• Bluebride

hur många meter är en yard?

Fundera på att köpa satinband från ebay, men de skriver längden i yard, det har inte jag koll på

• Svar på tråden hur många meter är en yard?
  • Bluebride

tackar, snacka om ojämnt mått

• Stefan09

Det beror om det är en engelsk yard eller en amerikansk yard? En engelsk yard är 91,44 cm men en amerikansk är ungefär samma som en meter.

sv.wikipedia.org/wiki/Yard

• Bluebride

skillnaden på 9,5 meter bryr jag mig inte om eftersom det är satinband det är talan om

• shakynose
    Bluebride skrev 2009-09-28 17:33:50 följande:
    tackar, snacka om ojämnt mått
    Det beror ju på hur man ser det: En meter är 39,37 inches, inte heller särskilt jämnt...
  • shakynose
    Stefan09 skrev 2009-09-28 17:35:11 följande:
    Det beror om det är en engelsk yard eller en amerikansk yard? En engelsk yard är 91,44 cm men en amerikansk är ungefär samma som en meter. sv.wikipedia.org/wiki/Yard
    Nej, en amerikansk yard är inte alls nästan lika lång som en meter.
    "Den amerikanska yarden var direkt relaterad till metersystemet med relationen 3 600/3 937." (wiki)
    Detta betyder att den amerikanska yarden förhåller sig till metern som 3600/3937 och är således inte lika "ojämn" som den ursprungliga yarden som inte går att uttrycka metriskt utan en massa decimaler.

Idag är en internationell yard ALLTID 91.44cm.
  • Bluebride

Oj, har beställt tyg som är 25 yards och det är nästan 23 meter om jag har räknat rätt, är det inte så?

Svar på tråden hur många meter är en yard?