• Sundance

Snälla, tipsa om en vacker plats för vigsel (skåne)

Jag behöver verkligen lite hjälp.

Vi hade hela vigseln klar för oss. Vigsel på slottsbacken, med slottet i bakgrunde. Röd matta, vita stolar, mycket rosor, vita parasoller. Jag och tärnorna skulle bli avsläppta i cool bil precis vid röda mattan. Vi ville ha en ganska storslagen vigsel med vacker sång och egna löften och så. Vi hade också en dröm om att en viss sångerska som är ganska känd i Sverige och som är vän till m2b's familj skulle sjunga vid vigseln. Nu frågade vi henne och hon sa att hon gärna gjort det om det inte varit utomhus, eftersom det oftast inte hörs någongting. Ljudet blir sällan speciellt bra om man inte har en rejäl (läs svindyr) ljudanläggning och tal och löften hörs ofta inte alls om de inte sägs i mikrofon, vilket m2b's syster också bekräftade efter att de varit på en utomhusvigsel i somras. De hade inte hört något alls. Och så vill vi ju inte ha det. Så nu letar jag förbrilt efter en plats (inomhus) där vi kan få vår drömvigsel. Kyrkan är inget alternativ. Alltså en vacker, maffig plats i närheten av Lund/Eslöv. Där finns ett källarvalv på slottet men jag tror inte vi får in 60 stolar där och stående vigsel hade vi inte alls tänkt oss. Dessutom blir det då ett mer mysigt bröllop, vilket vi ju inte heller tänkt.

Snälla hjälp mig med tips.

• Svar på tråden Snälla, tipsa om en vacker plats för vigsel (skåne)
  • Stefan09

Är det inom Skåne så är det relativt nära ju? Men det bror ju ju på vad man är van vid att köra, för mig är allt under en timme ok. Kanske inte men är du ute efter en kyrka är den fin för ändamålet. Att gifta sig borgerligt har jag ingen aning om hur det fungerar.

• Stefan09

Hela västkusten av sverige är egentligen en otroligt vacker plats för en vigsel oavsett tro.

• Sundance

Tack för era tips. Jo, visst finns där många väldigt vackra kyrkor men av olika anledningar vill vi inte gifta oss i kyrka. Har du någon tips om en fin plats på västkusten där man kan gifta sig inomhus Stefan?

• Andreas flicka

Hej,

Det finns en underbar kyrka som ligger så fantastiskt vackert. Den är dock väldigt liten och intim. Sjörup gamla kyrka. Kyrkan ligger uppe på en liten höjd och i bakgrunden ser havet och sädesfälten. Nära Ystad och Smygehuk. Jag var på ett bröllop där för några år sedan och tycker fortfarande att den kyrkan slår alla andra kyrkor som jag har varit på bröllop i .

lf.sk-1.se/default.asp

• Andreas flicka

Oj, jag måste nog läsa lite mer noggrant. Såg att du inte ville vara i kyrkan - sorry...

• Sundance

Nej, ingen kyrka tyvärr. Men tack i alla fall.

Pumphuset såg jätteflott ut ju . Det ska jag kolla närmare på. Tack.

• Yavannakémentari

Nu vet jag inte om man får gifta sig där med universitetshuset i Lund är helt fantastiskt vacker innuti. Eller Af-borgen, speciellt tegners matsalar. Kulturen i Lund är också ett vackert gammalt hus.

• BladEkström

afborgen vet jag att folk har gift sig så det ska gå åh jag tänker så det knakar, jag är ju därifrån så jag borde veta. har du kollat trollenäs och trolleholms slott?

• BladEkström

kul att du gillade pumphuset förrästen, det är helt fantastiskt.

• Sundance

Många bra tips. Tack! Jag hade också kunnat tänka mig AF-borgen men sambon sa blankt nej. Han tycker det är för mycket student-relaterat på något sätt. Förstår inte riktgit hur han menar, ärligt talat. Tycker det är vackert.

Universitetshuset och kulturen ska jag kolla upp. Tror ni slotten går med på att man bara har vigseln hos dem och inte festen och så? Drömmer annars om en stor härlig slottssal med stora fönster, så det hade ju varit perfekt. Tyvärr är inte slottet där vi ska ha festen sedan, så pampigt inuti. Ganska litet och små rum och massor av gamla möbler så det blir inte den där vackra känslan.

Är supertacksam för alla tips.

• BladEkström

AF borgen har väl haft studentfester och jag tror endel har studentbalen där. Kommer han från lund och har upplevt det förstår jag nog honom lite.

• kullaberg

Sofiero slott i Helsingborg? En bit från Lund, men inte så farligt.

Citadellet utanför Landskrona?

Vet dock inte om man bara för vigas här om man har festen där sen, tyvärr.

• BladEkström

mina föräldrar hade festen på citadellet med det var iofs. 1974 kan ha ändrats sedan dess.

• Sundance

Har kollat upp Universitetshuset men där fick vi tyvärr inte vara. Är i kontakt med dem på citadellet och på Trollenäs. De ska kolla om de har någon anna vigseln den dagen som det krockar med. Häckeberga var jag i kontakt med för några månader sedan. Där är verkligen vackert men det var lite för hög prisklass för oss (i och för sig så tänkte vi ju haft hela kalaset där och en vigsel är säkert billigare). Kanske ska checka dem igen...

Svar på tråden Snälla, tipsa om en vacker plats för vigsel (skåne)