• Bluebr­ide
    Äldre 2 Oct 11:04
    12167 visningar
    15 svar
    15
    12167

    mirakelkur mot förkylning

    Hjälp mig, jag har varit förkyld i en vecka nu med kraftig hosta och mycket snuva. Jag tar hostmedicin och jag snyter mig och har nässpray, men de två senaste dagarna har det blivit värre...+ har min 9 månaders dotter även blivit förkyld med snuva och idag är hon även hes, jag ger henne koksaltslösning, men jag kan inte säga till en 9månader att hon måste vara tyst. Snälla hjälp oss, vill vara frisk till nästa helg.

  • Svar på tråden mirakelkur mot förkylning
  • Annela­jan
    Äldre 2 Oct 11:05
    #1

    Har ni varit hos farbror doktorn?

  • Bluebr­ide
    Äldre 2 Oct 11:08
    #2

    nej, brukar man ju inte göra med en förkylning. Gubben ringde sjukvårdsupplysningen igår för hennes skull och hon tyckte bara vi skulle fortsätta som vi gjort tidigare. Men vi ska ju till sjukan på tisdag, får prata med dem då

  • Annela­jan
    Äldre 2 Oct 11:10
    #3
    Bluebride skrev 2009-10-02 11:08:09 följande:
    nej, brukar man ju inte göra med en förkylning. Gubben ringde sjukvårdsupplysningen igår för hennes skull och hon tyckte bara vi skulle fortsätta som vi gjort tidigare. Men vi ska ju till sjukan på tisdag, får prata med dem då
    Jo, det brukar "man" visst göra blir det dessutom bara värre så kan det ju vara bra att undersöka varför.
  • Bluebr­ide
    Äldre 2 Oct 11:36
    #4

    ja, kanske borde beställa en tid. Det är bara det är så lång väntetid här och jag hatar att betala 150kr per besök, rena rånet.

  • JuliaA­malia
    Äldre 2 Oct 12:23
    #5

    En huskur som faktiskt brukar hjälpa (till skillnad från typ alla andra) är att dricka hett vatten med pressad lime, honung och riven färsk ingefära. Det är inte sådär jättegott, men jag tycker att både förkylning och halsont brukar lindras. Kan ju vara värt att testa!

    Krya på dig!

  • Bluebr­ide
    Äldre 2 Oct 12:58
    #6

    vore något om man inte var citrusallergiker.

  • didis
    Äldre 2 Oct 13:30
    #7

    Kostnaden för ett läkarbesök ligger på sisådär 1000 kr varav du betalar en tiondel. Tänk så så känns det genast billigt!

    Till dig men inte till dottern finns det ett dospulver på apoteket med svartvinbärs och mentolsmak. Det är precis lika äckligt som det låter men upplöst i hett vatten är det kanon! Det är paracetamol i som är febernedsättande och smärtstillande och efter en mugg brukar jag känna mig betydligt bättre.

    Rent allmänt är det en varningssignal om man först blir bättre och sedan sämre igen - då kan du ha fått en bakteriell infektion också så det är bra att ni ska till läkaren nästa vecka.

    *skickar en kopp illasmakande men välgörande brygd*

    PS maken tycker drycken smakar gott så det är ju inte säkert att du tycker den är lika äcklig som jag tycker.

  • Lyckli­ga013b­ruden
    Äldre 19 Nov 16:03
    #8

    Flytande kanjang hjälper mig. Det är det ena som jag märker resultat av.

    Jag gillar inte heller att gå till doktorn, inte så mycket för kostnaden utan för att läkarna byts ut hela tiden så man får aldrig träffa samma. Dessutom kan de inget och har sällan tid att ta sig tid med en utan chansar på något.
    Vi är fler med samma vårdcentral som upplever samma sak också.

  • tallkr­ogen
    Äldre 22 Nov 07:17
    #9

    Jag äter en hel vitlök, hackar den och sköljer ner med vatten. Sambon uppskattar inte att man STINKER vitlök men det struntar jag i för jag blir inte sjuk.

    Hosta för barn under medicin ålder gjorde jag så att jag blandade 2msk honung med en finhackd lök som fick stå över natten. Sila av löken och sedan ge barnet. Inte kanon bra men det tog bort det värsta.

  • grönkl­änning­medsva­rtspet­s
    Äldre 7 Dec 19:08
    #10
    tallkrogen skrev 2009-11-22 07:17:09 följande:
    Jag äter en hel vitlök, hackar den och sköljer ner med vatten. Sambon uppskattar inte att man STINKER vitlök men det struntar jag i för jag blir inte sjuk.Hosta för barn under medicin ålder gjorde jag så att jag blandade 2msk honung med en finhackd lök som fick stå över natten. Sila av löken och sedan ge barnet. Inte kanon bra men det tog bort det värsta.
    Men! honung är ju farligt för små barn, det står det ju på ettiketten! "OBS bör ej ges till barn under 12 månader" Samma sak med jordnötssmör.. inte för att det har något med inlägget att göra men bara för allmän upplysning:)
  • Supers­tarfia
    Äldre 7 Dec 19:21
    #11

    Här kommer en rejäl dunderkur!!

    1 c-vitamin brustablett varannantimme tills du börjar känna dig bättre, då fortsätter du 1 dygn och sen kan du dra ner till 1 var 4 timme.. å sen trappa neråt när du känner dig piggare å puggare...

    fungerar garanterat!!

    jag vaknade med 40 graders feber å en rejäl bonnförkylning 48 timmar innan min studentbal, och jag var feberfri och snorfri när jag drog på mig klänningen..

    kör på den kuren varje gång ja blir förkyld eller får flunsa å kortar ner sjuktiden till 2-3 dagar eller slipper helt om ja hinner börja i tid.. :)

  • Malin och Joel
    Äldre 8 Dec 14:25
    #12

    Njae, jag hade nog inte rått dig att gå till doktorn än.
    Är det en förkylning eller influensa så kan inte läkaren göra ngt ändå eftersom det är virus. Är det en bakterieinfektion så kan det iofs hända att du får antibiotika men det ska man egentligen inte få för vanliga luftvägsinfektioner hos vuxna längre så det är inte säkert.
    Men om din dotter skulle visa symtom på bakteriell infektion så är det nog bra att ta henne till doktorn iom att hon är så liten.
    Men snuva är ett typiskt tecken på att det är vanlig förkylning och inte en bakteriell infektion.
    Drick mkt och vila. Jag tycker te med honung lindrar ganska bra. Det finns tyvärr inget som botar vanlig förkylning/influensa utan man får försöka lindra symtomen så gott det går.
    C-vitamin har effekt men då ska det tillföras i ett så tidigt stadie att de flesta inte har några symtom än.

  • annaop­er
    Äldre 20 Dec 22:33
    #13

    vid hosta är det kanon att ha eucalyptus doftolja i ett ljus/doftkar och stänga in sig i ett litet rum. lindrar direkt!

  • tågjän­tan
    Äldre 20 Dec 22:43
    #14

    Ja, barn under ett år tål inte honung. Det är något i den, minns itne vad, som de inte klarar av, så ge henne inte det.

  • 1 Grevin­nan
    Äldre 21 Dec 08:33
    #15

    Askorbinsyra och grapefruktkärnextrakt ska vara bra, men inte för en citrusallergiker, honung, ingefära, svart vinbär, kiwi och psyssalis är bra c-vitaminkurer!
    Testa annars Ecinagard eller Kan jang!

    receptet är nog annars bara att vila och sova ut förkylningen, det går över. men kolla så det inte är nåt annat, typ halsfluss, lunginflammation eller mycoplasma.

Svar på tråden mirakelkur mot förkylning