Snoddasen skrev 2009-09-23 16:55:23 följande:
En liten rättelse. Vi homosar får INTE gifta oss i kyrkan, inte ännu iaf. 1 maj i år blev det äntligen lagstiftat att vi får ingå BORGERLIGT äktenskap, svenska kyrkan ska i oktober på kyrkomötet ta ställning till huruvida de kommer att viga homosar eller inte. Jag o min sambo orkar inte vänta på detta beslut som kyrkan ska ta, utan vi gifter oss borgerligt nu den 10 oktober, därefter får vi i kyrkan en VÄLSIGNELSECEREMONI där prästen välsignar vårt äktenskap som vi ingått borgerligt. Så kort fattat, gifter man sig NU är det enbart borgerligt äktenskap som gäller, väljer man att vänta och se vad kyrkan beslutar blir det förmodligen även kyrklig vigsel fr.o.m. årsskiftet.
Då får väl jag vara den som rättar lite till då. Lagstiftningen i äktenskapsbalken är numera könlös. Man har alltså inte lagstiftat om borgerlig vigsel, utan om att man får ingå äktenskap i allmänhet. Ingen enskild vigselförrättare är någonsin tvingad att viga ett par men lagstiftningen handlar alltså om äktenskapet i allmänhet.
I övrigt stämmer allt väldigt bra om att kyrkan först nyligen fattat beslutet om att man ska viga homosexuella, men lagen gällder alla sammanhang, det var bara det jag ville poängtera. :)