• Nyårsdagen2011

Vad ska man tänka på när man fotar själv?

Min sambo är fotograf och har systemkamera och stativ så han ska fota oss själv med hjälp av en vän som assisterar.
    Finns det något man ska tänka på när man fotar själv, som en fotograf annars skulle ha tänkt på?
    Några bröllopsfototrix eller så?
    Tänkte skicka in till fuji och framkalla som vanligt per post, brukar funka bra och man kan få massa olika format.

råd?

• Svar på tråden Vad ska man tänka på när man fotar själv?
  • Nyårsdagen2011

www.tidningenspira.com/artikel.php

hittade denna tråd.
    retushera kan sambon själv som sagt.

men för "hela dagen" bilder behövs förstås någon annan. finns ett antal personer som kan hantera systemkamera proffsigt som är bjudna så de får väl skicka runt kameran sinsemmellan för att täcka in dagen.

i kyrkan och utanför får vi ha någon utvald person.

hm.

• kpt

Att hantera kameran är bra men folk i allmänhet kan inget om ljussättning eller posering.

• Nyårsdagen2011

jag har en kompis som är filmregissör som kommer - han kan nog det.

• 20090804 1

Det hoppas jag.
    När jag själv som fotograf ser folk som tar bilder höger till vänster med sina systemkameror blir jag livrädd.
    Dessa männsikor har i allmänhet ingen koll på hur kameran fungerar.
    Jag har jobbat som fotograf i två år och man utvecklas varje dag.
    Detta är inget som en människa med en kamera utan kunskap klarar av.

• camilla 32

inställningar på kameran är avancerat. Det tar lång tid att lära sig. Om man har en digital systemkamera. Visst kan man köra på auto. MEN det blir inge vidare bilder. Man vill ju ha det där speciella bilderna på ett bröllop, kan vara svårt för personer som inte är vana att få till den rätta känslan och rätt ögonblick. Har fotat i över 15 år, men lär mig fortfarande saker varje gång man fotar bröllop.

• evst

En förutsättning för bra bilder av en glad amatör är att man kan kameran bra, samt att man har bra tillbehör, en bra kamera, lös blixt (den inbyggda blixten duger inte), stativ av bra kvalitet.

Sedan skadar det inte med extra ljus och kunskap i ljussättning. Kanske skall ni testa lite i förväg, för att se hur det blir, om ni kan känna er nöjda med det ni får?

• Wiggy

Om han är fotograf lär han inte behöva några tips, väl?

• 20091021

Tänkte också så Wiggy
    Tyvärr tror många att det bara är att ha en schysst kamera och trycka, sen löser sig resten själv, men så är det ju tyvärr inte....

Svar på tråden Vad ska man tänka på när man fotar själv?