viktigt att tänka på. Vi hade en dag med vackert väder men med en hel del vind. Vi hade ljudanläggning som förstärkte både sång, musik och tal. framför allt var det pratet som behövdes förstärkas
Vi ska ingångsmarsch och ev utgångsmarsch om det blir nån till ljudet av trumpet, vilken låt är ännu ej bestämt. min bästa kompis är trumpetare och sångpedagog och musiklärare i allmänhet så hon kommer även stå för solosången och fixa med musikutrustning och komp.