• sofia1977

Att fria som tjej, med ringar..

Jag vill gärna höra historier och tips från någon tjej som friat, med inköpta ringar. Vad sa killen, hade han velat vara med och köpt ringar eller var han nöjd med det du valt? Hur skedde frieriet? Det måste väl inte vara skottår? Jag hade själv velat bli överraskad på detta sätt, men efter 10 år har jag bestämt mig för att inte vänta längre, "tummen" sitter fast

• Svar på tråden Att fria som tjej, med ringar..
  • Zia 20090618

Tror du känner din karl bäst:) Känner du dig säker på vad han vill ha i ringväg med allt vad gäller kupning och storlek osv så kör på det! Tror inte att många, efter ett frieri skulle säga att man velat vara med och välja en annan ring.. Så gå på din känsla och lycka till!: Hoppas vi får höra en fortsättning för hur det går för er;)

• KatjaB

jag friade själv dels hade jag ingen aning om vad han har för storlek på ring och så visste jag ju inte alls vad han ville ha, och tur var väl det för efter att ha pratat om ringarna (efter frieriet) så bestämde vi oss för nåt helt annat än det som jag tänkte själv från början.

Men vill du fria med ringar så kan jag tipsa om att gå till en guldsmed och fråga om du kan få låna/köpa attrapp-ringar. De som man får testa i butiken är ju inte äkta och dit jag gick hade de en stor hög med ringar i skåpet som var från gamla kollektioner som de inte använde längre. Fick ett par likadana i en ask för 200 kr Dessa hade vi tills att vi bestämt vad vi ville ha och hade fått hem dem

• Tx2

Jag friade med billiga tillfälliga ringar. Hans kostade fem kronor på hm
    Och sedan när vi kom tillbaka från resan så kikade vi på ringar tillsammans, hade varit svårt att veta lämplig storlek o bredd tex. Vi dem tillfälliga ringarna till dem riktiga blev klara och nu ligger dem i en liten ask som ett minne.

Jag passade på att fria när vi var och reste i USA. Hade ringarna i handväskan ifall "rätt" tillfälle dök upp. När vi körde runt i öknen stannade vi till på en utsiktsplats och då fick jag tummen ut. Nervöst men helt underbart! Fick honom att sätta sig bredvid mig varav jag plockade upp asken och frågade om han ville gifta sig med mig. Han blev nog lite överrumplad för han bad mig fråga en gång till och så fick jag mitt ja och ett av dem mest underbaraste leenden jag sett.
    Oftast behöver man inte göra det så komplicerat.
    Lycka till!

• sofia1977

Tack för alla svar. Jag lutar lite åt att fria med tillfälliga ringar just nu. Jag tror visserligen han skulle bli nöjd med den designen jag tänkt, men han kanske vill vara delaktig i det. Jag har för vana att vara lite impulsiv och göra allt, kanske jag ska hålla tillbaka lite i detta.

• sofia1977

Nu känns det som jag ställer alla konstiga frågor men jag är verkligen helt novis på det här området och lär mig mer för varje dag.
    Nar man friar, om man inte har bestämt när man ska gifta sig, kanske kan dröja flera år, vad frågar man? vill du förlova dig med mig? vill du gifta dig med mig? Min tanke är ju att förlovningen såklart ska leda till giftermål men när det vet jag inte.

• Martinaa

Jag och min pojkvän förlovade oss först, dvs han frågade om jag ville förlova mig. Ett år senare friade han och ställde frågan om jag vill gifta mig med honom.

Sen är det många som gör båda på en gång, en fråga om giftermål vid förlovningen (så "SKA" det väl egentligen vara), men numera är det många som "bara" förlovar sig, oavsett om de har mening att gifta sig senare eller ej.

• KatjaB

det beror ju på vad du vill. har ni pratat om det innan? vill du "bara" förlova dig för attt gifta dig någon gång i framtiden som kanske är förrän om fem år tex, eller vill du gifta dig inom ett år som traditionen säger? Och vet du vad din sambo vill?
    Jag hade ambiotionen att vi skulle gifta oss inom ett år, o det vet jag att han ville också för vi hade pratat lite om det innan.

• tattar-Emma

Jag anser att förlovning betyder att man lovar att gifta sig, det är också vad som står i ordböcker. Att fria till sin fästmö är som att fråga chans på pojkvännen, det betyder liksom inget för svarar den andra ja så blir det bara som det redan är.

• Zia 20090618

Håller med, förstår inte alls detta med att kommer överens om förlovning och sedan invänta ett frieri??

• Danni09

Jag friade till min pojkvän jag beställde ringarna, sen var han ändå tvungen att förstora sin men det kostade bara 300 kr. Jag köpte en ring som jag visste att han skulle gilla.
    Jag hade lagt in ringen i ett glas rött vin sen köpte jag massa ostar. Det tog hela glaset innan han upptäckte att det låg en ring i glaset... Sen frågade jag helt enkelt om han ville gifta sig med mig. Den var december 2008 och nu gifter vi oss den 24 oktober!

• sofia1977

För mig står förlovningen för ett löfte om giftermål. Jag vet inte när ett bröllop blir aktuellt för vår del men då borde väl frågan bli "vill du gifta dig med mig"? trots inget satt datum för bröllop.
    Så då behövs inga mer frierier utan planeringen kan sätta igång när helst man har tid och råd.

• Zia 20090618

Javisst, vi bestämde först inte heller något datum efter att min sambo frågat om jag ville gifta mig med honom. Det gick en vecka eller två sen sa jag att vi var tvungna att beställa år och månad iallafall. Just för att jag hade så svårt att kontrollera min längtan, så nu kan man rikta den nånstans;)

• Vid havet

Jag friade till min man! Köpte silverringar på Hallbergs och sen valde vi ringar tillsammans.
    Helt klart frågade jag om han ville gifta sig med mig, jag tycker allt annat är lite konstigt faktiskt. Vi hade inget datum bestämt (så klart eftersom vi inte bestämt att vi skulle gifta oss innan...), det gjorde vi inte förrän vi varit förlovade i drygt 8 månader. Sen gifte vi oss 1,5 år efter jag friat.

Det behöver absolut INTE vara skottår. Klart tjejer kan fria, när som helst.

Go for it!

Svar på tråden Att fria som tjej, med ringar..